NUMER 12/2022
NUMER 12/2022
Temat numeru:
Polska-Ukraina
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Koniec wycinki drzew pod budowę bajpasa kartuskiego. Za chwilę rusza budowa

| inf. pras. PKM 10.03.2022 5,9k

Koniec wycinki drzew pod budowę bajpasa kartuskiego. Za chwilę rusza budowa
źródło: PKM
Koniec wycinki drzew pod budowę bajpasa kartuskiego. Za chwilę rusza budowa
Koniec wycinki drzew pod budowę bajpasa kartuskiego. Za chwilę rusza budowa
Koniec wycinki drzew pod budowę bajpasa kartuskiego. Za chwilę rusza budowa
Zakończyła się wycinka na trasie tzw. bajpasa kartuskiego. To nowy odcinek kolejowy, który na czas remontu trasy Gdynia – Kościerzyna, pozwoli zachować ciągłość kolejowego połączenia Gdańska z Kartuzami. Lada dzień zacznie się budowa wiaduktów. 
Jak już informowaliśmy, tzw. „bajpas kartuski” to kolejowa trasa objazdowa z Gdańska do Kartuz przez Gdańsk Kokoszki i Starą Piłę, w śladzie dawnych linii kolejowych nr 234 i 229. Jej budowa jest konieczna, bo PKP PLK przygotowuje elektryfikację i budowę drugiego toru linii 201 linii Gdynia – Kościerzyna – Bydgoszcz. Należy się więc liczyć z dużymi utrudnieniami, a nawet czasowym wstrzymaniem ruchu. Nowy odcinek, czyli tzw. bajpas omija wprawdzie Port Lotniczy Gdańsk, ale pozwala na utrzymanie stałego połączenia Kartuz z Gdańskiem.

Tzw. bajpas kartuski to tak naprawdę dwa odcinki mające dwóch inwestorów:

- 1,5 km (Kiełpinek – Kokoszki) - PKM
- 15 km (Kokoszki – Glincz) - PKP PLK

Na pierwszym odcinku, czyli gdańskim, gdzie prace prowadzi należąca do samorządu województwa spółka PKM w ścisłej współpracy z Miastem Gdańsk, praca wre.

– Wycinka na terenie inwestycji została zakończona w lutym. Cały nasyp na gdańskim odcinku jest już odsłonięty. Trwają teraz prace porządkowe. Już za chwilę ruszamy z pracami budowlanymi przy trzech planowanych obiektach, czyli dwóch wiaduktach i jednym przejściu – mówi Tomasz Konopacki, rzecznik PKM. Wykonawcą 1,5 kilometrowego gdańskiego odcinka jest spółka Torhamer z Gdyni. Umowa na budowę została podpisana w grudniu 2020 r. Jak zapewnia PKM termin ten nie jest zagrożony. Koszt prac wyniesie 43,25 mln zł.

Zakres prac

Zakres prac obejmuje włączenie linii kolejowej nr 234 (tzw. „bajpas kartuski”) w linię 248 (PKM) na wysokości obwodnicy trójmiejskiej, przed przystankiem PKM Gdańsk Kiełpinek (jadąc w kierunku Gdańska Wrzeszcza) oraz rewitalizację samej linii 234 na odcinku prawie 1,5 km (do okolic połączenia ulic Osiedlowej i Dojazdowej).

W ramach inwestycji powstanie cała niezbędna infrastruktura w śladzie istniejącego, przedwojennego nasypu, który – podobnie jak to było wcześniej na linii PKM budowanej w latach 2013-2015 – zostanie częściowo rozebrany, a następnie odbudowany i wzmocniony zgodnie z obowiązującymi normami oraz niezbędnymi do funkcjonowania współczesnej linii kolejowej instalacjami podziemnymi (m.in. sieci elektrycznych, teletechnicznych, SRK, itd. + usunięcie kolizji z istniejącymi lub projektowanymi w tym miejscu innymi sieciami). Projekt obejmuje także budowę lub przebudowę dwóch przepustów pod torami na potoku Bystrzec, przejścia pod torami łączącego osiedle Karczemki z terenami rekreacyjnymi przy zbiorniku Kiełpinek oraz wiaduktu drogowego łączącego ulice Osiedlową i Dojazdową.

Perspektywiczne planowanie

Już kilka lat temu podczas projektowania Pomorskiej Kolei Metropolitalnej przewidziana została możliwość reaktywacji linii 234 w przyszłości i linia 248 (PKM) wybudowana została w sposób minimalizujący obecnie prace niezbędne do połączenia obu linii kolejowych. Dlatego m.in. od razu na wysokości Kiełpinka zastosowany został inny typ rozjazdów pozwalający na jazdę z prędkością 100 km/h w kierunku bajpasu, a semafory wjazdowe na przystanek Kiełpinek od strony lotniska zostały odsunięte. Również projekt elektryfikacji linii PKM w okolicy Kiełpinka został przygotowany w sposób ułatwiający realizację „bajpasu kartuskiego”, a oba zadania są ze sobą ściśle skoordynowane. To zdecydowanie przynosi nie tylko finansowe oszczędności, ale też zmniejsza uciążliwości dla pasażerów, które wynikają z budowy.

Wizualizację inwestycji można obejrzeć tutaj.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Pomorskie (948)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Pomorskie (948)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2022
NUMER 12/2022
Tematem grudniowego numeru są polsko-ukraińskie relacje kolejowe. Analizujemy to, co dzieje się obecnie na granicy, a także perspektywy rozwoju transportu kolejowego dla dwóch krajów. Gratką numeru jest rozmowa z byłym prezesem Kolei Ukraińskich - Wojciechem Balczunem. Sporo miejsca w numerze poświęcamy trudnej sytuacji na rynku wykonawców, wobec ciągłego braku unijnych środków na modernizację infrastrukturę i taboru.

Wiele miejsca poświęcamy efektom debat na kolejnym listopadowym Kongresie Kolejowym. Rozmawiamy też z prezydentem Poznania o przyszłości transportu w tym mieście. Niezwykle ciekawy jest tekst Michała Szymajdy, który opisał eksperyment jaki miał miejsce na jednej z polskich uczelni, gdzie studenci próbowali kupować bilety kolejowe na rozmaite relacje z Polski za granicę. Jak im poszło?

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5