Już od czwartku (26 kwietnia) pasażerowie będą mogli skorzystać z nowego peronu na stacji Kraków Mydlniki, a pociągi pojadą nowymi torami. Ostatni etap włączenia do eksploatacji nowej infrastruktury rozpocznie się dziś wieczorem i zakończy w czwartek rano. W czasie zmian, za pociągi regionalne, wprowadzona zostanie komunikacja autobusowa – informuje PKP PLK.
Jak czytamy w informacji, Inżynierowie PKP Polskich Linii Kolejowych oraz pracownicy wykonawcy sprawdzili nowe tory i urządzenia bezpieczeństwa ruchu kolejowego, pomiędzy stacjami Kraków Główny Towarowy a Kraków Mydlniki. Kluczowa operacja, dzięki której pociągi będą korzystać z nowego szlaku, będzie miała miejsce w nocy ze środy na czwartek (25/26.04). Uruchomione zostanie też Lokalne Centrum Sterowania Ruchem. Od 21.30 w środę, do 5:00 w czwartek, podczas przełączania urządzeń, pociągi regionalne zastąpią autobusy.
Autobus zamiast pociągu
PLK zapewnia, że przełożenie ruchu pociągów zostało tak zaplanowane, by w jak najmniejszym stopniu odczuli je podróżni. Proces rozpocznie się tuż po przejeździe ostatniego pociągu dalekobieżnego (relacji Rzeszów – Katowice) i zakończy przed przejazdami pociągów porannych. Zmiany zostaną wprowadzone tylko w obsłudze połączeń regionalnych:
- pociągi Kolei Małopolskich na lotnisko w Balicach zostaną zastąpione autobusami
- 5 pociągów Przewozów Regionalnych na trasie ze stacji Kraków Główny do Krzeszowic będzie obsługiwanych autobusami (chodzi o relacje Kraków – Oświęcim, Kraków – Katowice, Kraków – Trzebinia, Katowice – Kraków i Trzebinia – Kraków Płaszów).
Odpowiednia informacja ma pojawić się na dworcach i w pociągach. Przewoźnicy zostali zobowiązani do poinformowania pasażerów, poprzez drużyny konduktorskie, o zmianie organizacji ruchu oraz o funkcjonowaniu zastępczej komunikacji autobusowej.
Nowy peron na stacji Kraków Mydlniki
Uruchomienie nowego peronu na stacji Kraków Mydlniki to wymierna korzyść dla pasażerów. Nowoczesna, „wyspowa” konstrukcja ma dwieście metrów długości, a pociągi będą mogły odjeżdżać z obu jej stron. Peron wyposażony jest w wygodne ławki, przestronne zadaszenie i czytelny system informacji pasażerskiej. Docelowo na stacji Kraków Mydlniki będą dwa perony. Dojście do nich, zamiast dotychczasową kładką, będzie prowadzić tunelem.
Przebudowa linii kolejowej E30, na odcinku Kraków Mydlniki – Kraków Główny Towarowy rozpoczęła się pod koniec 2016 roku. Inwestycja warta 250 mln zł netto współfinansowana jest w ramach unijnego instrumentu „Łącząc Europę” (CEF).
Linia Kraków – Katowice do 2020 roku
Odcinek linii kolejowej Kraków Główny Towarowy – Kraków Mydlniki jest częścią większego zadania inwestycyjnego, polegającego na modernizacji połączenia kolejowego do Katowic. Inwestycja umożliwi podniesienie prędkości pociągów do 160 km/h i skrócenie czasu podróży do ok. 1 godz. Prace modernizacyjne, które pierwotnie miały się zakończyć w 2014 roku, mają zostać ukończone w 2020 roku. Szacowana wartość projektu opiewa na ok. 2 mld zł.