Zakończyły się prace budowlane przy zapleczu technicznym Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej na łódzkim Widzewie. Dziś przewoźnik zaprezentował swoją halę, która zostanie niebawem przekazana Stadlerowi – producent taboru będzie korzystał z niej przez piętnaście lat.
Po dwóch latach od rozpoczęcia inwestycji i dokładnie w rok po wmurowaniu kamienia węgielnego zakończyły się prace budowlane w bazie taborowej Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Położone przy stacji Łódź Widzew zaplecze techniczne nie obsługuje jeszcze pociągów, ale, jak powiedział marszałek województwa łódzkiego Witold Stępień, w ciągu kilku dni ma zostać przekazane firmie Stadler, która dostosuje je do swoich potrzeb i rozpocznie tu serwisowanie składów. – Do końca listopada zakończymy całość inwestycji wraz z odbiorami – zapewnił Roman Przybył, prezes zarządu wykonawcy robót – Trakcji PRKiI SA.
Najnowocześniejsze zaplecze elementem kompletnego systemu
Choć przed rokiem marszałek zapowiadał, że wyposażanie nowoczesnej hali potrwa do końca maja, dziś z uznaniem wypowiadał się o tempie prowadzenia robót. – Pamiętam to miejsce sprzed sześciu miesięcy, kiedy stała tu tylko surowa konstrukcja, a dziś jest już zamknięty obiekt – mówił. – ŁKA staje się kompletna: mamy nowoczesny tabor, równie nowoczesne zaplecze, wspólny bilet aglomeracyjny, działającą spółkę samorządową... W rekordowym czasie udało się wprowadzić nową jakość na polskie tory – ocenił.
Samorządowy przewoźnik określa bazę na Widzewie jako najnowocześniejsze w Polsce centrum serwisowe dla taboru kolejowego i szczyci się jego bogatym wyposażeniem. Wśród rozwiązań technicznych zwraca uwagę specjalne stanowisko do mycia czoła pojazdu z biologicznych szczątków powypadkowych. ŁKA podkreśla też, że dla wody z myjni zbudowana została podczyszczalnia ścieków, a instalacje do odladzania pomogą w utrzymaniu taboru w czasie mrozów.
Większa dotacja dla całego projektu
– Cieszę się, że już niedługo będziemy mogli korzystać z własnego zaplecza technicznego. To znacznie usprawni i skróci czas obsługi pojazdów – mówił prezes ŁKA Andrzej Wasilewski. Zgodnie z umową na zakup taboru przez najbliższe piętnaście lat baza służyć będzie Stadlerowi, który zapewni bieżące utrzymanie wszystkich jednostek Flirt 3 eksploatowanych przez samorządową spółkę.
Koszt inwestycji przekroczył 55 mln zł. Baza na Widzewie jest częścią większego projektu „Budowa systemu Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej”, którego łączna wartość to przeszło 450 mln zł. Został on dotowany z unijnego Funduszu Spójności. – Decyzją Komisji Europejskiej zwiększone zostało dofinansowanie z początkowych 52% do 66,23% – powiedziała Marta Markowska, rzecznik prasowy ŁKA. Wciąż trwają natomiast roboty na stacji Widzew, które również prowadzi Trakcja-PRKiI. – Inwestorem jest tam PKP PLK. Gdybyśmy nie wykonywali jednocześnie obu inwestycji, trudno byłoby nam skoordynować wszystkie prace, zwłaszcza torowe – mówił Roman Przybył.
Zwiedzanie zaplecza ŁKA było wydarzeniem towarzyszącym Kongresowi Kolejowemu. Kongres Kolejowy to odbywające się cyklicznie największe i najbardziej prestiżowe wydarzenie konferencyjne poświęcone branży transportu szynowego w naszym kraju. Podczas tegorocznej edycji w Łodzi spotkało się ponad 600 przedstawicieli biznesu, menadżerów, jak również politycy najwyższego szczebla i samorządowcy, zainteresowani rozwojem transportu kolejowego i jego pozytywnym wpływem na całość polskiej gospodarki. Więcej o tematach poruszanych na Kongresie Kolejowym dowiedzą się Państwo z publikowanych na naszym portalu tekstów. Zachęcamy do udziału również w Kongresie Transportu Publicznego i Kongresie Infrastruktury Polskiej.