NUMER 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Konkurencja na kolei
szukaj
Śledź nas:

Kolejowa rewolucja w Małopolsce. Gdzie pojedziemy krócej?

| inf. prasowa 29.01.2018 123

Kolejowa rewolucja w Małopolsce. Gdzie pojedziemy krócej?
Fot. PKP PLK
Pociągi z Krakowa do Skawiny i Zakopanego jadą krócej dzięki łącznicy Kraków Zabłocie – Kraków Podgórze, a pasażerowie korzystają już z wybudowanych, nowych przystanków. PKP Polskie Linie Kolejowe kontynuują dobre zmiany na torach Małopolski. Powstają dodatkowe tory i nowe przystanki – zyskają pasażerowie korzystający z kolejowej komunikacji. Efektem prac, przewidzianych w Krajowym Programie Kolejowym, będą krótsze podróże z Krakowa do m.in. Rzeszowa, Katowic, Nowego Sącza.
W ramach realizacji Krajowego Programu Kolejowego (KPK) o wartości ponad 66 mld zł do 2023 r. PKP Polskie Linie Kolejowe planują objąć pracami 9000 km torów, a 8,5 tys. km torów zostanie dostosowanych do wyższych prędkości. Ośrodki o znaczeniu wojewódzkim zostaną połączone liniami o średniej prędkości 100 km/h. Skróci się czas przejazdu pociągiem, a podróżni na kilkudziesięciu nowo wybudowanych i zmodernizowanych przystankach będą mieli zapewniony lepszy, komfortowy dostęp do kolei. Na torach będzie jeszcze bezpieczniej. Realizację KPK zapewniają środki z programów UE i budżetu państwa.

W Krajowym Programie Kolejowym jest szesnaście projektów, które szczególnie będą służyć Małopolsce. Dla pasażerów najbardziej odczuwalnym efektem inwestycji będą krótsze podróże. Pociągi z Krakowa dotrą szybciej m.in. Rzeszowa, Oświęcimia, Wadowic, Bielska-Białej, Zakopanego czy Katowic. Przejazdy, dzięki nowym peronom, nowoczesnym urządzeniom sterowania i wymianie torów będą wygodniejsze i bardziej niezawodne. Przewoźnicy będą mogli uruchamiać więcej połączeń. Windy i pochylnie ułatwią dostęp do stacji osobom mającym problem z poruszaniem się bądź podróżującym z większym bagażem. Za sprawą nowych przejść podziemnych, wiaduktów oraz nowoczesnych zabezpieczeń na przejazdach kolejowo-drogowych, znacząco wzrośnie poziom bezpieczeństwa pasażerów kolei, ale też kierowców i pieszych.

Rewolucja w Krakowie

Od grudnia pociągi kursują po nowej łącznicy Kraków Zabłocie – Kraków Krzemionki, na której powstały dwa nowoczesne przystanki kolejowe Podgórze i Zabłocie, w pełni przystosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności. Łącznica pozwala na istotne skrócenie czasu przejazdu do Skawiny, Oświęcimia i Zakopanego – pociągi nie muszą już zmieniać kierunku jazdy w Płaszowie.

Z myślą o lepszych podróżach w aglomeracji krakowskiej trwa modernizacja odcinka Kraków Główny Towarowy – Rudzice. Do 2021 r. powstanie dodatkowa para torów z nowymi przystankami i mostem na Wiśle. Pociągi będą mogły jeździć szybciej, a najważniejszym efektem prac będzie zwiększenie przepustowości linii między Krakowem Głównym oraz Płaszowem. Ruch pociągów dalekobieżnych będzie prowadzony niezależnie od aglomeracyjnych, po oddzielnych torach. Pociągi będą mogły jeździć częściej, w równych odstępach. Dodatkowo pasażerowie zyskają nowe przystanki – w centrum przy ul. Grzegórzeckiej/Dietla oraz przy ul. Złocieniowej.

– Łączymy Polskę dzięki projektom z Krajowego Programu Kolejowego. Ich realizacja zapewnia krótkie podróże między miastami i regionami Polski. To także gwarancja dobrego i równomiernego rozwoju gospodarki wszystkich województw – mówi Andrzej Adamczyk, Minister Infrastruktury.

Bezkonkurencyjna kolej do Katowic

Mieszkańcy województwa małopolskiego zyskają dobre podróże na linii między Krakowem, Katowicami i Zabrzem. Obecnie prace trwają na terenie Małopolski. Po ich zakończeniu pociągi pojadą z szybkością 160 km/h, a czas przejazdu między Katowicami a Krakowem skróci się do ok. 1 godz. Kolej stanie się dobrą alternatywą dla autostrady A4. Na korzyść transportu szynowego przemawia dojazd do centrów miast – bez korków. Na trasie zwiększy się też bezpieczeństwo dzięki nowym urządzeniom sterowania ruchem oraz wiaduktom drogowym, w miejscu przejazdów kolejowo-drogowych.

