Kraków – Katowice: Ostatni odcinek wreszcie z szansą na modernizację - Wszystko na temat branży kolejowej: PKP, Intercity, przewozy regionalne, koleje mazowieckie, rozkłady jazdy PKP, Kolej
NUMER 07/2018
NUMER 07/2018
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Koleje Regionalne
szukaj
Śledź nas:

Kraków – Katowice: Ostatni odcinek wreszcie z szansą na modernizację

| Martyn Janduła 17.07.2017 240

Kraków – Katowice: Ostatni odcinek wreszcie z szansą na modernizację
Stacja kolejowa TrzebiniaFot. Paweł Pawłowski, CC BY-SA 4.0
PKP Polskie Linie Kolejowe otworzyły wreszcie oferty na modernizację ostatniego odcinka linii kolejowej nr 133 między tymi dwoma ważnymi południowymi aglomeracjami. Mowa o 17,5 km dwutorowej linii kolejowej pomiędzy Trzebinią a Krzeszowicami w województwie małopolskim. Kolejarze dążą do skrócenia czasu przejazdu na całej linii nawet o połowę.
Linia kolejowa z Krakowa do Katowic o numerze 133, która wchodzi w skład magistrali kolejowej E30, nie miała szczęścia do wykonawców. Opóźnienia robót oraz upadłość Przedsiębiorstwa Napraw Infrastruktury zmusiło PKP PLK do zmiany harmonogramu prac. Z czterech podpisanych umów na modernizację linii kolejowej, jedynie te dotyczące odcinka z Sosnowca Jęzora do Jaworzna Szczakowej. Prace zakończyły się w 2015 roku, a linia została dostosowana do prędkości 160 km/h. Modernizacji dokonała Trakcja PRKiI.

Z kolei w grudniu 2010 roku podpisano umowę z konsorcjum Thales na wykonanie sygnalizacji dla obszarów LCS Jaworzno Szczakowa, LCS Trzebinia, LCS Kraków Mydlniki (od km 6,847 do km 0,000 linii kolejowej nr 134 oraz od km 15,810 do km 67,636 linii kolejowej nr 133). Kontrakt ten dotyczy robót w zakresie urządzeń sterowania ruchem kolejowym i jest niestety ściśle uzależniony od postępu robót budowlanych na pozostałych odcinkach, dlatego jest on realizowany równolegle z nimi. Zakończy się on, w momencie zakończenia całej inwestycji.

Projekt w kawałkach

W 2016 roku PKP PLK podpisało już trzy umowy wykonawcze na odcinku Kraków – Katowice. Pierwszy do realizacji poszedł odcinek Kraków Mydlniki – Krzeszowice, na którego modernizację umowę podpisano w styczniu 2016 r. na kwotę 352 mln zł. Od lutego 2016 roku trwa modernizacja odcinka, prace obejmują przebudowę peronów, torów, sieci trakcyjnej i obiektów inżynieryjnych. Zakończenie prac planowane jest na wrzesień 2018 r.

W listopadzie 2016 roku PKP PLK podpisała z kolei umowę na prace na odcinku Kraków Główny Towarowy – Kraków Mydlniki. Prace mają kosztować 304 mln zł, a ich zakończenie planowane jest w połowie 2018 r. Wykonawca – firma Torpol – rozpoczął realizowanie inwestycji w styczniu 2017 roku. Przebudowane zostaną tory, sieć trakcyjna, urządzenia sterowania ruchem kolejowym, a także wyeksploatowane wiadukty. Przy okazji prac powstanie w Krakowie nowy przystanek osobowy – Kraków Bronowice przy ul. Armii Krajowej.

Ostatnia umowa z wykonawcą w 2016 roku podpisana została na odcinek Trzebinia – Jaworzno Szczakowa. Prace obejmą 33 obiekty inżynieryjne, w tym 17 wiaduktów. PLK zmienią na nowocześniejsze urządzenia sterowania ruchem i m.in. dzięki temu zwiększy się bezpieczeństwo pociągów, które pojadą do 160 km/h. Lepszą obsługę podróżnych zapewni przebudowa peronów i przejść podziemnych w Jaworznie Szczakowej, Jaworznie Ciężkowicach i peronów z kładką dla pieszych w Balinie. Termin realizacji robót to 24 miesiące od daty podpisania. Wartość umowy to 365 mln zł brutto.

