Wiosenna korekta rozkładu jazdy w 2023 roku zakłada nieznaczne zmiany na mapie inwestycji realizowanych na liniach kolejowych obsługiwanych przez Koleje Śląskie. W dalszym ciągu będą prowadzone prace na linii kolejowej do Tarnowskich Gór oraz w stacji Oświęcim. W maju 2023 r. jest planowane zakończenie najbardziej uciążliwego etapu przebudowy stacji Czechowice-Dziedzice, co pozwoli na znaczne skrócenie czasu jazdy i przywrócenie liczby połączeń sprzed utrudnień.
Na podstawie przesłanych wniosków pasażerów wprowadziliśmy modyfikacje w siatce postojów pociągów przyspieszonych, a także dokonaliśmy przebudowy oferty w relacji Gliwice – Bytom. – mówi Maciej Zaremba, rzecznik Kolei Śląskich
Linia S1
Od 11 kwietnia do 6 maja 2023 r. potrwają prace związane z przebudową układu drogowego i infrastruktury pasażerskiej wymagające wprowadzenia jednotorowej organizacji ruchu na odcinku Dąbrowa Górnicza – Dąbrowa Górnicza Ząbkowice. Od 7 maja do 10 czerwca 2023 r. ograniczenia przepustowości będą wprowadzone na odcinku Chorzów Batory – Ruda Chebzie.
Na podstawie wniosków podróżnych wprowadzono dodatkowy postój pociągu 40107 na przystanku Żarki-letnisko.
Linia S18
Pociągi będą kursować w bardziej równomiernych odstępach. Oferta rozkładu jazdy została dostosowana do pasażerów pracujących lub uczących się w rejonie śródmieścia Gliwic i Bytomia. W dni wolne godziny kursowania pociągów będą umożliwiały jeszcze lepsze przesiadki na pociągi dalekobieżne. Pociągi będą odjeżdżać z Bytomia z peronu tymczasowego. Wejście na peron będzie możliwe z dwóch stron - od ulicy Zabrzańskiej oraz od dworca autobusowego
Linia S31
Podobnie jak w ostatnich miesiącach, będzie kontynuowana modernizacja stacji Oświęcim wymagająca tymczasowych przerw w ruchu pociągów i wprowadzenia autobusowej komunikacji zastępczej. Utrudnienia będą obowiązywać w dni wolne, z wyjątkiem okresów świątecznych, a także w dni robocze od 8 do 19 maja 2023
Linia S41
Rozkład jazdy wybranych pociągów kursujących na odcinku Katowice – Tychy Lodowisko będzie wariantowany w okresie prowadzenia prac w rejonie Dąbrowy Górniczej i Czechowic-Dziedzic.
Linia S5
Od 15 maja 2023 r. zostanie udrożniony przejazd po standardowej trasie pomiędzy Goczałkowicami a Czechowicami-Dziedzicami, co przełoży się na znaczne, ok. 20-minutowe skrócenie czasu podróży. Przywrócenie docelowej organizacji ruchu pociągów umożliwi uruchomienie dodatkowego pociągu przyspieszonego relacji Katowice - Żywiec odjeżdżającego po godzinie 17:00, a także przywrócenie jednej popołudniowej pary pociągów na odcinku Żywiec – Zwardoń. Również od 15 maja 2023 r. wszystkie pociągi przyspieszone kursujące w dni robocze będą zatrzymywały się na przystanku Łodygowice Górne. W dalszym ciągu przystanek Goczałkowice-Zdrój nie będzie obsługiwany.
Linia S6
W wybrane dni robocze w godzinach wieczornych i nocnych w rejonie modernizowanego węzła kolejowego wokół stacji Czechowice-Dziedzice będą realizowane przerwy w ruchu pociągów wymagające zorganizowania zastępczej komunikacji autobusowej. Największy zakres ograniczeń został zaplanowany na termin 14 – 16 marca 2023 r., kiedy ruch zostanie wstrzymany od godz. 20:00, a utrudnienia obejmą pociągi relacji S5 na odcinku Pszczyna – Bielsko-Biała Główna i S61 na odcinku Czechowice-Dziedzice - Chybie. Dodatkowo w dniach 15 – 16 marca 2023 r. autobusami zostanie zastąpiona ostatnia para pociągów do i z Wisły. Za każdy z odwołanych
Linia S7
Remont kładki w stacji Leszczyny będzie wymagać ograniczenia mijania się pociągów, a tym samym zmiany rozkładu jazdy niektórych pociągów. W soboty 20 i 27 maja 2023 r. ostatni pociąg do Raciborza będzie realizowany autobusem komunikacji zastępczej kursującym na odcinku Nędza – Racibórz
S72
W celu uzupełnienia oferty w dni wolne na odcinku Rybnik – Pszczyna pociąg Sprinter Salmopol zostanie skierowany na trasę przez Pszczynę. Tym samym od 15 maja 2023 r. relacja S75 zostanie wygaszona.
S8
Organizacja ruchu komunikacji zastępczej na modernizowanym odcinku Katowice – Tarnowskie Góry pozostanie bez większych zmian. W celu poprawy punktualności dokonaliśmy rewizji czasu przejazdu wszystkich autobusów, co wymagało przesunięć rozkładu jazdy.
Do każdego pociągu zostaną uruchomione dwie linie komunikacji zastępczej – ekspresowa (S8) zapewniająca bezpośredni przejazd pomiędzy Katowicami a Tarnowskimi Górami oraz zwykła (S80) obsługująca rejony wszystkich dotychczasowych przystanków kolejowych z wyjątkiem Chorzowa Batorego oraz Katowic Załęża