Partnerzy serwisu:
Biznes

Koleje Wielkopolskie chcą komercyjnie jeździć nad Bałtyk

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
Harting
METRANS

Data publikacji:
17-04-2024
Ostatnia modyfikacja:
17-04-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Koleje Wielkopolskie chcą komercyjnie jeździć nad Bałtyk
fot. M. SzymajdaPociąg Kolei Wielkopolskich w Poznaniu Głównym
Urząd Transportu Kolejowego potwierdził, że Koleje Wielkopolskie złożyły aż pięć wniosków w sprawie uruchomienia pociągów w ramach otwartego dostępu. Spółka swoimi składami chce, między innymi, kursować nad Bałtyk.

– 12 marca 2024 r. do Urzędu Transportu Kolejowego wpłynęło pięć wniosków przewoźnika Kolei Wielkopolskich w sprawie uruchomienia pasażerskich połączeń komercyjnych – poinformował UTK i wskazał trasy, którymi interesuje się KW.

Nad Bałtyk i w Karkonosze

Chodzi o linię Poznań Główny – Kołobrzeg – Poznań Główny, Poznań Główny – Ustka – Poznań Główny, Poznań Główny – Szklarska Poręba Górna – Poznań Główny, Poznań Główny – Gdynia Główna – Poznań Główny i Poznań Główny – Świnoujście – Poznań Główny. Przekazane w marcu wnioski operatora wymagały uzupełnienia braków o charakterze merytorycznym oraz formalnym, więc UTK poinformował o nich dopiero miesiąc później, po korekcie dokumentów.

– Przewoźnik zadeklarował chęć realizowania nowych usług przewozu osób w ww. relacjach w okresie od 28 czerwca 2025 r. do 2 września 2029 r. tj. w rocznych rozkładach jazdy pociągów: 2024/2025, 2025/2026, 2026/2027, 2027/2028 oraz 2028/2029 – czytamy w oświadczeniu Urzędu.

Regionalne Elfy na wakacyjnych trasach

Z Poznania do Kołobrzegu KW chcą jeździć wyłącznie w sezonie letnim w soboty i w niedzielę w 3 godziny i 38 minut (wyjazd z Poznania Głównego o 7:00, powrót o 19:00), a więc w czasie najszybszego obecnie na tej trasie pociągu IC.

Z Poznania do Ustki operator również chce jeździć wyłącznie w letnie weekendy, z odjazdem z Poznania o 6:30 i powrotem z Ustki o 17:00 w 4 godziny i 31 minut, czyli o 2 minuty szybciej niż najszybszy pociąg IC na tej trasie (są dwa). Z uwagi na ograniczoną przepustowość linii już od Obornik Wielkopolskich (jeden tor aż do Ustki) być może zajdzie potrzeba połączenia relacji do Kołobrzegu i Ustki w jeden pociąg (jednostki byłyby łączone i rozłączane w Białogardzie).

Także pociągi z Poznania do Szklarskiej Poręby Górnej i z Poznania do Gdyni byłyby wyłącznie weekendowe, z porannym odjazdem i powrotem. Warto zaznaczyć, że w tej relacji jeżdżą już pociągi Polregio.

Również pociąg do Świnoujścia, gdzie komercyjnie w letnie weekendy jeżdżą już Koleje Dolnośląskie, będzie pociągiem weekendowym, przyspieszonym. Dla wszystkich relacji KW zakłada wykorzystanie zespołów trakcyjnych EN76, czyli Elfów z Pesy.

Co na to Polregio i PKP Intercity?

Teraz UTK będzie badać równowagę ekonomiczną, tzn. sprawdzi, czy pociągi nie będą „przeszkadzać” dotowanym połączeniom. Może być to trudny i długotrwały proces, bowiem na wszystkich wskazanych trasach jeździ już albo Polregio, albo PKP Intercity i zapewne te dwie spółki wniosą swoje uwagi.

– Termin na wniesienie wniosków o przeprowadzenie badania równowagi ekonomicznej wynosi jeden miesiąc i rozpoczyna swój bieg, w każdym przypadku indywidualnie, od momentu doręczenia podmiotom uprawnionym jawnej wersji powiadomienia. Wszystkie informacje w związku z otrzymanymi powiadomieniami Kolei Wielkopolskich, w tym ewentualnie wnioski o przeprowadzenie badania równowagi ekonomicznej, należy przesyłać do organu regulacyjnego w formie elektronicznej – podał UTK.
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
Harting
METRANS

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Wielkopolska kupuje pociągi. Może ich być nawet 20

Tabor i technika

Wielkopolska kupuje pociągi. Może ich być nawet 20

Jakub Rösler 24 lipca 2025

Wielkopolska i Koleje Wielkopolskie myślą o kolejnych "hybrydach"

Tabor i technika

PESA Atribo już w barwach Kolei Wielkopolskich

Tabor i technika

Atribo odkupione z Włoch blisko Kolei Wielkopolskich

Tabor i technika

Koleje Wielkopolskie. Nowe Elfy w lipcu przyszłego roku

Tabor i technika

Koleje Wielkopolskie. Czy pociągi wodorowe będą potrzebne?

Tabor i technika

Zobacz również:

Wielkopolska kupuje pociągi. Może ich być nawet 20

Tabor i technika

Wielkopolska kupuje pociągi. Może ich być nawet 20

Jakub Rösler 24 lipca 2025

Wielkopolska i Koleje Wielkopolskie myślą o kolejnych "hybrydach"

Tabor i technika

PESA Atribo już w barwach Kolei Wielkopolskich

Tabor i technika

Atribo odkupione z Włoch blisko Kolei Wielkopolskich

Tabor i technika

Koleje Wielkopolskie. Nowe Elfy w lipcu przyszłego roku

Tabor i technika

Koleje Wielkopolskie. Czy pociągi wodorowe będą potrzebne?

Tabor i technika

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij