W lipcu tego roku Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego ogłosił przetarg na dostawę dwóch elektrycznych zespołów trakcyjnych po naprawie głównej wraz z modernizacją. Jak dowiedział się „Rynek Kolejowy“, dwa EZT już kursują po śląskch torach. Drugi ważny przetarg - tym razem ogłoszony przez Koleje Śląskie - przewiduje dostawę pięciu zmodernizowanych EZT. Pierwszy z nich trafił do przewoźnika.
Całkowita wartość zamówienia na dostawę dwóch EN 57 (bez VAT) wyniosła 14 800 000 zł. Jak poinformował "Rynek Kolejowy" Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego, pojazdy dostarczył ZNTK Mińsk Mazowiecki. Zgodnie z harmonogramem, zamówienie miało być zrealizowane do 9 grudnia.
Natomiast przedstawiony na zdjęciu pociąg to pierwszy z pięciu EN 57, które mają być leasingowane przez Koleje Śląskie. Jak poinformował "Rynek Kolejowy" Józef Michalik z firmy Newag, wchodzącego w skład konsorcjum, które ma wyleasingować pojazdy Kolejom Śląskim (obok ZNLE Gliwice i ING Lease) pojazd został przekazany 18 grudnia, ale ostateczny odbiór nastąpi 28 grudnia. Po Nowym Roku nastąpi jego włączenie do ruchu.
Zakres modernizacji obejmuje m.in. układ rozruchu, sterowania napędem i hamowania, zestawy kołowe, wózki, mechanizmy podwozia. Pojazd jest wyposażony w stojaki na rowery, monitoring oraz system zliczania pasażerów. Ponadto, zmodernizowany pociąg ma urządzenia umożliwiające wsiadanie osobom niepełnosprawnym oraz kabiny WC dostosowane ich potrzeb.