Partnerzy serwisu:
Pasażer

Koniec komunikacji zastępczej pod Nysą. Jest więcej taboru

Dalej Wstecz
Data publikacji:
20-07-2025
Ostatnia modyfikacja:
17-07-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RK

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
Koniec komunikacji zastępczej pod Nysą. Jest więcej taboru
fot. PKP PLK
Po wielu miesiącach przerwy ruch na niezelektryfikowanych liniach kolejowych województwa opolskiego odbywa się bez utrudnień. Tamtejszy zakład Polregio dysponuje większą liczbą pojazdów spalinowych, co pozwoliło przywrócić normalną obsługę na trasie z Nysy do Kędzierzyna-Koźla. Sytuacja taborowa wciąż wydaje się jednak dość napięta.

Istotne problemy w obsłudze niezelektryfikowanych linii na Opolszczyźnie trwały od ponad roku. Na naszych łamach regularnie opisywaliśmy przypadki odwoływania części kursów i zastępowania ich autobusami, co rodziło komplikacje dla podróżnych z rowerami, wózkami dziecięcymi czy inwalidzkimi. Wpływało też negatywnie na punktualność. Deficyt sprawnych pojazdów doprowadził wręcz do stałego wprowadzenia komunikacji zastępczej w zamian za jeden z kursów na linii 137 pomiędzy Nysą a Kędzierzynem-Koźlem.

Wreszcie jest pociąg zamiast autobusu

W styczniu Polregio poinformowało, że zamierza utrzymać połączenie autobusowe aż do ostatnich dni czerwca. Ogłoszony termin wznowienia jego obsługi pociągiem był bardzo odległy, ale został dotrzymany. – Od 30 czerwca pociąg nr 64622 relacji Nysa – Kędzierzyn-Koźle jest obsługiwany pojazdem spalinowym – potwierdza Zespół Prasowy Polregio.

Zapewnia też, że aktualnie pasażerowie nie odczuwają utrudnień także na innych trasach regionu. – Wszystkie kursy, w tym obsługiwane trakcją spalinową, realizowane są zgodnie z obowiązującym rozkładem jazdy bez konieczności uruchamiania zastępczej komunikacji autobusowej – stwierdza przewoźnik. Znacznie poprawiła się bowiem sytuacja taborowa opolskiego zakładu spółki.

O dwa sprawne pojazdy więcej

Na początku roku dysponował on zaledwie sześcioma sprawnymi jednostkami spalinowymi, teraz jest ich osiem. – Odpowiada to liczbie obiegów zaplanowanych na trakcję spalinową w okresie od czerwca do końca sierpnia – usłyszeliśmy. Wciąż nie ma więc zapewnionej istotnej rezerwy. Nadal z ruchu wyłączone pozostają dwie jednostki będące własnością opolskiego samorządu.

Pierwszą z nich jest SA103-013. – Pojazd ten przechodzi okresowy przegląd P4 [czwartego poziomu utrzymania]. Zgodnie z harmonogramem powrót do eksploatacji planowany jest na 14 sierpnia tego roku – usłyszeliśmy w Polregio. Na naprawę oczekuje zaś SA134-012. Przyczyną jego odstawienia jest zablokowanie przekładni głównej. Trwa procedura wyboru wykonawcy niezbędnych prac.

Polregio czeka na dodatkowe spalinowe zespoły trakcyjne

Kiedy sytuacja taborowa opolskiego Polregio będzie w pełni ustabilizowana? – Województwo będące organizatorem przewozów oraz właścicielem pojazdów spalinowych podpisało umowę na zakup pięciu tego typu jednostek z opcją dokupienia kolejnych dziesięciu sztuk – przypomina świadczący usługi na rzecz urzędu marszałkowskiego operator. Dostawa zakontraktowanych egzemplarzy ma zakończyć się w marcu 2028 r.

Statystyki dotyczące nieplanowego zastępowania autobusami kursów na liniach niezelektryfikowanych wskazują jednak na znaczącą poprawę już teraz. O ile w styczniu wystąpiło 76 takich przypadków, w lutym było ich tylko 30. W kolejnych miesiącach zanotowano ich odpowiednio: 2, 10, 7 i 17. – Warto zaznaczyć, że część sytuacji wynikała z przyczyn niezależnych od Polregio, m. in. z powodu uszkodzenia infrastruktury kolejowej, przykładowo z pęknięcia szyn w marcu i kwietniu – zastrzega spółka. W kwietniu i maju dochodziło zaś do uniemożliwiających prowadzenie ruchu wypadków.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5