NUMER 03/2022
NUMER 04/2022
Temat numeru:
Inwestycje infrastrukturalne
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Koniec remontu trasy z Warszawy do Poznania w 3 kwartale 2023 roku?

| Jakub Rösler 08.12.2021 7,3k

Koniec remontu trasy z Warszawy do Poznania w 3 kwartale 2023 roku?
fot. Łukasz Piotrowski, sm42.pl
Koniec remontu linii kolejowej numer 3 ma nastąpić w 3 kwartale 2023 roku. Inwestycja ma znaczne opóźnienie, na które wpłynęły znaleziska archeologiczne, a przede wszystkim kłopoty finansowe wykonawcy odcinka łowickiego. Ministerstwo Infrastruktury nie planuje jak na razie uruchamiać kolejnych połączeń z Zielonej Góry czy Gorzowa Wielkopolskiego do Warszawy przez Poznań.
Poznańscy posłowie i posłanki wysłali do Ministra Infrastruktury kilka interpelacji w których dopytywali o słaby rozkład jazdy między Poznaniem i Warszawą oraz możliwość uruchomienia kolejnych połączeń dalekobieżnych z Gorzowa czy Zielonej Góry do stolicy. Ponadto w interpelacjach powtarzało się także pytanie o powody opóźnień, a także daty ukończenia modernizacji linii kolejowej z Poznania do Warszawy.

Zapewne najważniejszą informacją, która interesowała parlamentarzystów w momencie wysyłania interpelacji był skandaliczny rozkład jazdy na trasie z Poznania do Warszawy. Posłanki i posłowie złożyli swoje zapytania w połowie lub pod koniec września, kiedy nie było jeszcze wiadomo, jak będzie wyglądał rozkład po listopadowych zmianach. Ostatecznie, o czym pisaliśmy, udało się uruchomić jeszcze jeden poranny pociąg, który w bardzo krótkim czasie 3 godzin dociera do Warszawy.

Kiedy koniec prac między Poznaniem a Warszawą?


Ponadto pytaniem, które przewijało się praktycznie w każdej interpelacji, była data końca modernizacji linii kolejowej numer 3, z Poznania do Warszawy. Posłowie i posłanki zwracali uwagę na to, iż modernizacja kosztująca 2,5 miliarda złotych ma skrócić czas jazdy o kilka minut, a dodatkowo jest znacznie opóźniona.

Andrzej Bittel, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury przedstawił obszerne wyjaśnienia dotyczące powodów opóźnień, a także planowanych terminów końca inwestycji.
Zgodnie ze słowami wiceministra całość prac na linii numer 3 ma się zakończyć w trzecim kwartale 2023 roku, natomiast modernizacja odcinka Sochaczew – Swarzędz z końcem 2022 roku.

Problemem sytuacja finansowa wykonawcy

– Przyczyną wydłużenia czasu prowadzenia modernizacji jest przede wszystkim sytuacja finansowa wykonawcy robót na obszarze lokalnego centrum sterowania Łowicz. Z uwagi na brak dokonywania przez wykonawcę płatności podwykonawcom i dostawcom, okresowo nie były realizowane dostawy kluczowych materiałów na teren budowy oraz były wstrzymywane roboty. Opóźnienia te były przyczyną wydłużenia terminów zamknięć torowych na odcinku Sochaczew – Żychlin, co przełożyło się na możliwość udzielenia zamknięć na innych inwestycjach – dodaje Bittel.

Wiceminister informuje też, iż aktualnie wykonawca dysponuje potrzebnymi materiałami i realizuje dalsze prace. Na opóźnienia wpłynęły także znaleziska archeologiczne, które wyhamowały prace na kilka miesięcy, czy też liczne kolizje podziemne, które można było zobaczyć dopiero w trakcie robót budowlanych. Zgodnie ze słowami Bittela, na stacji Kutno zrealizowano już 90% prac, w obszarze LCS Kutno około 80%, natomiast w obszarze LCS Łowicz prawie 73,5% prac.

Problemem także modernizacja warszawskiego węzła

– Należy mieć na uwadze, że na czas przejazdu oraz liczbę pociągów na trasie Warszawa – Poznań mają również wpływ obecnie prowadzone inwestycje na terenie warszawskiego węzła kolejowego, a w szczególności modernizacja stacji Warszawa Zachodnia, której koniec jest przewidziany na IV kw. 2023 r. – kończy Bittel.

Czy będzie więcej połączeń ze stolic zachodnich województw do Warszawy?

Franciszek Sterczewski zapytał ponadto o to, czy resort planuje wprowadzenie większej ilości bezpośrednich połączeń z Gorzowa Wielkopolskiego, Zielonej Góry i Szczecina do Warszawy Przez Poznań lub też horyzontu czasowego dla takich decyzji.

Wiceminister Bittel odpowiedział, iż resort nie planuje uruchomienia dodatkowych pociągów we wskazanych relacjach już od grudnia tego roku.

– Informuję, że zwiększenie liczby bezpośrednich połączeń ze stacji Zielona Góra, Szczecin Gł. i Gorzów Wielkopolski przez Poznań możliwe będzie do rozważenia po zakończeniu prac inwestycyjnych prowadzonych przez zarządcę infrastruktury „PKP Polskie Linie Kolejowe” S.A. związanych z modernizacjami linii kolejowej nr 351 Szczecin – Poznań oraz linii kolejowej nr 3 Poznań – Warszawa – zakończył Wiceminister.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Pasażer
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 04/2022
NUMER 04/2022
Wojna w Ukrainie siłą rzeczy powraca i w tym numerze. Tym razem przyglądamy się jej wpływowi na bieżącą sytuację na krajowym rynku budowlanym oraz perspektywie dla inwestycji kolejowych – oprócz wszystkich tragicznych skutków rosyjskiej inwazji mamy bowiem jeszcze na głowie brak zatwierdzenia dla środków z KPO, który skutecznie powstrzymuje inwestycje w branży. Staramy się też spojrzeć dalej i poszukać odpowiedzi na pytanie, jak pandemia oraz konflikt wpłyną na rolę kolei w świecie, który chce coraz mniej polegać na paliwach kopalnych. W numerze sporo uwagi poświęcamy także projektowi Kolej Plus oraz kwestiom mobilności miejskiej. 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5