Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Koniec linii Racibórz – Syrynia

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
22-07-2015
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Kasper Fiszer, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Koniec linii Racibórz – Syrynia
PKP PLK rozpoczęły procedurę likwidacji 15-kilometrowego odcinka linii nr 176. Po nieużywanych torach od dwóch lat nie kursują bowiem pociągi, a zapomnianą trasę może przeciąć nowa droga szybkiego ruchu. Prawdopodobnie decyzja zarządcy infrastruktury pociągnie za sobą także likwidację odgałęzienia do Pszowa, które praktycznie straciło rację bytu po zaprzestaniu wydobycia w dawnej KWK Anna.

Linia kolejowa nr 176 na odcinku Racibórz Markowice – Syrynia zostanie niebawem zlikwidowana. Trasę przeciąć ma nowa droga, a jak twierdzą Polskie Linie Kolejowe, od dłuższego czasu na wspomnianym odcinku nie odbywa się ruch kolejowy.

 – Ponieważ planowana jest budowa nowej drogi Racibórz – Pszczyna,  lokalne władze samorządowe wystąpiły do PLK z zapytaniem w sprawie dalszej eksploatacji  lub likwidacji linii nr 176 na odcinku Racibórz Markowice – Syrynia. Nowo projektowana droga mogłaby się bowiem krzyżować z nieczynną linią kolejową – mówi Jacek Karniewski z zespołu prasowego PKP PLK. – W związku z tym wystąpieniem Polskie Linie Kolejowe wdrożyły procedurę likwidacji linii nr 176 na odcinku Racibórz Markowice – Syrynia – potwierdza.

Ruch zamarł po zamknięciu pszowskiej kopalni

W ostatnim czasie linia obsługiwała głównie pociągi towarowe do pszowskiej części Kopalni Węgla Kamiennego Rydłutowy-Anna, dawnej KWK Anna. Z Syryni składy kierowane były linią 192 Syrynia – Pszów. „Anna” zakończyła jednak wydobycie pod koniec 2011 roku i, choć pociągi jeszcze przez kilka miesięcy wywoziły z wygaszanego zakładu urobek, wkrótce kolej straciła praktycznie jedyny nadawany tam ładunek. – PKP Polskie Linie Kolejowe nie prowadzą ruchu towarowego na liniach 176 i 192 w ciągu Racibórz Markowice – Syrynia – Pszów od dwóch lat – wskazuje Jacek Karniewski.

Należy więc spodziewać się kolejnych likwidacji w tym rejonie – w związku z brakiem ruchu do Pszowa traci rację bytu także dalszy pięciokilometrowy odcinek linii 176 z Syryni do Olzy, który od grudnia tego roku też jest zresztą formalnie nieczynny – według regulaminu przydzielania tras obowiązuje tam prędkość 0 km/h (tę samą wartość przyjęto w regulaminie 2015/2016 wchodzącym w życie w połowie grudnia).

Bez pociągów pasażerskich od przeszło czterdziestu lat

Zarówno na linii 176, jak i 192 regularny ruch pasażerski nie jest prowadzony od dziesięcioleci. Ostatnie codzienne kursy na trasie Racibórz Markowice (jeszcze pod poprzednią nazwą Markowice Raciborskie) – Olza przestały być realizowane na początku lat 80. zeszłego stulecia, ale nawet wcześniej pociągów było tu mało – np. w latach 1974–1976 jedynie dwie pary. Linia do Pszowa pojawia się po raz ostatni w edycji sieciowego rozkładu jazdy 1974/75. Rozkład zakładał wtedy trzy pary kursów dowożących na trzy kopalniane zmiany. Ostatni pasażerski pociąg nadzwyczajny dotarł do Pszowa w roku 2012.

Regionalna Droga Racibórz – Pszczyna ma biec przez Kornowac, Gaszowice, Lyski, Rydułtowy i Rybnik i stanowić obwodnicę dla tych miejscowości. Nowa trasa ma przejąć funkcje dzisiejszej drogi wojewódzkiej nr 935. Ma być jedną z największych inwestycji drogowych na terenie województwa śląskiego.

Miliardy złotych na remonty linii na Śląsku zapisano w projekcie Krajowego Programu Kolejowego.
W Monitorze znajdziesz raport o KPK, a w nim:

Żródła finansowania projektów
Analiza kryteriów realizacji programu
Tabele i zestawienia
Komentarz i dokumenty źródłowe


Zapraszamy na V Kongres Kolejowy, który odbędzie się 28 października 2015 roku w Katowicach. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi analiza polskiego rynku kolejowego oraz kwestia przygotowania inwestycji w infrastrukturze kolejowej.

Więcej informacji o Kongresie znajdziesz TUTAJ.

Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Czy linię kolejową do Góry można było tak po prostu zlikwidować?

Infrastruktura

Czy linię kolejową do Góry można było tak po prostu zlikwidować?

Jakub Rösler, Jakub Madrjas 27 lipca 2022

Trwa wykluczenie transportowe Gorzowa

Pasażer

Trwa wykluczenie transportowe Gorzowa

Jakub Rösler 09 października 2021

Gdańsk. HMT, Toi Toi i ArcelorMittal porozumiały się w sprawie bocznicy

Prawo i polityka

Zobacz również:

Czy linię kolejową do Góry można było tak po prostu zlikwidować?

Infrastruktura

Czy linię kolejową do Góry można było tak po prostu zlikwidować?

Jakub Rösler, Jakub Madrjas 27 lipca 2022

Trwa wykluczenie transportowe Gorzowa

Pasażer

Trwa wykluczenie transportowe Gorzowa

Jakub Rösler 09 października 2021

Gdańsk. HMT, Toi Toi i ArcelorMittal porozumiały się w sprawie bocznicy

Prawo i polityka

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5