Przedsiębiorstwa działające na rynku kolejowym mają dostęp do rynku międzynarodowych przetargów, m.in. dla NATO czy rządu USA. Wbrew pozorom można tam znaleźć sporo zamówień dla firm z branży.
Działające w naszym kraju firmy, w tym również z branży kolejowej, mogą skorzystać na obecności Polski w strukurach międzynarodowych. Od 1999 r. jesteśmy członkiem NATO, co stwarza duże możliwości biznesowe. W miesiącach poprzedzających duże ćwiczenia wojskowe z udziałem wojsk NATO w Polsce pojawia się bardzo dużo przetargów dotyczących dostaw żywności, namiotów dla żołnierzy czy też paliwa do czołgów czy też ciężarówek. Zapotrzebowanie jest również na usługi transportu, w tym np. przewiezienie ciężkiego sprzętu drogą kolejową na poligony.
Ze zdobyciem zleceń nie trzeba jednak czekać na kolejne manewry wojsk Sojuszu Północnoatlantyckiego. Przykładowo NSPA, jedna z kilku agencji zakupowych NATO, w sierpniu tego roku planuje ogłosić zapytanie ofertowe dotyczące utylizacji 11 pojazdów szynowych oraz 3 wagonów o łącznej masie ok. 500 ton we Francji. Postępowanie jest otwarte dla firm z wszystkich krajów będących członkami NATO i zostało podzielone na 2 etapy: opracowanie raportu technicznego oraz właściwe prace rozbiórkowe. (więcej informacji można znaleźć
TUTAJ)
Projekty dla branży kolejowej regularnie pojawiają się również za sprawą amerykańskiego Departament Obrony (DOD), który inwestuje w Polsce w ramach programu European Deterrance Initative (Europejska Inicjatywa Odstraszania – EDI). Dzięki temu w styczniu 2020 r. ma zostać ogłoszony przetarg m.in. na budowę bocznicy wraz z rampą załadunkową w Bazie Lotnictwa Transportowego w Powidzu. Projekt ten stanowi część większego planu budowy magazynu amunicji o szacunkowej wartości od 25 do nawet 100 mln dolarów.
– Polska jako jeden z nielicznych krajów NATO przeznacza 2% PKB na obronność i jest cenionym partnerem w Sojuszu, a to przekłada się na wymierne korzyści w postaci rosnących inwestycji w infrastrukturę – mówi Ron Farkas, prezes i założyciel firmy Poland-US Operations, która pomaga polskim firmom w zdobywaniu zamówień z rynku międzynarodowego. – Wiele firm myśli o rynku międzynarodowym jako zagranicznym, a tymczasem sporo zamówień można znaleźć w Polsce. Zdobyte tutaj doświadczenie, np. dla NATO, można wykorzystać później w pracy w innych krajach Sojuszu – podkreśla Farkas.
Jak startować w takich przetargach? A przede wszystkim, jak znaleźć informacje na temat nowych ofert?
Zespół Doradców Gospodarczy TOR we współpracy z firmą Poland-US Operations organizują 2-dniowe szkolenie, które pomoże poruszać się w gąszczu przepisów i międzynarodowych systemów zakupowych. Podczas szkolenia uczestnicy poznają m.in.:
- reguły przyznawania kontraktów międzynarodowych z uwzględnieniem specyfiki polskiego rynku, wymogi administracyjne i formalne, sposoby wyszukiwania informacji na temat przetargów oraz przygotowywania ofert,
- zasady funkcjonowania podwykonawcy i poddostawcy, gdzie można znaleźć informacje na temat dużych przetargów międzynarodowych, w których potrzebny będzie cały łańcuch firm i dostawców,
- możliwości networkingu – przetargi międzynarodowe są ogólnodostępne i z tego względu stanowią szansę na nawiązanie kontaktu z firmami na całym świecie poprzez system ogłoszeń, spotkań czy ogólnodostępnych szkoleń w ramach prowadzonych postępowań.