Do całości brakuje ostatniego

Do realizacji pozostał już tylko jeden odcinek na linii kolejowej nr 133 z Trzebini do Krzeszowic. Umowa na realizację inwestycję czeka wciąż na podpisanie. Zanim do tego dojdzie, to Polskie Linie Kolejowe muszą jeszcze rozstrzygnąć przetarg na realizację robót budowlanych w ramach przetargu nr 2 – Modernizacja odcinka Trzebinia – Krzeszowice (km 29,110 – 46,700 linii nr 133). Na razie zarządca otworzył oferty i poinformował, że na sfinansowanie prac planował przeznaczyć 953,6 mln zł brutto. Do PLK spłynęły tylko dwie oferty. Jedną z nich przesłało konsorcjum firm Budimex i Torpol deklarując prace za 734,75 mln zł brutto. Drugą przesłało konsorcjum ZUE, Strabag za 847 mln zł brutto.

Termin realizacji robót budowlanych wskazany przez Torpol został określony na 27 miesięcy licząc od daty rozpoczęcia, a okres gwarancji jakości i rękojmi za wady został określony na 72 miesiące. Kryterium wyboru oferty w przetargu stanowią całkowita cena brutto (waga 80 %), czas realizacji (waga 10 %) oraz okres gwarancji (waga 10 %).

Jak podkreśla, zadanie zakończenia realizacji całego projektu z Krakowa do Katowic planowane jest do 2020 roku. – Pozwoli to na znaczne skrócenie czasu jazdy między tymi miastami do 58 minut, czyli praktycznie o połowę. Efekt będzie bardzo duży i jesteśmy przekonani, że termin realizacji będzie zachowany – dodaje Piotr Majerczak, dyrektor południowego oddziału PKP PLK. Całkowita, szacunkowa wartość projektu Katowice – Kraków wynosi ok. 2,3 mld złotych. Projekt współfinansowany jest przez Unię Europejską w ramach Programu CEF „Connecting Europe Facility”.



Cyberbezpieczeństwo w transporcie kolejowym
 

„Cyberbezpieczeństwo w transporcie kolejowym” 24 lipca 2018 r., Warszawa

W branży kolejowej zagrożenia związane z cyberbezpieczeństwem dotyczą wielu obszarów, od urządzeń sterowania ruchem kolejowym po systemy sprzedaży biletów lub śledzenia przesyłek w transporcie towarowym. Konsekwencje zdarzeń mogą być liczne, od wypadków kolejowych do poważnych strat finansowych.

Ryzyka są wysokie, warto zatem w celu ich minimalizacji zdobyć jak najszerszą wiedzę i wymienić doświadczenia. Podczas konferencji odpowiemy m.in. na pytania:

• Na czym polega waga zagadnienia cyberbezpieczeństwa na kolei?
• Jakie są najczęstsze zagrożenia?
• Jakie obowiązki ciążą na operatorach usług kluczowych?
• Jakie należy stosować środki kontroli ryzyka?

Rejestracja dostępna tutaj

Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07/2018
NUMER 07/2018
W siódmym tegorocznym numerze miesięcznika publikujemy raport na temat kolei regionalnych. Oprócz tego w numerze m. in. duża analiza fuzji Siemensa z Alstomem. Ważne informacje dotyczące planowanej modernizacji linii średnicowej w Warszawie i analiza modelu rozwoju, który przyjął Newag. To jednak przede wszystkim numer jubileuszowy, w którym świętujemy nasze piętnastolecie. Dlatego w miesięczniku można znaleźć unikatowe zdjęcia i materiały podsumowujące minione 15 lat – zarówno w Redakcji, jak i w branży. 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS