PKP PLK podsumowuje kolejny etap prac na linii nr 1 na odcinku Zawiercie – Częstochowa. Zmodernizowano ponad 70 km torów. Nowoczesne urządzenia sterowania zwiększyły poziom bezpieczeństwa. Inwestycję zakończą prace między Porajem a Myszkowem.
Jak informuje PKP PLK, oddano do użytku nowe perony w Częstochowie Rakowie (
pierwszy peron oddano w ubiegłym roku) i Korwinowie, na stacji Myszków oraz na przystankach Myszków Światowit, Myszków Mrzygłód i Zawiercie Borowe Pole. Wykonane prace pozwalają wygodniej wsiadać do pociągów przy jednym z torów na przystankach Myszków Nowa Wieś, Żarki Letnisko i Masłońskie Natalin. Perony są wyższe, dobrze oświetlone i mają antypoślizgową nawierzchnię. Zamontowano nowe wiaty i ławki. Dla podróżnych wygłaszane są komunikaty głosowe oraz umieszczono informacje w gablotach. Osoby z ograniczoną możliwością poruszania się łatwo dostaną się na perony dzięki pochylniom. W Żarkach Letnisku i Częstochowie Rakowie oraz w Myszkowie i Myszkowie Mrzygłodzie budowane są przejścia podziemne, które będą wyposażone w windy.
Pociągi kursują po dwóch nowych torach na odcinku Częstochowa – Poraj oraz z Myszkowa do Zawiercia. Jest nowa sieć trakcyjna i urządzenia sterowania na 70 km torów. W ramach projektu wybudowano nową nastawnię na stacji Poraj, a zamontowane tam nowoczesne urządzenia, zwiększają poziom bezpieczeństwa ruchu kolejowego.
Na odcinku Myszków – Poraj zakończono prace na jednym z dwóch torów. Roboty przenoszą się na drugi tor. Do już przebudowanych peronów dołączą też nowe, sąsiednie perony w Myszkowie Nowej Wsi, Żarkach Letnisku i Masłońskie Natalin oraz na stacji Poraj – podaje inwestor.
Na miejscu był Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury. – Realizacja Krajowego Programu Kolejowego to zwiększanie dostępności do kolei, tworzenie atrakcyjnych podróży oraz zapewnienie sprawnego przewozu towarów. W województwie śląskim zarówno zakończony projekt na trasie Nędza – Rybnik – Chybie, jak i kończona inwestycja na linii Częstochowa – Zawiercie pokazują, że polska kolej staje się bezpieczniejsza, przewidywalna i komfortowa – skomentował.
– Coraz lepsze i dostępniejsze podróże koleją na trasie Częstochowa – Zawiercie oraz na sieci kolejowej województwa śląskiego, to m.in. efekt realizowanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe projektów unijnych. Konsekwentnie realizujemy rozpoczęte inwestycje, wykorzystujemy środki unijne i ogłaszamy przetargi na nowe zadania – powiedział Arnold Bresch, członek zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych cytowany w komunikacie,
Wartość zadania wynosi 370 mln zł. Dofinansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko w wysokości ok. 200 mln zł. Zakończenie projektu planowane jest na koniec 2020 r –
kilka miesięcy później, niż pierwotnie zakładano.