NUMER 03/2022
NUMER 04/2022
Temat numeru:
Inwestycje infrastrukturalne
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Kolejne życie czeskiego motoraka

| Michał Szymajda 12.07.2020 8,4k

Kolejne życie czeskiego motoraka
Fot. Ceske Drahy
Kolejne życie czeskiego motoraka
Kolejne życie czeskiego motoraka
Wagon motorowy serii 810, będący wciąż podstawowym pojazdem, którym przemieszczają się Czesi i Słowacy po liniach lokalnych, wciąż jest modernizowany. Wygląda na to, że ma zapewnione życie na kolejnych 10 lat.
Produkowany od połowy lat 70. wagon motorowy serii 810 to ikona czeskiej, a także słowackiej kolei. Dzięki tym ekonomicznym pojazdom możliwe było utrzymanie ruchu na dziesiątkach drugo- i trzeciorzędnych liniach kolejowych i stan ten utrzymuje się po dziś dzień.

Ceske Drahy pokazały właśnie kolejny wariant modernizacyjny jednostki, który jest pierwszym z nowej serii 811. Pojazd będzie teraz testowany na torze doświadczalnym w Velimiu wraz ze zmodernizowanym wagonem doczepnym wykonanym w podobnym standardzie. Jaki to standard?

Klimatyzacja i Wi-Fi. Nieczystości wciąż na tory

W zmodernizowanym motoraku przede wszystkim pojawiła się klimatyzacja. Jak podkreśla Jakub Vozdek, członek zarządu spółki DPOV, która dokonała modernizacji, było to trudne zadanie, ponieważ wymagało zabudowy w pojeździe mocniejszego silnika, napędów pomocniczych i układów sterowania. Instalacja klimatyzacji nie mogła pogorszyć parametrów trakcyjnych pojazdów. Ponadto, w celu zapewnienia lepszej izolacji termicznej w motoraku zabudowano podwójne szyby boczne, lepiej wyciszono przedział pasażerski od silnika. Pojawiły się nowe, wygodne fotele, nowy system informacji pasażerskiej, Wi-Fi oraz gniazdka do ładowania telefonów oraz kilka miejsc na rowery.

Co ciekawe, w zmodernizowanych motorakach nie ma jednak toalet z obiegiem zamkniętym. DPOV stwierdziło, że ich zabudowa będzie procesem drogim i skomplikowanym, a Kraj Morawsko-Śląski uznał, że pozostawienie toalet z otwartym obiegiem na następnych kilka lat jest do zaakceptowania. Docelowo bowiem Ceske Drahy wprowadzą na tory w regionie zupełnie nowe pojazdy.

Zmodernizowane motoraki serii 811 z wagonami doczepnymi będą kursować na liniach Studénka – Veřovice, Suchdol nad Odrou – Budišov nad Budišovkou oraz Opava – Krnov – Bruntál – Rýmařov. Łącznie Koleje Czeskie będą używały na tych odcinkach 14 pojazdów motorowych i 10 doczep.

Nie tylko w Czechach

Jak podaje portal zdopravy.cz w Czechach wciąż znajduje się ponad 200 motoraków różnych wersji, które znajdują się w ruchu. Ponad setkę wozów motorowych pochodnych serii 810 posiadają i eksploatują Słowacy. Większość z nich, podobnie jak w Czechach, przeszła już mniejsze lub większe modernizacje. Kilkadziesiąt sprawnych wozów, podobnych do 810, eksploatowanych jest wciąż na Węgrzech. Produkowane były od 1973 do 1984 roku.

W Polsce kilku z nich używa SKPL, dzięki porozumieniu Kolei Dolnośląskich z GW Trains można też zobaczyć motoraki na linii z Lubawki do Kralovca.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 04/2022
NUMER 04/2022
Wojna w Ukrainie siłą rzeczy powraca i w tym numerze. Tym razem przyglądamy się jej wpływowi na bieżącą sytuację na krajowym rynku budowlanym oraz perspektywie dla inwestycji kolejowych – oprócz wszystkich tragicznych skutków rosyjskiej inwazji mamy bowiem jeszcze na głowie brak zatwierdzenia dla środków z KPO, który skutecznie powstrzymuje inwestycje w branży. Staramy się też spojrzeć dalej i poszukać odpowiedzi na pytanie, jak pandemia oraz konflikt wpłyną na rolę kolei w świecie, który chce coraz mniej polegać na paliwach kopalnych. W numerze sporo uwagi poświęcamy także projektowi Kolej Plus oraz kwestiom mobilności miejskiej. 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5