270 milionów złotych przekaże samorząd województwa warmińsko-mazurskiego na wykonywanie przewozów i niezbędne inwestycje w tabor. Nie należy spodziewać się rewolucji na torach.
Wieloletnie porozumienie samorządu województwa z Przewozami Regionalnymi zostało podpisane pod koniec 2015 roku na lata 2016–2020. Co roku podpisywany jest jednak aneks do umowy, który ustala warunki dalszej współpracy.
W 270 milionach ponad 221 mln zł stanowią środki z budżetu województwa, natomiast ok. 48 mln zł z funduszu kolejowego.
– Usługi świadczone przez Spółkę Przewozy Regionalne stoją obecnie na wysokim poziomie. Naszemu regionowi są potrzebne inwestycje kolejowe. One zwiększają komfort i szybkość przemieszczania się po Warmii i Mazurach. Poprzez naszą współpracę uszczelnia się także sieć kolejowa w całym województwie – powiedział Gustaw Marek Brzezin, marszałek województwa.
– Samorząd województwa warmińsko-mazurskiego jako pierwszy w Polsce podpisał z nami taką umowę o współpracy. Otworzyła ona nowe możliwości. Naszym głównym celem jest obecnie osiągnięcie trwałej stabilizacji i rozwój spółki. A właśnie dzięki współpracy z urzędem marszałkowskim możemy to wszystko osiągnąć – mówił Krzysztof Zgorzelski.
Samorząd użycza tabor, zmodernizuje jeden EN57Samorząd województwa, jak co roku, przekazał w użyczenie spółce pięć autobusów szynowych SA 106, sześć autobusów szynowych SA 133, jeden trójczłonowy elektryczny zespół trakcyjny Elf i jeden dwuczłonowy elektryczny zespół trakcyjny Impuls.
W tym roku planowany jest również zakup zmodernizowanego trójczłonowego elektrycznego zespołu trakcyjnego na bazie konstrukcji EN57 w ramach RPO Warmia i Mazury na lata 2014–2020 (więcej na ten temat piszemy
tutaj), natomiast operator w ramach umowy wyśle na Warmię i Mazury
2 z 36 zmodernizowanych elektrycznych zespołów trakcyjnych EN57.
W 2018 roku praca eksploatacyjna PolRegio na Warmii i Mazurach wyniesie 3 000 480,513 poc-km, w tym: 250 900,96 poc-km w ramach porozumienia z województwem pomorskim realizowanego na liniach Iława-Malbork (linia nr 9), Gdynia-Olsztyn (linia nr 353/9) i Malbork-Elbląg (linia 204).
Zmiany w rozkładach ze względu na modernizacje torówUrząd marszałkowski przypomina, że w 2018 roku modernizowana będzie linia z Działdowa do Olsztyna (linia nr 216). Warta 267,6 mln zł netto inwestycja rozpocznie się 22 stycznia 2018 roku. 1 marca rozpocznie się z kolei modernizacja linii Szczytno – Pisz – Ełk (linia nr 219). Projekt realizowany będzie ze środków Programu Rozwoju Polski Wschodniej, a jego wartość wynosi 290 mln zł netto.
Realizowane będą ponadto prace projektowe na linii z Gutkowa do Braniewa (linia nr 221), gdzie znajduje się coraz ważniejszy węzeł przeładunkowy towarów. Z kolei linia Ełk – Korsze (linia nr 38) umożliwi szybsze przejazdy elektrycznymi pociągami przez Ełk do Białegostoku.