Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Którędy dojedziemy pociągiem do Jastrzębia-Zdroju?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
07-03-2019
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Którędy dojedziemy pociągiem do Jastrzębia-Zdroju?
fot. Mariuszjbie CC BY-SA 3.0Tędy dojeżdżały pociągi pasażerskie do Jastrzębia
90-tysięczne miasto Jastrzębie-Zdrój jest największym w Polsce bez dostępu do kolei pasażerskiej. Rząd zapowiada powrót pociągów osobowych do tego jak i do innych dużych ośrodków miejskich w ramach programu Kolej Plus.

Otwiera to pole do dyskusji na temat tego w jaki sposób i dla kogo reaktywować połączenia kolejowe w miastach, do których pociągi nie dojeżdżają od lat. Czy należy je odbudowywać w śladzie dawniej działających linii, czy może poprzez budowę nowych odcinków linii stwarzać nowe dla nich możliwości?

TEK: Propozycja kolei do Jastrzębia po nowemu

Przed takim dylematem stoi Jastrzębie-Zdrój, do którego ostatnie pociągi osobowe dotarły w 2001 roku. W przypadku tego miasta, zdaniem Towarzystwa Entuzjastów Kolei TEK, istnieje obawa, że przywrócenie połączeń kolejowych po starym szlaku nie przyniesie spodziewanych rezultatów w postaci zainteresowania podróżnych, a ponadto okaże się bardzo droga.

– Proponowany przebieg linii Jastrzębie – Katowice przez Pawłowice, Żory, Orzesze i Mikołów związany będzie z przesiadkami w Orzeszu, gdyż linia lk140 Katowice – Mikołów – Orzesze jest jednotorowa i wykorzystywana do granic możliwości. Dodatkowo odcinek od ulicy Granicznej do Pawłowic położony jest na szkodach górniczych o upadku rocznym do 2 metrów i utrzymanie ruchu kolejowego graniczyć tam będzie z cudem. Prędkość średnia na tym odcinku do osiągnięcia to około 20-30 km/h. Towarzystwo Entuzjastów Kolei TEK jednoznacznie mówi stop ślepo zakończonej kolei w Jastrzębiu-Zdroju od strony Pawłowic, której historia może się powtórzyć z 2001 roku po utraceniu przelotowości w kierunku na Wodzisław Śląski – czytamy w liście otwartym sformułowanym przez TEK.

TEK nie ogranicza się do negacji pomysłu odbudowy linii do Jastrzębia, przedstawiając, lepszą swoim zdaniem, alternatywę. Chodzi o odbudowę linii kolejowej do Jastrzębia od strony Wodzisławia. Jest to, zdaniem organizacji, wariant najbardziej ekonomiczny pod względem budowy i późniejszego utrzymania. Dodatkowo linia nie będzie ślepa, a połączona z koleją przemysłową Jastrzębskiej Spółki Kolejowej, co da możliwości transportu np. węgla do Koksowni Radlin.

– Dodatkowo taki wariant scala Subregion Zachodni i daje możliwość wydłużenia SKM Rybnik-Wodzisław do Jastrzębia. Czas przejazdu pociągów na trasie Katowice – Mikołów – Orzesze – Leszczyny – Rybnik – Wodzisław – Jastrzębie wynosiłby około 1:15 minut – czytamy w liście TEK.


​Fot. openrailwaymap.org

Jastrzębie czeka na studium wykonalności inwestycji

Ministerstwo na razie nie rozstrzyga jaką trasą dojedziemy do Jastrzębia. Odpowiedź na to pytanie poznamy po dokładnych analizach.

– Kwestia połączenia Jastrzębia-Zdroju (wariant przez Wodzisław, czy przez Pawłowice), zostanie rozstrzygnięta po opracowaniu studium wykonalności. Dotychczas brano pod uwagę opcje, proponowane w analizach i uwzględniające stanowiska jednostek samorządu terytorialnego. Chodzi o trzy warianty, z których pierwszy to połączenie Jastrzębia-Zdroju z Katowicami przez Pawłowice Śląskie – Żory z wykorzystaniem linii kolejowej nr 159, drugi: połączenie Jastrzębia-Zdroju z Katowicami/Rybnikiem z wykorzystaniem linii zarządzanych przez Jastrzębską Spółkę Kolejową oraz spółkę Infra Silesia (z dobudową nowego odcinka), a trzeci to połączenie Jastrzębia-Zdroju z Katowicami przez Wodzisław Śląski – poinformował nas rzecznik Ministerstwa Infrastruktury Szymon Huptyś.

Rzecznik resortu przypomina, że realizacja inwestycji w ramach programu Kolej Plus będzie możliwa na wniosek i przy współudziale finansowym samorządu (min. 15% wartości projektu kwalifikującej się do wsparcia), co stanowi obligatoryjny wymóg obecnie przygotowywanego programu. – Zestawienie to stanowi katalog otwarty i ewentualna decyzja o realizacji dodatkowych zadań będzie podjęta w zależności od dostępności środków finansowych w ramach Programu – dodał rzecznik.

Listę projektów kwalifikujących się wstępnie do rządowego programu można znaleźć tutaj.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5