Partnerzy serwisu:
Warte uwagi

Kolejowe bolączki ośrodków turystycznych na przykładzie Krynicy Zdroju

Dalej Wstecz
Data publikacji:
01-01-2013
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
dl, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

WARTE UWAGI
Kolejowe bolączki ośrodków turystycznych na przykładzie Krynicy Zdroju
Krynica Zdrój to jeden z największych turystycznych i rekreacyjnych ośrodków w Polsce. Nie bez znaczenia dla miasta jest dobra oferta pasażerskich przewozów kolejowych, z którą w ostatnich latach jest spory kłopot. Dostosowanie oferty do potrzeb miasta o charakterze turystycznym wymaga bowiem współpracy z wieloma podmiotami spoza branży kolejowej a nie wyłącznie z zarządcą infrastruktury. Czy to się zmieni?

Dostosowanie oferty kolejowej do potrzeb miasta takiego jak Krynica Zdrój nie może obejść się bez współpracy przede wszystkim z branżą działającą w ramach szeroko rozumianej turystyki, rekreacji i działalności uzdrowiskowej. Krynica Zdrój to przykład miasta, do którego zdecydowana większość kuracjuszy, gości i turystów dociera koleją. Ta spora grupa to ludzie starsi, dla których podróż autobusem czy samochodem stanowi nie mały problem. Stąd dopasowanie oferty do osób udających się na kuracje oraz mieszkańców dojeżdżających do pracy z i do Krynicy powinno stać się priorytetem dla PKP Intercity oraz Przewozów Regionalnych, na co zwracają uwagę już nie sami pasażerowie, a najwyższe lokalne władze.

W rozmowie z „Rynkiem Kolejowym” burmistrz Krynicy Zdroju Dariusz Reśko wyraźnie zwraca uwagę na fakt, iż miasta takie jak Krynica nie mogą obejść się bez wręcz perfekcyjnie dopracowanej siatki połączeń kolejowych do turystycznych i bieżących (związanych m.in. z przewozem pracowników) potrzeb miasta.


Rynek Kolejowy: Czego najbardziej brakuje jeśli chodzi o organizację połączeń do Krynicy zarówno przez PKP IC jak i Przewozy Regionalne?

Dariusz Reśko – burmistrz Krynicy Zdroju: Widoczny jest brak porozumienia w koordynacji pomiędzy przewoźnikami. Pasażer jadący z Krynicy-Zdroju Przewozami Regionalnymi do Krakowa powinien tam mieć możliwość szybkiej przesiadki do pociągu PKP IC celem kontynuowania dalszej podróży. Jakiekolwiek opóźnienie składu Przewozów Regionalnych powoduje spóźnienie na PKP IC i długie oczekiwanie pasażera na następne połączenie. Podobnie winno być w kierunku przeciwnym. Pasażer wysiadający z wagonu PKP IC na dworcu w Krakowie powinien mieć możliwość szybkiej przesiadki do składu Przewozów Regionalnych zmierzających do Krynicy-Zdroju. Czas połączeń powinien być ustawiony i skoordynowany w taki sposób aby maksymalnie zaoszczędzić czas pasażera. Długi czas/okres oczekiwania na przesiadkę i następne połączenie powoduje u pasażera stres i poszukiwanie innego rozwiązania (np. przejazdu autobusem i związaną z tym utratę klienta przez PKP).

RK: Jakie jest Pana zdanie na temat ilości i jakości połączeń regionalnych do Krynicy?

DR: Rozkład jazdy połączeń regionalnych nie jest właściwie ułożony. Powinien on być dostosowany do potrzeb potencjalnych pasażerów. Z Przewozów Regionalnych w Krynicy - Zdroju korzystają przede wszystkim pasażerowie dojeżdżający do pracy w rejonie Doliny Popradu i Nowego Sącza oraz uczniowie uczęszczający tam do szkół. Jeżeli czas przyjazdu do stacji docelowej został tak dostosowany, że pasażer spóźnia się do pracy czy też szkoły to rezygnuje on z przejazdu pociągiem dojeżdżając tam autobusem. Rozkład jazdy powinien być dostosowany do potrzeb tego właśnie klienta. Ilość i jakość połączeń regionalnych winna zapewniać rentowność linii oraz komfort przejazdu pasażera.

RK: Czym szczególnym wyróżnia się Krynica?

DR: Krynica-Zdrój to miasto liczące łącznie ponad 18 tyś. mieszkańców. Krynica-Zdrój to najbardziej znane uzdrowisko w Polsce zwane Perłą Uzdrowisk Polskich, oraz jedno z największych polskich ośrodków sportów zimowych i turystycznych. Krynica-Zdrój to również miasto biznesu i kultury w którym corocznie cyklicznie odbywa się Forum Ekonomiczne Polska - Wschód i wiele innych wydarzeń kulturalnych i koncertów z których Festiwal im. Jana Kiepury jest wiodącym. Przyjmuje się szacunkowo, że rocznie Krynicę-Zdrój odwiedza ponad milion dwieście tysięcy gości. Wszyscy oni muszą do miasta i uzdrowiska dojechać, a następnie go opuścić. Połączenie kolejowe jest przede wszystkim dla miasta bardzo ważne dlatego.

