NUMER 11/2022
NUMER 11/2022
Temat numeru:
Przewozy intermodalne
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

40 lat temu rząd USA znacjonalizował 6 przedsiębiorstw kolejowych

| Piotr Kumelowski 03.05.2016 199

40 lat temu rząd USA znacjonalizował 6 przedsiębiorstw kolejowych
fot. Sean Lamb CC BY-SA 2.0
40 lat temu, pierwszego kwietnia 1976 r. kolejarze płn-wschodnich USA nie byli skorzy do prima aprilisowych żartów. Tego dnia oficjalnie ruszył Conrail, upaństwowiona kolej, powstała jako zlepek sześciu zbankrutowanych prywatnych przewoźników, nawet tak historycznych jak New York Central czy Pennsylvania RR. 
Rząd federalny przyjął plan akcji ratunkowej, dobrał doświadczoną ekipę kolejarzy-weteranów, sformułował specjalne ramy prawne takiego przejęcia i zagwarantował finansowanie na okres przejściowy. Biorąc pod uwagę rozpaczliwy punkt wyjścia, późniejszy sukces Conraila był zdumiewający, ale cena tego sukcesu była bardzo wysoka – opuszczono tysiące mil szlakowych, dziesiątki tysięcy kolejarzy zostało bez pracy, wielu mniejszych klientów kolei odprawiono z kwitkiem na dobre.

W ciągu następnych kilku lat Conrail pozbył się obowiązku prowadzenia pasażerskiego ruchu podmiejskiego (w tym w aglomeracji nowojorskiej), zmodernizował i ujednolicił swój tabor (m.in. w 1981 r. pozbył się elektrowozów ex-Pennsylvania RR), poprowadził szeroki front robot nawierzchniowych od Atlantyku po rzekę Missisipi.

Sprywatyzowana wiosną 1987 r. kolej stała się przebojem giełdy na Wall Street. W roku 1999 Conrail został zakupiony i podzielony między dwa duże towarzystwa – CSX oraz Norfolk Southern, które licytując się wzajemnie zapłaciły łącznie aż 10,2 mld dolarów za coś, co zaledwie 20 lat wcześniej było nazywane ”zbankrutowaną kupą złomu”.

Wobec drastycznego odchudzenia infrastruktury z likwidacją wielu dublujących się połaczeń, koleje CSX i NS musiały dobrze się nagimnastykować, aby pod federalnym nadzorem podzielić między siebie uprzednio zunifikowaną sieć Conraila. Ale ‘non omnia moriar’: nowi nabywcy zachowali nazwę Conrail, a ciemnoniebieskie (nieco jak PKP Cargo) lokomotywy manewrowe Conraila dalej można zobaczyć w okolicach Nowego Jorku, New Jersey, Filadelfii i Detroit, gdzie pełnią służbę terminalowo-rozrządową u zbiegu linii CSX i NS.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej na temat:

(765)
USA (27)

Więcej z regionu:

USA (239)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej na temat:

(765)
USA (27)

Wiecej z regionu:

USA (239)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 11/2022
NUMER 11/2022
Najnowszy numer miesięcznika „Rynek Kolejowy” dedykowany jest wyzwaniom, które stawia przed branżą zmiana otaczającej nas rzeczywistości… wcale zresztą nie pierwsza w ostatnich latach. Oprócz tego jak zwykle zapraszamy do lektury ciekawych wywiadów z samą czołówką producentów taboru i wykonawców infrastruktury. Nie brakuje również aktualności, takich jak rozbudowa portów, powrót pociągów na Litwę czy sytuacji transportu miejskiego.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5