Awarie rozjazdów są często przyczyną zakłóceń w ruchu pociągów. Przewoźnicy i zarządcy infrastruktury ponoszą z tego tytułu niemałe straty. Aby im zapobiec, warto rozważyć inwestycję w wykrywanie zbliżających się usterek z wyprzedzeniem – przekonują w rozmowie z “Rynkiem Kolejowym” przedstawiciele firmy Konux.
Rynek Kolejowy: Czy mogliby Państwo opisać firmę i jej działalność w branży kolejowej?
Konux to firma z siedzibą w Monachium, działająca w sektorze zaawansowanych technologii i tworząca bazujące na sprzęcie sensorycznym rozwiązania analityczne dla przemysłu. Choć w branży kolejowej jesteśmy stosunkowo nowym graczem, pozyskaliśmy już klientów wśród wielkich operatorów kolejowych i transportowych, takich jak DB. Nasze kluczowe kompetencje to analiza danych zebranych przy pomocy sensorów w celu sformułowania konkretnych wniosków z zakresu utrzymania prognostycznego. Koncentrujemy się przede wszystkim na branży kolejowej, w szczególności na rozjazdach. Są one newralgicznym elementem sieci kolejowych, dlatego wykrywanie usterek z wyprzedzeniem ma w ich przypadku ogromne znaczenie.
Konux koncentruje się na rozwiązaniach z dziedziny utrzymania prognostycznego. Jakie korzyści zapewnia ten rodzaj utrzymania firmom kolejowym?
Zastanówmy się nad sposobem, w jaki utrzymanie odbywa się najczęściej dziś. Poważne awarie rozjazdów są wykrywane wtedy, gdy jest już za późno. W takich sytuacjach niezbędne są działania doraźne, kosztowne zarówno pod względem finansowym, jak i czasowym. Dopóki problem nie zostanie rozwiązany, rozjazdy są nieprzejezdne, co może wywołać opóźnienia pociągów lub konieczność zmiany rozkładu jazdy.
Rozważmy jednak inny scenariusz, w którym usterka jest wykrywana z wyprzedzeniem. Wiadomo, że będzie trzeba przeprowadzić konkretne czynności utrzymaniowe – nie natychmiast, ale w niedalekim czasie. Działania doraźne przestają być niezbędne – zamiast nich można zaplanować czynności z wyprzedzeniem, przygotować konieczne środki, wybrać optymalny moment na przeprowadzenie całej akcji, która zapobiegnie awarii rozjazdu. Oznacza to, że w godzinach regularnego ruchu rozjazd będzie przejezdny, dzięki czemu znacząco spadnie liczba opóźnień i poprawi się jakość usług.
W jakich obszarach związanych z infrastrukturą i taborem ta technologia może znaleźć zastosowanie?
Możemy przygotować sprawozdanie na temat kluczowych wskaźników efektywności naszych klientów w odniesieniu do infrastruktury i taboru. Wskaźniki te mogą odnosić się zarówno do kondycji finansowej, jak i do stanu poszczególnych składników majątku, np. zestawów kołowych czy podsypki.
Co do rozjazdów, jesteśmy w stanie stworzyć “cyfrowy ślad” konkretnego rozjazdu i określić jego stan. Na jego podstawie możemy gromadzić i przekazywać szczegółową informację o potencjalnych problemach, związanych na przykład ze stanem podsypki, i umożliwiać naszym klientom reagowanie we właściwym czasie.
Jeśli chodzi o tabor, potrafimy analizować wpływ przejeżdżających pojazdów szynowych na rozjazd, innymi słowy – monitorować postępy degradacji na skutek zużycia. Możemy też określać stan i jakość zestawów kołowych.
Jakie są główne trudności, napotykane przy wdrażaniu?
Nasz system składa się z czujników, działających w chmurze serwerów oraz naszego oprogramowania analitycznego. Czujniki są zamontowane na rozjazdach – jest to łatwe dzięki ich pełnej autonomiczności. Cały system jest rozwiązaniem typu end-to-end, więc jego wprowadzenie nie napotyka żadnych trudności. Ponieważ jednak kalibracja systemu i analiza wymaga początkowej próbki danych, zawsze zaczynamy od sześciomiesięcznego projektu pilotażowego, w czasie którego gromadzimy dane i dopasowujemy rozwiązania do konkretnych potrzeb.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.