Pogłębia się kryzys na światowym rynku przewozów surowców. Ostatnie, pełne dane za lipiec 2016 wskazują na utrzymujące się spadki w większości grup towarowych w USA.
Całkowite nadanie ładownych wagonów w USA zmniejszyło się o 9% w porównaniu do nadania w lipcu 2015 r., w tym węgla o 18%, zaś ropy i jej przetworów o 22%. Sytuację ratuje wzrost przewozów intermodalnych, chemikaliów, zbóż, podzespołów motoryzacyjnych oraz gotowych samochodów. Obecnie szczególnie dwie koleje – Norfolk Southern i Canadian National – aktywnie poszukują nadań jednowagonowych. Interesujący jest fakt, że mimo mniejszego ruchu giełdowe notowania wszystkich towarzystw kolejowych pozostają mocne.
Kryzys na światowym rynku przewozów surowców, który jest widoczny także na polskiej kolei. W II kw. 2016 r. spadły przewozy towarowe o czym pisaliśmy na Rynku Kolejowym
tutaj.
W USA, Kanadzie i Meksyku w statystykach przewozów towarowych uwzględnia się nie tylko tonaż, ale też tygodniowe nadanie wagonów, co wynika z dużego udziału przewozów drobnicowych i intermodalnych w tych krajach. W Polsce kolej wozi głównie węgiel i kruszywa dlatego pracę przewozową podaje się w tonokilometrach.