fot. Piotr Michalak (Wikimedia Commons) / lic. CC BY-SA 4.0
PKP Polskie Linie Kolejowe poinformowały, że Trakcja oraz konsorcjum Pomorskiego Przedsiębiorstwa Mechaniczno-Torowego i Dolkomu rozpoczęły prace rewitalizacyjne na dwóch fragmentach linii kolejowej nr 143 pomiędzy Oleśnicą a Kluczborkiem. Dzięki inwestycji realizowanej w ramach KPO pociągi z Wrocławia do Kluczborka pojadą 10 minut szybciej już za rok.
Z początkiem września rozpoczęta została realizacja prac rewitalizacyjnych na dwóch fragmentach linii kolejowej nr 143, liczących łącznie ok. 22 kilometry długości. LK nr 143, licząca ponad 163 kilometry długości, łączy Kalety z Wrocławiem przez Lubliniec, Olesno, Kluczbork, Namysłów i Oleśnicę. Rewitalizacja obejmuje 10-kilometrowy odcinek Kluczbork – Wołczyn oraz fragment Bierutów – Oleśnica, liczący 12 kilometrów długości. Dziś prędkość szlakowa oscyluje na nich w przedziale 50-70 km/h, co przekłada się na bardzo niskie prędkości handlowe. Po zakończeniu prac, które nastąpi już w przyszłym roku, pociągi pasażerskie przyspieszą do 120 km/h, natomiast składy towarowe będą mogły rozpędzić się do 80 km/h.
Poprawa parametrów eksploatacyjnych ma przełożyć się na skrócenie czasu przejazdu z Wrocławia do Kluczborka o 10 minut. Łączna wielkość nakładów inwestycyjnych przeznaczonych na ten cel opiewa na blisko 400 mln zł. Prace pomiędzy Kluczborkiem a Wołczynem realizuje konsorcjum Pomorskiego Przedsiębiorstwa Mechaniczno-Torowego (lider) oraz Dolkomu (partner), natomiast wykonawcą rewitalizacji odcinka Bierutów – Oleśnica jest Trakcja. Obydwie inwestycje, realizowane w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, zostaną zakończone już w przyszłym roku. Zakres prac jest dość szeroki. Obejmie bowiem nie tylko wymianę nawierzchni torowej, ale również prace w innych branżach.
Zaplanowano m.in. budowę nowych peronów z miejscowościach Smardy Dolne i Solniki Wielkie (w drugim przypadku wraz ze zmianą lokalizacji przystanku osobowego, aby przybliżyć go do terenów zabudowanych), modernizację urządzeń sterowania ruchem kolejowym, wymianę sieci trakcyjnej, remont lub przebudowę łącznie 26 obiektów inżynieryjnych, a także modernizację wszystkich przejazdów kolejowo-drogowych, które zyskają w każdym przypadku nową nawierzchnię wraz z płytami przejazdowymi, a w niektórych przypadkach także “nowoczesne systemy zabezpieczenia ruchu”. W przypadku skrzyżowania z drogą wojewódzką nr 451 w Bierutowie zaplanowano natomiast kompleksową modernizację.
PKP Polskie Linie Kolejowe poinformowały ponadto, że trwają przygotowania do ogłoszenia kolejnego przetargu na prace na LK nr 143 – tym razem na terenie Wrocławia, na 3-kilometrowym odcinku łączącym stacje kolejowe Wrocław Sołtysowice i Wrocław Psie Pole (wraz z kompleksową modernizacją tej ostatniej). Inwestycja nie będzie jednak realizowana w ramach KPO – w tym przypadku przewidziano wykorzystanie środków unijnych z programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021–2027 (tzw. FEnIKS). Szacowana wartość brutto projektu sięga aż 190 mln zł. Przetarg zostanie ogłoszony zapewne jeszcze w tym roku.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.