Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Koniec linii Racibórz – Syrynia

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Data publikacji:
22-07-2015
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Kasper Fiszer, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Koniec linii Racibórz – Syrynia
PKP PLK rozpoczęły procedurę likwidacji 15-kilometrowego odcinka linii nr 176. Po nieużywanych torach od dwóch lat nie kursują bowiem pociągi, a zapomnianą trasę może przeciąć nowa droga szybkiego ruchu. Prawdopodobnie decyzja zarządcy infrastruktury pociągnie za sobą także likwidację odgałęzienia do Pszowa, które praktycznie straciło rację bytu po zaprzestaniu wydobycia w dawnej KWK Anna.

Linia kolejowa nr 176 na odcinku Racibórz Markowice – Syrynia zostanie niebawem zlikwidowana. Trasę przeciąć ma nowa droga, a jak twierdzą Polskie Linie Kolejowe, od dłuższego czasu na wspomnianym odcinku nie odbywa się ruch kolejowy.

 – Ponieważ planowana jest budowa nowej drogi Racibórz – Pszczyna,  lokalne władze samorządowe wystąpiły do PLK z zapytaniem w sprawie dalszej eksploatacji  lub likwidacji linii nr 176 na odcinku Racibórz Markowice – Syrynia. Nowo projektowana droga mogłaby się bowiem krzyżować z nieczynną linią kolejową – mówi Jacek Karniewski z zespołu prasowego PKP PLK. – W związku z tym wystąpieniem Polskie Linie Kolejowe wdrożyły procedurę likwidacji linii nr 176 na odcinku Racibórz Markowice – Syrynia – potwierdza.

Ruch zamarł po zamknięciu pszowskiej kopalni

W ostatnim czasie linia obsługiwała głównie pociągi towarowe do pszowskiej części Kopalni Węgla Kamiennego Rydłutowy-Anna, dawnej KWK Anna. Z Syryni składy kierowane były linią 192 Syrynia – Pszów. „Anna” zakończyła jednak wydobycie pod koniec 2011 roku i, choć pociągi jeszcze przez kilka miesięcy wywoziły z wygaszanego zakładu urobek, wkrótce kolej straciła praktycznie jedyny nadawany tam ładunek. – PKP Polskie Linie Kolejowe nie prowadzą ruchu towarowego na liniach 176 i 192 w ciągu Racibórz Markowice – Syrynia – Pszów od dwóch lat – wskazuje Jacek Karniewski.

Należy więc spodziewać się kolejnych likwidacji w tym rejonie – w związku z brakiem ruchu do Pszowa traci rację bytu także dalszy pięciokilometrowy odcinek linii 176 z Syryni do Olzy, który od grudnia tego roku też jest zresztą formalnie nieczynny – według regulaminu przydzielania tras obowiązuje tam prędkość 0 km/h (tę samą wartość przyjęto w regulaminie 2015/2016 wchodzącym w życie w połowie grudnia).

Bez pociągów pasażerskich od przeszło czterdziestu lat

Zarówno na linii 176, jak i 192 regularny ruch pasażerski nie jest prowadzony od dziesięcioleci. Ostatnie codzienne kursy na trasie Racibórz Markowice (jeszcze pod poprzednią nazwą Markowice Raciborskie) – Olza przestały być realizowane na początku lat 80. zeszłego stulecia, ale nawet wcześniej pociągów było tu mało – np. w latach 1974–1976 jedynie dwie pary. Linia do Pszowa pojawia się po raz ostatni w edycji sieciowego rozkładu jazdy 1974/75. Rozkład zakładał wtedy trzy pary kursów dowożących na trzy kopalniane zmiany. Ostatni pasażerski pociąg nadzwyczajny dotarł do Pszowa w roku 2012.

Regionalna Droga Racibórz – Pszczyna ma biec przez Kornowac, Gaszowice, Lyski, Rydułtowy i Rybnik i stanowić obwodnicę dla tych miejscowości. Nowa trasa ma przejąć funkcje dzisiejszej drogi wojewódzkiej nr 935. Ma być jedną z największych inwestycji drogowych na terenie województwa śląskiego.

Miliardy złotych na remonty linii na Śląsku zapisano w projekcie Krajowego Programu Kolejowego.
W Monitorze znajdziesz raport o KPK, a w nim:

Żródła finansowania projektów
Analiza kryteriów realizacji programu
Tabele i zestawienia
Komentarz i dokumenty źródłowe


Zapraszamy na V Kongres Kolejowy, który odbędzie się 28 października 2015 roku w Katowicach. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi analiza polskiego rynku kolejowego oraz kwestia przygotowania inwestycji w infrastrukturze kolejowej.

Więcej informacji o Kongresie znajdziesz TUTAJ.

Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

PKP wstrzymują rozbiórkę wąskotorówki pod Łobżenicą

Infrastruktura

PKP wstrzymują rozbiórkę wąskotorówki pod Łobżenicą

Kasper Fiszer 10 sierpnia 2025

Linia 176: Fundacja ProKolej przeciw likwidacji

Infrastruktura

Linia 176: Fundacja ProKolej przeciw likwidacji

Roman Czubiński 12 czerwca 2025

Linia 176: Będzie likwidacja? Na razie nie ma decyzji

Infrastruktura

Linia 176: Będzie likwidacja? Na razie nie ma decyzji

Roman Czubiński 25 kwietnia 2025

Lubomia: Petycja w sprawie linii 176

Infrastruktura

Lubomia: Petycja w sprawie linii 176

Roman Czubiński 16 kwietnia 2025

Linia 176 do likwidacji? Czekamy na wyjaśnienia z MI

Infrastruktura

Czy Ołomuniec zlikwiduje linię tramwajową do Hodolan?

Zintegrowany transport

Czy Ołomuniec zlikwiduje linię tramwajową do Hodolan?

Przemysław Farsewicz 03 marca 2024

Zobacz również:

PKP wstrzymują rozbiórkę wąskotorówki pod Łobżenicą

Infrastruktura

PKP wstrzymują rozbiórkę wąskotorówki pod Łobżenicą

Kasper Fiszer 10 sierpnia 2025

Linia 176: Fundacja ProKolej przeciw likwidacji

Infrastruktura

Linia 176: Fundacja ProKolej przeciw likwidacji

Roman Czubiński 12 czerwca 2025

Linia 176: Będzie likwidacja? Na razie nie ma decyzji

Infrastruktura

Linia 176: Będzie likwidacja? Na razie nie ma decyzji

Roman Czubiński 25 kwietnia 2025

Lubomia: Petycja w sprawie linii 176

Infrastruktura

Lubomia: Petycja w sprawie linii 176

Roman Czubiński 16 kwietnia 2025

Linia 176 do likwidacji? Czekamy na wyjaśnienia z MI

Infrastruktura

Czy Ołomuniec zlikwiduje linię tramwajową do Hodolan?

Zintegrowany transport

Czy Ołomuniec zlikwiduje linię tramwajową do Hodolan?

Przemysław Farsewicz 03 marca 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij