Po wielu miesiącach przerwy ruch na niezelektryfikowanych liniach kolejowych województwa opolskiego odbywa się bez utrudnień. Tamtejszy zakład Polregio dysponuje większą liczbą pojazdów spalinowych, co pozwoliło przywrócić normalną obsługę na trasie z Nysy do Kędzierzyna-Koźla. Sytuacja taborowa wciąż wydaje się jednak dość napięta.
Istotne problemy w obsłudze niezelektryfikowanych linii na Opolszczyźnie trwały od ponad roku. Na naszych łamach regularnie opisywaliśmy przypadki
odwoływania części kursów i zastępowania ich autobusami, co rodziło komplikacje dla podróżnych z rowerami, wózkami dziecięcymi czy inwalidzkimi. Wpływało też negatywnie na punktualność. Deficyt sprawnych pojazdów doprowadził wręcz do stałego wprowadzenia komunikacji zastępczej w zamian za jeden z kursów na linii 137 pomiędzy Nysą a Kędzierzynem-Koźlem.
Wreszcie jest pociąg zamiast autobusu
W styczniu Polregio poinformowało, że
zamierza utrzymać połączenie autobusowe aż do ostatnich dni czerwca. Ogłoszony termin wznowienia jego obsługi pociągiem był bardzo odległy, ale został dotrzymany. – Od 30 czerwca pociąg nr 64622 relacji Nysa – Kędzierzyn-Koźle jest obsługiwany pojazdem spalinowym – potwierdza Zespół Prasowy Polregio.
Zapewnia też, że aktualnie pasażerowie nie odczuwają utrudnień także na innych trasach regionu. – Wszystkie kursy, w tym obsługiwane trakcją spalinową, realizowane są zgodnie z obowiązującym rozkładem jazdy bez konieczności uruchamiania zastępczej komunikacji autobusowej – stwierdza przewoźnik. Znacznie poprawiła się bowiem sytuacja taborowa opolskiego zakładu spółki.
O dwa sprawne pojazdy więcej
Na początku roku dysponował on zaledwie sześcioma sprawnymi jednostkami spalinowymi, teraz jest ich osiem. – Odpowiada to liczbie obiegów zaplanowanych na trakcję spalinową w okresie od czerwca do końca sierpnia – usłyszeliśmy. Wciąż nie ma więc zapewnionej istotnej rezerwy. Nadal z ruchu wyłączone pozostają dwie jednostki będące własnością opolskiego samorządu.
Pierwszą z nich jest SA103-013. – Pojazd ten przechodzi okresowy przegląd P4 [czwartego poziomu utrzymania]. Zgodnie z harmonogramem powrót do eksploatacji planowany jest na 14 sierpnia tego roku – usłyszeliśmy w Polregio. Na naprawę oczekuje zaś SA134-012. Przyczyną jego odstawienia jest zablokowanie przekładni głównej. Trwa procedura wyboru wykonawcy niezbędnych prac.
Polregio czeka na dodatkowe spalinowe zespoły trakcyjne
Kiedy sytuacja taborowa opolskiego Polregio będzie w pełni ustabilizowana? – Województwo będące organizatorem przewozów oraz właścicielem pojazdów spalinowych
podpisało umowę na zakup pięciu tego typu jednostek z opcją dokupienia kolejnych dziesięciu sztuk – przypomina świadczący usługi na rzecz urzędu marszałkowskiego operator. Dostawa zakontraktowanych egzemplarzy ma zakończyć się w marcu 2028 r.
Statystyki dotyczące nieplanowego zastępowania autobusami kursów na liniach niezelektryfikowanych wskazują jednak na znaczącą poprawę już teraz. O ile w styczniu wystąpiło 76 takich przypadków, w lutym było ich tylko 30. W kolejnych miesiącach zanotowano ich odpowiednio: 2, 10, 7 i 17. – Warto zaznaczyć, że część sytuacji wynikała z przyczyn niezależnych od Polregio, m. in. z powodu uszkodzenia infrastruktury kolejowej, przykładowo z pęknięcia szyn w marcu i kwietniu – zastrzega spółka. W kwietniu i maju dochodziło zaś do uniemożliwiających prowadzenie ruchu wypadków.