Producent aut BMW prowadzi nową kampanię reklamową. Jeden z filmów realizowany był w Polsce. Przedstawione w nim treści oburzyły zarządcę infrastruktury krajowej i wielu oglądających.
Oglądający mogli mieć wrażenie, że BMW nakłania do ryzykownej jazdy na przejazdach kolejowo-drogowych. A w Polsce liczba wypadków na nich jest jedną z najwyższych w Europie. Przypomnijmy, że tylko w ciągu 9 pierwszych miesięcy 2018 na przejazdach zginęło 40 osób.
Film przedstawiał sportowe auto BMW, które ścigało się na polnej drodze z pociągiem towarowym. W pewnym momencie maszynista dostrzega forsownie jadące auto zmierzające do przejazdu i rozpoczyna hamowanie, zatrzymując się tuż przed autem, które z dużą prędkością przekracza przejazd. Co istotne: rogatki zamknęły się nie przed autem, lecz... przed lokomotywą.
– To wymyślony świat, nie mający odzwierciedlenia w rzeczywistości. Wszystkie pokazane w nim wydarzenia mają wyłącznie fikcyjny charakter – tłumaczy BMW Polska, dodając, że na wydarzeniach z fikcyjnego miasta „M” opiera się cała kampania. Nie przekonało to PKP PLK, które mocno skomentowało film.
– Jako zarządca infrastruktury kolejowej, dla którego priorytetem jest bezpieczeństwo i który od 13 lat organizuje kampanię społeczną "Bezpieczny przejazd", nie wyrażamy zgody na brawurę, głupotę i sceny rodem z filmu fantasy. Rozumiemy, że kontrowersyjna kampania najlepiej się sprzedaje w mediach, ale z tak ogromnym przekłamaniem jeszcze się nie spotkaliśmy. Czy wiedzą Państwo, że sprawcami 98 proc. wypadków na przejazdach kolejowo-drogowych są nieodpowiedzialni kierowcy? Czy kiedykolwiek słyszeli Państwo o społecznej odpowiedzialności?
Przesyłamy film, zrealizowany z Cyber Marianem w ramach kampanii "Bezpieczny przejazd – szlaban na ryzyko!" – analogiczna sytuacja, tylko z zupełnie innym zakończeniem, REALNYM zakończeniem, jako przestroga – komentowało PKP PLK.
Po tym komentarzu BMW Polska zdecydowało o zawieszeniu dostępności filmu w Polsce w ciągu 24 godzin. Nie można go już obejrzeć w kraju.
– Naszym celem nigdy nie było promowanie niebezpiecznych zachowań na drodze, ale szanując Państwa głos zdecydowaliśmy o wstrzymaniu emisji w/w filmu w ramach kampanii BMW M w Polsce. Post zostanie skasowany w ciągu 24h – napisało BMW Polska. Do czasu skasowania emisji film miał ok. 200 tysięcy wejść.
W nagraniu wziął udział skład należący prawdopodobnie do PKP Cargo. Zapytaliśmy spółkę, czy lokomotywa SM42, którą widać na nagraniu rzeczywiście należy do spółki i czy przewoźnik wiedział o intencji BMW. Wciąż czekamy na odpowiedź.