Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Którędy dojedziemy pociągiem do Jastrzębia-Zdroju?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Data publikacji:
07-03-2019
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Którędy dojedziemy pociągiem do Jastrzębia-Zdroju?
fot. Mariuszjbie CC BY-SA 3.0Tędy dojeżdżały pociągi pasażerskie do Jastrzębia
90-tysięczne miasto Jastrzębie-Zdrój jest największym w Polsce bez dostępu do kolei pasażerskiej. Rząd zapowiada powrót pociągów osobowych do tego jak i do innych dużych ośrodków miejskich w ramach programu Kolej Plus.

Otwiera to pole do dyskusji na temat tego w jaki sposób i dla kogo reaktywować połączenia kolejowe w miastach, do których pociągi nie dojeżdżają od lat. Czy należy je odbudowywać w śladzie dawniej działających linii, czy może poprzez budowę nowych odcinków linii stwarzać nowe dla nich możliwości?

TEK: Propozycja kolei do Jastrzębia po nowemu

Przed takim dylematem stoi Jastrzębie-Zdrój, do którego ostatnie pociągi osobowe dotarły w 2001 roku. W przypadku tego miasta, zdaniem Towarzystwa Entuzjastów Kolei TEK, istnieje obawa, że przywrócenie połączeń kolejowych po starym szlaku nie przyniesie spodziewanych rezultatów w postaci zainteresowania podróżnych, a ponadto okaże się bardzo droga.

– Proponowany przebieg linii Jastrzębie – Katowice przez Pawłowice, Żory, Orzesze i Mikołów związany będzie z przesiadkami w Orzeszu, gdyż linia lk140 Katowice – Mikołów – Orzesze jest jednotorowa i wykorzystywana do granic możliwości. Dodatkowo odcinek od ulicy Granicznej do Pawłowic położony jest na szkodach górniczych o upadku rocznym do 2 metrów i utrzymanie ruchu kolejowego graniczyć tam będzie z cudem. Prędkość średnia na tym odcinku do osiągnięcia to około 20-30 km/h. Towarzystwo Entuzjastów Kolei TEK jednoznacznie mówi stop ślepo zakończonej kolei w Jastrzębiu-Zdroju od strony Pawłowic, której historia może się powtórzyć z 2001 roku po utraceniu przelotowości w kierunku na Wodzisław Śląski – czytamy w liście otwartym sformułowanym przez TEK.

TEK nie ogranicza się do negacji pomysłu odbudowy linii do Jastrzębia, przedstawiając, lepszą swoim zdaniem, alternatywę. Chodzi o odbudowę linii kolejowej do Jastrzębia od strony Wodzisławia. Jest to, zdaniem organizacji, wariant najbardziej ekonomiczny pod względem budowy i późniejszego utrzymania. Dodatkowo linia nie będzie ślepa, a połączona z koleją przemysłową Jastrzębskiej Spółki Kolejowej, co da możliwości transportu np. węgla do Koksowni Radlin.

– Dodatkowo taki wariant scala Subregion Zachodni i daje możliwość wydłużenia SKM Rybnik-Wodzisław do Jastrzębia. Czas przejazdu pociągów na trasie Katowice – Mikołów – Orzesze – Leszczyny – Rybnik – Wodzisław – Jastrzębie wynosiłby około 1:15 minut – czytamy w liście TEK.


​Fot. openrailwaymap.org

Jastrzębie czeka na studium wykonalności inwestycji

Ministerstwo na razie nie rozstrzyga jaką trasą dojedziemy do Jastrzębia. Odpowiedź na to pytanie poznamy po dokładnych analizach.

– Kwestia połączenia Jastrzębia-Zdroju (wariant przez Wodzisław, czy przez Pawłowice), zostanie rozstrzygnięta po opracowaniu studium wykonalności. Dotychczas brano pod uwagę opcje, proponowane w analizach i uwzględniające stanowiska jednostek samorządu terytorialnego. Chodzi o trzy warianty, z których pierwszy to połączenie Jastrzębia-Zdroju z Katowicami przez Pawłowice Śląskie – Żory z wykorzystaniem linii kolejowej nr 159, drugi: połączenie Jastrzębia-Zdroju z Katowicami/Rybnikiem z wykorzystaniem linii zarządzanych przez Jastrzębską Spółkę Kolejową oraz spółkę Infra Silesia (z dobudową nowego odcinka), a trzeci to połączenie Jastrzębia-Zdroju z Katowicami przez Wodzisław Śląski – poinformował nas rzecznik Ministerstwa Infrastruktury Szymon Huptyś.

Rzecznik resortu przypomina, że realizacja inwestycji w ramach programu Kolej Plus będzie możliwa na wniosek i przy współudziale finansowym samorządu (min. 15% wartości projektu kwalifikującej się do wsparcia), co stanowi obligatoryjny wymóg obecnie przygotowywanego programu. – Zestawienie to stanowi katalog otwarty i ewentualna decyzja o realizacji dodatkowych zadań będzie podjęta w zależności od dostępności środków finansowych w ramach Programu – dodał rzecznik.

Listę projektów kwalifikujących się wstępnie do rządowego programu można znaleźć tutaj.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Nowy harmonogram Rail Baltica. Do 2030 r. ma powstać tylko jeden tor

Infrastruktura

Nowy harmonogram Rail Baltica. Do 2030 r. ma powstać tylko jeden tor

Roman Czubiński 12 sierpnia 2025

KDP Warszawa – CPK: Wszystkie wnioski o decyzje lokalizacyjne już złożone

Infrastruktura

PKP PLK: Nowa linia w Łódzkiem? Czekamy na analizy

Infrastruktura

PKP PLK: Nowa linia w Łódzkiem? Czekamy na analizy

Roman Czubiński 01 sierpnia 2025

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Nowy harmonogram Rail Baltica. Do 2030 r. ma powstać tylko jeden tor

Infrastruktura

Nowy harmonogram Rail Baltica. Do 2030 r. ma powstać tylko jeden tor

Roman Czubiński 12 sierpnia 2025

KDP Warszawa – CPK: Wszystkie wnioski o decyzje lokalizacyjne już złożone

Infrastruktura

PKP PLK: Nowa linia w Łódzkiem? Czekamy na analizy

Infrastruktura

PKP PLK: Nowa linia w Łódzkiem? Czekamy na analizy

Roman Czubiński 01 sierpnia 2025

Zobacz również:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij