Zakłady Automatyki Kombud zmodernizowały system sterowania ruchem kolejowym dla Elektrowni Kozienice na bocznicy zakładowej Enea Wytwarzanie w Świerżach Górnych. Wdrożenie komputerowego systemu sterowania pozwoliło zwiększyć jej przepustowość. Pod koniec roku nastąpiło oficjalne oddanie do eksploatacji nowego bloku elektrowni.
– Wspólnym wyzwaniem kolejarzy i energetyków jest obsłużenie dużej liczby wagonów transportujących węgiel do elektrowni. Wymaga to stabilnego i sprawnego systemu sterowania ruchem kolejowym. Wydajna infrastruktura jest tu kluczem do sukcesu. Dzięki nowoczesnemu systemowi, opracowanemu w całości przez polskich inżynierów, zwiększyliśmy bezpieczeństwo i przepustowość bocznicy. Wraz z dobudowaną infrastrukturą kolejową i obiektami technologicznymi, zdolność przyjęcia materiałów sypkich wzrosła o około 40 procent – mówi Kazimierz Frąk, prezes Zakładów Automatyki Kombud.
System sterujący ruchem kolejowym został zaprojektowany i wyprodukowany w Kombudzie. Monitory ekranowe obrazują sytuację ruchową na bocznicy i przyległej linii kolejowej a komputerowy system zależnościowy MOR 3 wydaje bezpieczne decyzje o zgodzie na przejazd. W układ zależnościowy włączone zostały przeciągarki – urządzenia do przetaczania wagonów, co poprawiło bezpieczeństwo pracy i komunikację między dyżurnym ruchu a obsługą przeciągarek.
W ramach modernizacji Kombud zabudował 67 elektrycznych napędów zwrotnicowych. Dzięki zainstalowaniu 109 tarcz manewrowych poprawiło się bezpieczeństwo pracowników. 162 czujniki kół pozwalają monitorować położenie pociągów bez względu na stan pogody oraz infrastruktury, a dzięki wyeliminowaniu elektroniki przytorowej zmniejszyła się awaryjność urządzeń. Ponadto Kombud wyprodukował i zainstalował nowoczesne, komputerowe, systemy przejazdowe zapewniające bezpieczny ruch pojazdów na drogach technologicznych znajdujących się na terenie elektrowni.
Wszystkie informacje o położeniu składów manewrowych oraz wagonów spływają do nastawni, która jest wyposażona w monitorowy system odwzorowania sytuacji ruchowej na bocznicy. Dyżurny ruchu za pomocą myszki i klawiatury wydaje polecenia umożliwiające ruch lokomotyw przetaczających wagony. Do systemu sterowania spływają również informacje z 10 rozdzielnic elektrycznego ogrzewania rozjazdów oraz 69 transformatorów, które można obsługiwać za pomocą ekranu dotykowego. Informacje o stanie urządzeń są zapisywane i przesyłane za pomocą serwerów do uprawnionych odbiorców.
Nowy blok elektrowni w Kozienicach został oficjalnie oddany do eksploatacji 19 grudnia 2017 r., jego moc wynosi 1075 MW.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.