W styczniu Koleje Mazowieckie podpisały umowę ramową na zakup 71 elektrycznych zespołów trakcyjnych, które dostarczy Stadler Polska. Koszt zakupu to ponad 2,2 mld zł brutto. Spółka na realizację tej inwestycji ubiegała się o środki unijne w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Dziś przedstawiciele Kolei Mazowieckich oraz Centrum Unijnych Projektów Transportowych podpisali cztery umowy na 580 mln zł dofinansowania na zakup nowego taboru.
– Od lat dbamy o to, aby mieszkańcy mogli podróżować bezpiecznie i komfortowo. Nowe pociągi będą nowoczesne i energooszczędne, a liczniejszy tabor pozwoli na zwiększenie częstotliwości ich kursowania na Mazowszu. Co ważne, jest to impuls rozwojowy dla naszego regionu. Wszystkie zamówione pociągi mają być produkowane na Mazowszu –
w zakładach firmy Stadler w Siedlcach – podkreśla wicemarszałek Wiesław Raboszuk. – Dziś Koleje Mazowieckie są najnowocześniejszym przewoźnikiem regionalnym w kraju. Tylko w zeszłym roku z ich usług skorzystało ponad 62 mln osób, a dzięki realizowanym inwestycjom jest też niekwestionowanym liderem pod względem liczby nowoczesnego taboru – dodaje.
13. rok działalności samorządowej spółki Koleje Mazowieckie upływa pod znakiem historycznych inwestycji. W styczniu br. spółka podpisała umowę ramową na zakup 71 elektrycznych zespołów trakcyjnych, które dostarczy w Stadler Polska.
– Nie ulega wątpliwości, że zakup nowego taboru zdecydowanie poprawi ofertę przewozową Kolei Mazowieckich. Po dostarczeniu pojazdów komfort podróżowania koleją na Mazowszu będzie zatem jeszcze lepszy. Cieszę się, że w Centrum Unijnych Projektów Transportowych doceniono nasze projekty i tak wysoko oceniono ich wartość merytoryczną – mówi Robert Stępień, prezes zarządu Kolei Mazowieckich.
Koleje Mazowieckie na wykonanie tej inwestycji aplikowały o unijne środki w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Całkowita wartość projektów to ponad 1,4 mld zł, a poziom dofinansowania wynosi 50 proc. kwoty wydatków kosztów kwalifikowalnych. Przewoźnik otrzyma zatem 580 mln zł na realizację czterech projektów:
1. „Zakup 12 sztuk nowych pięcioczłonowych Elektrycznych Zespołów Trakcyjnych I”
Pojazdy będą obsługiwały trasę pomiędzy Sochaczewem, Warszawą i Celestynowem.
Termin dostaw – 2019 r.
Wartość całkowita projektu – 316,40 mln zł
Kwota dofinansowania – 128,55 mln zł
2. „Zakup 12 sztuk nowych pięcioczłonowych Elektrycznych Zespołów Trakcyjnych II”
Pojazdy będą obsługiwały trasę pomiędzy Skierniewicami, Warszawą i Mińskiem Mazowieckim
Termin dostaw – 2020 r.
Wartość całkowita projektu – 310,25 mln zł
Kwota dofinansowania – 126,05 mln zł
3. „Zakup 15 sztuk nowych pięcioczłonowych Elektrycznych Zespołów Trakcyjnych”
Pojazdy będą obsługiwały trasę pomiędzy Górą Kalwarią, Czachówkiem, Warszawą i Modlinem.
Termin dostaw – 2021 r.
Wartość całkowita projektu – 387,77 mln zł
Kwota dofinansowania – 157,57 mln zł
4. „Zakup 16 sztuk nowych pięcioczłonowych Elektrycznych Zespołów Trakcyjnych”
Pojazdy będą obsługiwały trasę pomiędzy Warszawą i Tłuszczem.
Termin dostaw – 2022 r.
Wartość całkowita projektu – 413,61 mln zł
Kwota dofinansowania – 168,07 mln zł
Kontrakty zakładają, że za dwa lata na tory wyjedzie 12 nowych pociągów kursujących na Mazowszu, za trzy lata – kolejne 12, a za cztery lata – aż 31 nowych pociągów. Oprócz samego zakupu przedsięwzięcie obejmuje także szkolenia pracowników dotyczące obsługi nowych pojazdów.
– Nasze plany zakupowe są bardzo ambitne, dlatego musieliśmy kreatywnie podejść do kwestii finansowania tych śmiałych zamierzeń. Dzięki świetnie napisanym projektom udało się otrzymać ogromne dofinansowanie w ramach konkursu ogłoszonego przez CUPT. Przypomnę, że tydzień temu
podpisaliśmy umowę z dwoma bankami: PKP BP oraz BGK na kredyt w wysokości ponad miliarda złotych. Ta umowa jest dla nas dowodem zaufania i świadczy o tym, że Koleje Mazowieckie to pewny finansowo partner – dodaje Cezary Lewandowski, członek zarządu, dyrektor finansowy Kolei Mazowieckich.