Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Kowary: Kolejna uchwała województwa ws. przejęcia linii z Jeleniej Góry

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
10-12-2018
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Kowary: Kolejna uchwała województwa ws. przejęcia linii z Jeleniej Góry
fot. Kasper FiszerŚlady linii kolejowej w Kowarach
Mimo braku konkretnych źródeł finansowania wielomilionowej inwestycji samorząd województwa dolnośląskiego podtrzymuje zamiar przejęcia linii nr 308 z Jeleniej Góry do Kowar i Ogorzelca. W październiku poprzedni zarząd województwa podjął w tej sprawie kolejną uchwałę.

Wśród tras kolejowych, na których potencjalnie mógłby zostać odtworzony ruch pasażerski, od lat wymieniana jest nieczynna linia nr 308 położona w województwie dolnośląskim. Jej praktyczna odbudowa oznaczałaby przede wszystkim możliwość obsługi 11-tysięcznych Kowar. Połączenie kolejowe z Jelenią Górą miałoby też zwiększyć potencjał turystyczny tej położonej na pograniczu Karkonoszy i Rudaw Janowickich miejscowości.

Stopień dekapitalizacji duży, szacunki kosztów prac niemiarodajne

Samorząd województwa dolnośląskiego wielokrotnie wskazywał na możliwość przejęcia nieczynnej linii. Sama zmiana jej właściciela byłaby jednak dopiero początkiem procesu uruchamiania trasy, bo wymaga ona bardzo dużych nakładów inwestycyjnych. – W 2017 r. na zlecenie Dolnośląskiej Służby Dróg i Kolei we Wrocławiu przeprowadzona została inwentaryzacja pozostałej infrastruktury kolejowej wraz z oszacowaniem zakresu niezbędnych prac rewitalizacyjnych. Wykazano wówczas duży stopień dekapitalizacji infrastruktury – potwierdza Wojciech Zdanowski, dyrektor Departamentu Infrastruktury Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego.

Stwierdza on, że na podstawie wykonanej dokumentacji nie można wskazać orientacyjnego kosztu niezbędnych do przywrócenia przejezdności robót. – Ze względu na fakt, iż ostateczny koszt uzależniony jest od bieżącej sytuacji na rynku materiałów budowlanych i wykonawców prac, oszacowany koszt realizacji powyższej inwestycji nie jest na chwilę obecną miarodajny – tłumaczy.

UMWD chciałoby uchronić linię przed formalną i fizyczną likwidacją

Przejęcie linii cały czas jest przy tym rozważanym scenariuszem. Jak mówi bowiem przedstawiciel samorządu, Zarząd Województwa Dolnośląskiego wyraził w uchwale z 4 października tego roku wolę przejęcia kilku odcinków linii kolejowych w celu zabezpieczenia korytarzy komunikacyjnych istotnych dla sieci transportowej województwa dolnośląskiego. – Uchwała ta jest kontynuacją i aktualizacją dotychczas podejmowanych uchwał, których nadrzędnym celem jest uchronienie nieczynnej infrastruktury kolejowej przed formalną i fizyczną likwidacją. Jednym z elementów podjętej uchwały jest linia kolejowa nr 308 na całym odcinku pomiędzy Jeleną Górą a Ogorzelcem – usłyszeliśmy.

– Przejęcie linii nr 308 z Jeleniej Góry do Kowar, jej rewitalizacja i wznowienie przewozów uzależnione jest przy tym ściśle od możliwości pozyskania środków finansowych na przeprowadzenie niezbędnych prac pozwalających na bezpieczne prowadzenie ruchu pociągów oraz stworzenie atrakcyjnej oferty przewozowej dostosowanej do potrzeb pasażerów – zaznacza nasz rozmówca. Nie wskazuje jednak równocześnie na konkretne potencjalne źródło finansowania inwestycji.

Ruch zawieszono jeszcze w latach 80. XX w.

27-kilometrowa linia kolejowa nr 308 Jelenia Góra – Ogorzelec to fragment dawnego ciągu komunikacyjnego Jelenia Góra – Mysłakowice – Kowary – Ogorzelec – Kamienna Góra. Jego odcinek z Ogorzelca do Kamiennej Góry stał się nieprzejezdny jeszcze w latach 80. zeszłego stulecia. Ruch pasażerski pomiędzy Kamienną Górą a Mysłakowicami prowadzony był do roku 1986. Z Mysłakowic do Jeleniej Góry pociągi pasażerskie kursowały natomiast do roku 2000, kiedy zlikwidowano również przewozy na linii nr 340 Mysłakowice – Karpacz.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Koleje Dolnośląskie dojadą do Góry. Autobusem

Pasażer

Koleje Dolnośląskie dojadą do Góry. Autobusem

Jakub Rösler 17 lipca 2023

Powrót pociągów do Złotoryi coraz bliżej

Infrastruktura

Powrót pociągów do Złotoryi coraz bliżej

Jakub Rösler 14 czerwca 2023

Dolny Śląsk. Infrakol zrewitalizuje linię do Mysłakowic

Infrastruktura

Zobacz również:

Koleje Dolnośląskie dojadą do Góry. Autobusem

Pasażer

Koleje Dolnośląskie dojadą do Góry. Autobusem

Jakub Rösler 17 lipca 2023

Powrót pociągów do Złotoryi coraz bliżej

Infrastruktura

Powrót pociągów do Złotoryi coraz bliżej

Jakub Rösler 14 czerwca 2023

Dolny Śląsk. Infrakol zrewitalizuje linię do Mysłakowic

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5