Stanisław Dąbrowa, wicemarszałek województwa śląskiego zapowiedział kontynuację procesu wymiany taboru Kolei Śląskich. Województwo chciałoby kupić 17 elektrycznych zespołów trakcyjnych.
Zakupy nowych pojazdów mają pozwolić na wycofanie z torów najstarszych elektrycznych EN57, dzierżawionych od Przewozów Regionalnych. Są to pojazdy, które zdecydowanie swoim wyglądem odstraszają od korzystania z usług kolei na Śląsku, a ponadto ich wynajem sporo Koleje Śląskie kosztuje.
W jaki sposób województwo chce pozyskać pieniądze na zakup taboru? Jak powiedział marszałek Stanisław Dąbrowa, właściciel Kolei Śląskich, którym jest samorząd, wyemituje obligacje na kwotę 270 milionów złotych, które wykupi konsorcjum finansowe. Prawdopodobnie będzie to Pekao SA i Banku Gospodarstwa Krajowego. Proces emisji obligacji, ich wykupu, opracowanie specyfikacji przetargowej, wyłonienie dostawcy i dostawa pojazdów miałyby zakończyć się z końcem 2018 roku.
Stanisław Dąbrowa poinformował także, że trwają negocjacje z inwestorami, którzy sfinansowaliby też przejęcie bazy obsługi pociągów w Katowicach. W wypadku uzyskania środków na zakup taboru właściciel Kolei Śląskich zapewne postara się o jego refinansowanie ze środków unijnych.

Już 16-17 marca w Warszawie kolejna edycja Europejskiego Forum Taborowego. Jak co roku, konferencja podejmie tematykę zakupów i modernizacji taboru kolejowego w państwach Europy Środkowo-Wschodniej. To już trzecia edycja największej i najbardziej prestiżowej konferencji w regionie, poświęconej wielowątkowej dyskusji na temat stanu obecnego i przyszłości branży dostawców kompletnych pojazdów szynowych, producentów komponentów i podzespołów, poddostawców, dostawców usług i urządzeń służących utrzymaniu taboru kolejowego.
Więcej informacji na temat wydarzenia - program i możliwość rejestracji