RK: Czego Pan, jako burmistrz tak znanego ośrodka turystycznego oczekiwałby ze strony PKP Intercity czy Przewozów Regionalnych?

DR: Oczekuję bezpośrednich połączeń Krynicy-Zdroju z resztą kraju. Połączeń z Gdańskiem, Szczecinem, Olsztynem, Warszawą, Katowicami oraz innym polskimi miastami. Do tych połączeń służyć mogą składy, ale również pojedyncze wagony łączone w zespoły na stacjach węzłowych w sposób skoordynowany i szybki, bez ciągnących się w nieskończoność przepięć i przesiadek. Oczekuję również rozwiązania kwestii dworca kolejowego w Krynicy-Zdroju. Większość dotychczasowej powierzchni dworca jest na głucho zamknięta i niewykorzystana. Nie ma w nim dostępu do toalety, zamknięta została również restauracja dworcowa. Jedno niewielkie pomieszczenie jest wykorzystywane jako tymczasowa poczekalnia czynna w godzinach od 3:30 rano do 21:00 wieczorem. W porze nocnej pasażer oczekuje na połączenie kolejowe na wolnym powietrzu, co nie jest miłe po ciemku, a tym bardziej w okresie zimowym. Budynek jest całorocznie nieużywany i nieeksploatowany, co powoduje jego coraz szybszą degradację i niszczenie. Przypominam, że złożyłem Dyrekcji Dworców Kolejowych ofertę przejęcia i adaptacji dworca kolejowego przez samorząd krynicki.

RK: To dość częste na linii „krynickiej”.

DR: Z mych obserwacji wynika iż podobna sytuacja jest na kolejnych dworcach kolejowych na żelaznym szlaku do Krakowa. Tam również pasażerowie marzną i mokną na wolnym powietrzu, a pociągi jeżdżą spóźnione. Odnoszę wrażenie, że PKP przestały dbać i przejmować się swymi klientami. Oczekuję ponownego otwarcia całodobowej kasy biletowej ze stałą obsadą kasjerki (obecnie otwarta kasa jest okazjonalna, tzn obsługuje ją jeden pracownik PKP, który wykonuje jeszcze kilka innych zadań na stacji i tak w okresie odprawy pociągów kasa jest zamykana, a stan ten trwa do kilkunastu minut). Ponadto oczekuję podjęcia decyzji w kwestii złożonej przeze mnie oferty na przejęcie i zagospodarowanie będących w zarządzie PKP działek zlokalizowanych w bezpośrednim otoczeniu krynickiego dworca. Tereny te są położone w rejonie atrakcyjnym inwestycyjne koniecznym do zaadaptowania przez miasto natomiast w chwili obecnej zupełnie są niewykorzystane.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Ruszają wakacyjne pociągi RMF FM

Pasażer

Ruszają wakacyjne pociągi RMF FM

inf. pras. grupa RMF 19 czerwca 2023

PKP Intercity: Inspiracje na długi weekend czerwcowy

Pasażer

PKP Intercity: Inspiracje na długi weekend czerwcowy

inf. pras. PKP Intercity 28 maja 2023

Roszczenia zaburzą inwestycje?

Biznes

Roszczenia zaburzą inwestycje?

jm, Rynek Kolejowy 08 września 2015

Małopolska: Czy w wakacje pojedziemy koleją sądecką?

Warte uwagi

Czy powróci ekspres Warszawa – Krynica Zdrój?

Pasażer

Czy powróci ekspres Warszawa – Krynica Zdrój?

Dominik Lebda 15 stycznia 2014

Zobacz również:

Ruszają wakacyjne pociągi RMF FM

Pasażer

Ruszają wakacyjne pociągi RMF FM

inf. pras. grupa RMF 19 czerwca 2023

PKP Intercity: Inspiracje na długi weekend czerwcowy

Pasażer

PKP Intercity: Inspiracje na długi weekend czerwcowy

inf. pras. PKP Intercity 28 maja 2023

Roszczenia zaburzą inwestycje?

Biznes

Roszczenia zaburzą inwestycje?

jm, Rynek Kolejowy 08 września 2015

Małopolska: Czy w wakacje pojedziemy koleją sądecką?

Warte uwagi

Czy powróci ekspres Warszawa – Krynica Zdrój?

Pasażer

Czy powróci ekspres Warszawa – Krynica Zdrój?

Dominik Lebda 15 stycznia 2014

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5