Najniższy poziom już za nami. Kolej powoli powinna zwiększać liczbę pasażerów. Ten układ został jednak zaburzony w ub.r. przez rozpoczęcie masowych remontów. Po ich zakończeniu, powoli powinniŚmy odzyskiwać pasażerów pod warunkiem zabezpieczenia funduszy na zakupy i modernizację taboru - mówi Małgorzata Kuczewska-Łaska, prezes Przewozów Regionalnych.
Jakimi wynikami finansowymi zakończyła spółka 2011 r.?
- Mamy dopiero wstępne wyniki. Wynika z nich, że z działalnoŚci operacyjnej uzyskaliŚmy wynik dodatni. Jednak dużym obciążeniem jest zadłużenie i odsetki od niego, tak więc po audycie wynik netto będzie ujemny.
W jakiej wysokoŚci?
- Sądzimy, że maksymalnie może to być minus 60 mln zł, ale powinno być mniej. W 2010 roku strata wyniosła 170 mln zł, a w pierwszym roku działalnoŚci 290 mln.
Ile spółka jest winna kontrahentom, szczególnie PKP PLK?
- Zarządcy infrastruktury kolejowej jesteŚmy winni 400 mln zł. Ten dług pozostaje na tym samym poziomie od 2010 roku. Obecnie zasadniczo wszystkie rachunki, w tym PLK, regulujemy już na bieżąco.
Nie grozi zatem sytuacja, jak w maju 2010 roku, kiedy z powodu spóźnionych płatnoŚci PLK wymusiło zawieszenie kursowania kilkudziesięciu waszych pociągów?
- Mamy nadzieję, że nie. Sytuacja płatnicza raczej takiego niebezpieczeństwa nie stwarza.
Jak spółka zakończyła 2011 rok pod względem wielkoŚci przewozów?
- W pięciu województwach wzrosła liczba przewiezionych osób. Były to województwa: Świętokrzyskie, lubelskie, łódzkie i zachodniopomorskie, a ponadto mazowieckie, w przypadku pociągów interREGIO (bo nie mamy tam umów na przewozy dotowane).
W pozostałych województwach liczba pasażerów zmalała, po pierwsze ze względu na rozpoczęcie działalnoŚci i przejęcie linii przez Koleje Śląskie i Koleje Wielkopolskie, a po drugie - w związku z wprowadzeniem zamknięciowych rozkładów jazdy spowodowanych remontem linii kolejowych. Wydłużyły one znacznie czas podróży pociągiem i kolej stała się mniej atrakcyjna od innych Środków transportu.
W sumie, przewieźliŚmy prawie 110 mln pasażerów, czyli o ok. 4,5 mln mniej niż w 2010 roku.
Ile samorządów wojewódzkich zwiększyło dofinansowanie PR w 2012 roku?
- Niemal wszystkie, chociażby z tego powodu, że wzrosły koszty paliwa, energii i dostępu do infrastruktury. Zarazem trudno nam zwiększać przychody, z powodu wspomnianych remontów na wielu odcinkach torów.
Pod względem wzrostu przychodów, ten rok nie będzie zatem lepszy dla spółki PR?
- JeŚli chodzi o przychody z biletów, planujemy je na nieco wyższym poziomie niż w 2011 roku.
Jak wygląda współpraca spółki z organizatorami przewozów regionalnych?
- Nadal jeszcze nie mamy podpisanej umowy na przewozy na Śląsku, w woj. podkarpackim i zachodniopomorskim. W tym ostatnim urząd marszałkowski przeznaczył, niestety, mniej Środków na przewozy koleją niż w ub.r.
Więcej
