Torpol poinformował o podpisaniu dwóch umów podwykonawczych z Zakładami Automatyki Kombud na opracowanie dokumentacji projektowej i wykonanie robót budowlanych w związku z projektem poprawy dostępu do portów w Szczecinie i Świnoujściu, o wartości odpowiednio 124 mln i 96,1 mln złotych netto.
Jak
informowaliśmy w lipcu, zakres prac obejmie stacje Szczecin Port Centralny i Świnoujście - infrastrukturę kolejową w zarządzie PKP Polskich Linii Kolejowych oraz terminal kontenerowy Ostrów Grabowski (teren Portu Szczecin), a także tory zdawczo-odbiorcze (teren Portu Świnoujście). W Szczecinie i Świnoujściu planowane prace obejmują przebudowę ok. 100 km torów, 3 wiaduktów i mostu. Planowana jest także elektryfikacja niektórych torów.
Inwestycja jest również ogromnym przedsięwzięciem pod względem automatyki kolejowej. Łącznie w obu projektach powstanie 10 połączonych, komputerowych systemów stacyjnych sterowanych z lokalnych nastawni. – Strategia inwestycji we własne komputerowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym przynosi efekty. Jestem dumny, że nasze rozwiązania, kompetencje i niezawodność są doceniane przez największe firmy na rynku – mówi Kazimierz Frąk, prezes zarządu w Zakładach Automatyki Kombud.
Na stacji Szczecin Port Centralny zaprojektowany w Polsce system MOR-3 będzie kontrolował łącznie 349 napędów zwrotnicowych i wykolejnicowych, 473 semafory oraz 547 głowic licznika osi. Nowa automatyczna sygnalizacja powstanie na 6 przejazdach kategorii A i 1 kategorii C.
Stacja Świnoujście Port zostanie wyposażona w komputerowe systemy stacyjne nadzorujące prace 189 napędów zwrotnicowych i wykolejnicowych, 270 semaforów i 347 głowic licznika osi. Zmodernizowana zostanie również sygnalizacja na 11 przejazdach kategorii A oraz 2 kategorii C.
Jak informował w lipcu Grzegorz Grabowski, prezes grupy Torpol. – W przypadku kontraktów w Szczecinie i Świnoujściu,
udzielane są zaliczki wynoszące w sumie 10% brutto ich wartości (ok. 177 mln zł), ułatwiające finansowanie tego zadania i sprawną jego realizację.
W ramach projektu, na stacji Szczecin Port wybudowanych zostanie 61 km torów, z czego blisko 5 km na terenie Portu Szczecin. Na stacji Świnoujście zostanie wybudowanych 34 km torów, z czego 2 km na terenie Portu Morskiego w Świnoujściu. Łączna wartość projektów realizowanych przez Torpol na podstawie umowy z PKP PLK i Zarządem Morskich Portów Szczecin i Świnoujście umowy to 1,44 mld zł netto.