Koleje Szwajcarskie zamawiają w Stadlerze kolejne szybkie zespoły trakcyjne Giruno. Łącznie wszystkie zamówienia opiewają teraz na 41 pojazdów.
SBB poinformowały o kolejnym rozszerzeniu zamówienia na pięć składów zespolony Giruno. To już drugi raz gdy tak się dzieje, bowiem w 2022 zdecydowano o zakupie kolejnych siedmiu pociągów. Podstawowe zamówienie z 2014 roku opiewało natomiast na 29 pojazdów, z których wszystkie są już w ruchu.
Giruno to niezwykle ciekawe jednostki dużych prędkości. Jako pierwszy na świecie tabor mogący rozpędzić się do 250 km/h pozbawione są stopni wejściowych i w pełni dostępne dla różnych grup podróżnych. To wymusza umieszczenie części foteli na podestach – podłoga w składzie nie jest zupełnie płaska. Pojazd jest fenomenalnie wyciszony i bardzo wygodny, poza tym głównie z uwagi na aluminiowe pudło – stosunkowo lekki.
SBB kupuje kolejne pociągi, ponieważ chce wzmocnić relację z Bazylei i Zurychu do Lugano i Mediolanu a także częściej jeździć dalej w głąb Włoch: do Bolonii, Geniu i Wenecji. Wszystko to oczywiście z wykorzystaniem nowego bazowego Tunelu Gotharda (obecnie wciąż trwa przywracanie pociągu do ruchu po wypadku, który miał w nim miejsce). Pojazdy mają być gotowe do kursowania w 2025 roku. Z kolei zamówione w 2022 roku pociągi (w ramach rozszerzenia zamówienia o siedem sztuk) wjadą do Niemiec w 2026 roku, a już od tego roku wzmocnią relacje krajowe. Wszystkie pojazdy zostaną wyprodukowane w Bussnang w Szwajcarii.
– Giruno reprezentuje innowacyjną siłę Stadlera i jest wynikiem naszej długotrwałej i udanej współpracy z SBB. Chcielibyśmy podziękować SBB za zaufanie i nie możemy się doczekać kontynuacji tej współpracy – mówi Ansgar Brockmeyer, wiceprezes wykonawczy ds. marketingu i sprzedaży w Stadlerze.
Aluminiowy Giruno w Stadlerze otrzymał handlową nazwę Smile. Ma 202 metry i w podwójnej trakcji może przewieźć aż 810 miejsc. Więcej na temat tego pojazdu pisaliśmy w tekście
"EC250 Giruno: komfort, niska podłoga i... pisuary (zdjęcia)"