Partnerzy serwisu:
Pasażer

Koleje Śląskie: Nie da się skrócić czasu łączenia EZT

Dalej Wstecz
Data publikacji:
27-12-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
Koleje Śląskie: Nie da się skrócić czasu łączenia EZT
fot. Roman Czubiński
Operacja łączenia i rozłączania elektrycznych zespołów trakcyjnych nie może obecnie trwać krócej, niż 10 minut – informują Koleje Śląskie. Jeśli łączone pociągi Katowice – Wisła/Cieszyn zostanie utrzymane w obecnym kształcie, czas jazdy nadal będzie zatem wydłużany przez długi postój w Goleszowie. Zmniejszenie czasochłonności procedury – na przykład poprzez likwidację wymogu próby hamulca – wymagałoby zmiany obowiązującego prawa.

Przed kilkoma dniami pisaliśmy o poważnej wadzie rozkładu jazdy na reaktywowanej linii wiślańskiej. Rozłączanie na stacji Goleszów pociągów z Katowic na część do Wisły i Cieszyna trwa – z punktu widzenia pasażerów – stanowczo za długo: 15 minut przy rozłączaniu elektrycznych zespołów trakcyjnych i aż 20 przy ich łączeniu w kierunku powrotnym. Na sieciach kolejowych wielu innych państw operacje takie trwają znacznie krócej (czasem wręcz 2-3 minuty). Efektem wydłużonego czasu postoju w Goleszowie jest niższa prędkość handlowa i zmniejszona atrakcyjność połączeń kolejowych dla podróżnych. PKP PLK odesłała nas po wyjaśnienia do Kolei Śląskich, które wnioskowały o taki właśnie, a nie inny kształt rozkładu jazdy.

KŚ: Procedura musi trwać

Jak wynika z odpowiedzi przewoźnika, radykalnego skrócenia czasu postoju choćby do kilku minut nie należy się spodziewać. – Minimalny czas (w standardowych warunkach) potrzebny na wykonanie procedury łączenia lub rozłączenia pojazdów to 10 minut. Przypomnę, że mówimy o bezpieczeństwie przewożonych osób, tu nie ma miejsca na pośpiech – przekonuje rzecznik Kolei Śląskich Patrycja Tomaszczyk.

Przedstawicielka spółki wymienia czynności, które maszynista 36WEa (tzn. EZT impuls, choć na linii wiślańskiej można spotkać też Elfy pierwszej i drugiej generacji) musi wykonać przy łączeniu i rozłączaniu pojazdów przed zgłoszeniem gotowości do dyżurnego ruchu. Podczas łączenia należy więc wyjść z pojazdu, przygotować sprzęgi do połączenia, przejść do kabiny i wykonać właściwą procedurę połączenia, ponownie przejść do tej kabiny, z której skład będzie prowadzony, a na końcu – przygotować skład do pracy w jeździe ukrotnionej (m. in. wykonać próbę hamulca, a także sprawdzić oświetlenia czoła i końca pociągu).

Przy rozłączaniu maszynista musi natomiast zabezpieczyć skład, przejść do drugiej kabiny (od strony sprzęgniętych pojazdów), przeprowadzić procedurę rozłączania, przejście z powrotem do kabiny, z której była prowadzona jazda pociągu i wykonać rozjazd jednostek. Następnie powinien wyjść z pojazdu i zabezpieczyć sprzęgi czołowe, wrócić do kabiny i wykonać próbę hamulca oraz sprawdzić oświetlenie.

Oznaczenie w rozkładzie – już poprawione

– W pojazdach Elf 2 sytuacja wygląda podobnie, jednak procedura rozłączenia może być wykonana z dowolnej kabiny. Pozwala to zaoszczędzić czas potrzebny na zabezpieczenie składu przechodzenie z jednej kabiny do drugiej – uzupełnia Tomaszczyk.

Jedyna dobra wiadomość dla pasażerów dotyczy zaktualizowania oznaczeń połączeń w wyszukiwarce rozklad-pkp.pl. Po wprowadzonych modyfikacjach połączenie Katowice - Cieszyn wyświetla się już – zgodnie z prawdą – jako niewymagające przesiadki.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Mazowieckie EN57 ponownie jadą na Śląsk

Tabor i technika

Mazowieckie EN57 ponownie jadą na Śląsk

Michał Szymajda 07 lipca 2023

Ilu podróżnych jeździ między Skoczowem i Cieszynem?

Biznes

Jedna oferta na nowe zespoły trakcyjne dla Kolei Śląskich

Tabor i technika

Koleje Śląskie znów chcą wynająć cztery ezety

Tabor i technika

Koleje Śląskie znów chcą wynająć cztery ezety

Michał Szymajda 02 czerwca 2023

Zobacz również:

Mazowieckie EN57 ponownie jadą na Śląsk

Tabor i technika

Mazowieckie EN57 ponownie jadą na Śląsk

Michał Szymajda 07 lipca 2023

Ilu podróżnych jeździ między Skoczowem i Cieszynem?

Biznes

Jedna oferta na nowe zespoły trakcyjne dla Kolei Śląskich

Tabor i technika

Koleje Śląskie znów chcą wynająć cztery ezety

Tabor i technika

Koleje Śląskie znów chcą wynająć cztery ezety

Michał Szymajda 02 czerwca 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5