Szybciej do Zakopanego i Oświęcimia

Trwają prace przy modernizacji linii m.in. na odcinku ze Skawiny przez Suchą Beskidzką, Chabówkę do Zakopanego. Pociągi korzystają już z nowych łącznic w Krakowie i Suchej Beskidzkiej, które pozwalają na zaoszczędzenie nawet pół godziny. Zakończenie prac na całej linii skróci podróż z Krakowa do Zakopanego o blisko półtorej godziny – z 3 godz. 30 min. do nieco ponad 2 godz. Kolej stanie się alternatywą zakopianki.

Prace przewidziane są też na 66-kilometrowej linii między Krakowem Płaszowem a Skawiną. Dzięki inwestycjom poprawią się warunki dla ruchu towarowego, a kolej na tym odcinku stanie się bardziej konkurencyjna.

Krótsza podróż do Tarnowa i Rzeszowa

Ważną inwestycją jest modernizacja międzynarodowej trasy E30 między Krakowem a Rzeszowem. To ogromny projekt, obejmujący przebudowę bądź budowę aż 139 wiaduktów i mostów. Pasażerowie korzystają już m.in. z nowych wygodnych peronów. Od grudnia pociągi jadą z prędkością 160 km/h, a towarowe – 120 km/h. Skrócił się czas przejazdu pociągów do Tarnowa i do Rzeszowa. Miedzy stolicami Małopolski i Podkarpacia podróż trwa teraz ok półtorej godziny. Wcześniej pociągi jechały nawet dwie godziny.

Lepsze podróże do Oświęcimia, Wadowic i Muszyny

PKP Polskie Linie Kolejowe zmieniają też linię między Trzebiną, Oświęcimiem a Czechowicami Dziedzicami. Tam, gdzie teraz pociągi zwalniają do 30 km/h, po zakończeniu prac pojadą 80-120 km/h. Skróci się czas podróży z Krakowa do Oświęcimia.

W przyszłym roku ruszy przetarg na przebudowę linii między Kalwarią Lanckoroną a Wadowicami, Andrychowem i Kętami. Po zakończeniu prac pociągi znacznie przyspieszą. Ponadto w Kalwarii Lanckoronie powstanie łącznica, dzięki której pasażerowie szybciej dojadą z Krakowa do Wadowic i Bielska-Białej.

Docelowo do Zakopanego przez nową linię kolejową

Niezwykle ważna inwestycją jest budowa nowej linii kolejowej Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark / Mszana Dolna wraz z modernizacją istniejącej linii Chabówka – Nowy Sącz. To element ważnego transeuropejskiego korytarza transportowego. W pierwszej kolejności zmodernizowana zostanie 74-kilometrowa linia między Chabówką a Nowym Sączem. Powstanie ponadkilometrowa estakada oraz dwa tunele o łącznej długości 5,8 km. Linia będzie dostosowana do prędkości 120 km/h. Następnie zostanie wybudowana 58-km linia, łącząca Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną. Pociągi będą rozwijać prędkość do 160 km/h. Mieszkańcy miejscowości wzdłuż nowej linii zyskają dostęp do sprawnej komunikacji . Skróci się czas przejazdu z Krakowa do Chabówki i Zakopanego, z Krakowa do Nowego Sącza i między Chabówką a Nowym Sączem. Pociągi między Krakowem a Zakopanem będą miały krótszy o ok. 30 km dystans. Czas przejazdu skróci się z 3 godz. 30 min. do ok. 1 godz. 40 min. Trasa do Nowego Sącza skróci się o 75 km. Pociągi nie będą musiały już jechać przez Tarnów. Skróci się też czas przejazdu do Muszyny i Krynicy.

– Jestem przekonany, że realizowane obecnie, przez PKP Polskie Linie Kolejowe inwestycje sprawią, że kolej będzie wybierana jako podstawowy środek transportu przez wielu Małopolan. Przyczynią się do tego projekty z Krajowego Programu Kolejowego realizowane w Krakowie i całym województwie – mówi Piotr Ćwik, wojewoda małopolski.

Lepiej między Tarnowem a Muszyną i Tunelem a Sosnowcem

W Małopolsce zaplanowano także poprawę linii z miejscowości Tunel przez Bukowno do Sosnowca Południowego. Obecnie pociągi na większości trasy jadą ok 50 km/h. Po zakończeniu przebudowy prędkość zostanie nawet dwukrotnie zwiększona do 100-120 km/h. Inwestycja jest ważna dla ruchu pasażerskiego i towarowego. Rozpoczęły się też prace na linii z Tarnowa do Muszyny. Po zakończeniu prac pociągi pojadą szybciej i skróci się czas podróży.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Małopolska (144)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Małopolska (144)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
W najnowszym numerze miesięcznika podsumowujemy 2018 rok na kolei i jak zawsze – stawiamy pytania o przyszłość. Wspólnie z RBF piszemy o konkurencji kolei, a także o potrzebie waloryzacji kontraktów na budowach. Rozmawiamy m. in. z J. Malinowskim, prezesem ŁKA i K. Magierowskim, prezesem KZŁ. Zapraszamy do lektury!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5