Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

System PLK przebadał pantografy 110 tys. pociągów

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
02-03-2024
Ostatnia modyfikacja:
01-03-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras PKP PLK

Podziel się ze znajomymi:

Ponad 110 tysięcy pociągów, w tym 146 tysięcy pantografów skontrolował system Detekcji Stanów Awaryjnych Pantografów. To uruchomiony ponad rok temu przez PKP Polskie Linie Kolejowe, pierwszy w kraju, system do wykrywania usterek ważnych elementów lokomotyw elektrycznych oraz elektrycznych zespołów trakcyjnych. DSAP pozwala ograniczyć liczbę awarii i związanych z nimi utrudnień w kursowaniu pociągów.

Rocznie średnio 100 awarii, które przyczyniają się do opóźnienia pociągów, powodowane jest przez zły stan techniczny pantografów (tzw. odbieraków prądu) – urządzeń umieszczonych na dachach lokomotyw elektrycznych oraz elektrycznych zespołów trakcyjnych. Może to powodować utrudnienia dla podróżnych, dlatego PKP Polskie Linie Kolejowe wprowadziły nowoczesny system do wykrywania usterek tych urządzeń.

DSAP realnie pomaga uniknąć awarii

Jak podają PKP PLK, od uruchomienia w grudniu 2022 r., system Detekcji Stanów Awaryjnych Pantografów (DSAP) skontrolował ponad 110 tysięcy pociągów, a na nich prawie 146 tysięcy pantografów. Dzięki jego działaniu w prawie 7 tysiącach pociągów (6,3% łącznej liczby zeskanowanych składów) zidentyfikowano nieprawidłowy stan odbieraków. W 318 przypadkach sytuacja wymagała pilnego zgłoszenia przewoźnikom i podjęcia natychmiastowej interwencji. Dzięki temu nie doszło do uszkodzenia infrastruktury kolejowej lub taboru i nie wystąpiły utrudnienia w ruchu pociągów.

Obecnie system działa na linii Warszawa – Katowice (nr 1) oraz linii Warszawa – Grodzisk Mazowiecki (nr 447). Umożliwia on weryfikację parametrów pantografów podczas każdego przejazdu, a zatem znacznie częściej niż w przypadku pomiarów innymi metodami. Analiza zarejestrowanych danych pozwala na obserwację zmian parametrów odbieraków prądu i podjęcie w odpowiednim czasie działań. Z prowadzonych przez PLK SA statystyk wynika, że liczba uszkodzeń sieci trakcyjnej spowodowanych złym stanem technicznym pantografów jest powodem blisko siedmiokrotnie większej liczby zdarzeń, niż tych wynikających z niewłaściwego stanu samej sieci trakcyjnej.

Jak działa DSAP

Umieszczony nad siecią trakcyjną zespół czujników diagnozuje w momencie przejazdu pociągu stan pantografu. Urządzenia pomiarowe wraz z oprogramowaniem tworzą trójwymiarowy model pantografu i automatycznie lokalizują każde odchylenie. W przypadkach awaryjnych zostają wdrożone odpowiednie działania, jak zatrzymanie pociągu lub zmiana uszkodzonego pantografu, co ogranicza liczbę usterek sieci trakcyjnej. Kontrola stanu technicznego pantografów w czasie rzeczywistym, nie tylko zwiększa niezawodność infrastruktury kolejowej, ale przede wszystkim ogranicza liczbę usterek sieci spowodowanych ich niewłaściwym stanem.

Planowana jest dalsza rozbudowa tego systemu, która obejmie w pierwszej kolejności najważniejsze węzły kolejowe, w przypadku których zdarzenia powodują istotne zmiany w kursowaniu pociągów i oddziałują na znaczny obszar sieci kolejowej. Dalszy rozwój systemu DSAP pozwoli w przyszłości na opracowanie systemu monitoringu, który sprawować będzie nadzór na strategicznych odcinkach linii kolejowych zarządzanych przez PLK SA. Stały monitoring przyczyni się do zwiększenia poziomu bezpieczeństwa w ruchu kolejowym.

System został zabudowany w roku 2022 przez Zakład Robót Komunikacyjnych – DOM w Poznaniu. Wartość prac to blisko 6,7 mln zł.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Józef Hałyk nie jest już komendantem SOK

Prawo i polityka

Józef Hałyk nie jest już komendantem SOK

Roman Czubiński 29 lutego 2024

Łódzki tunel średnicowy: Mniejsza tarcza znów pracuje

Infrastruktura

PKP PLK wymienia niepraktyczne podnośniki w Grodzisku Maz.

Pasażer

Przystanek Strzelce Świdnickie na linii 285 w odbudowie [zdjęcia]

Infrastruktura

Zobacz również:

Józef Hałyk nie jest już komendantem SOK

Prawo i polityka

Józef Hałyk nie jest już komendantem SOK

Roman Czubiński 29 lutego 2024

Łódzki tunel średnicowy: Mniejsza tarcza znów pracuje

Infrastruktura

PKP PLK wymienia niepraktyczne podnośniki w Grodzisku Maz.

Pasażer

Przystanek Strzelce Świdnickie na linii 285 w odbudowie [zdjęcia]

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5