NUMER 05/2018
NUMER 05/2018
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Zielona Kolej
szukaj
Śledź nas:

Koleje Mazowieckie dostały kredyt na zakup Flirtów od Stadlera

| Michał Szymajda 26.03.2018 125

Koleje Mazowieckie dostały kredyt na zakup Flirtów od Stadlera
Stadler pierwszej generacji w KMFot. ms, Rynek-Kolejowy.pl
Ponad 1 mld zł kredytu z BGK i PKO Banku Polskiego otrzymały na zakup nowego taboru Koleje Mazowieckie. Resztę dorzuci Unia Europejska z funduszy POIiŚ i RPO, w całej sumie znajdzie się też wkład własny przewoźnika. Umowa na produkcję pierwszych sześciu pociągów podpisana ma być lada chwila.
W połowie stycznia 2018 Koleje Mazowieckie podpisały umowę ramową z firmą Stadler na dostawę 71 elektrycznych zespołów trakcyjnych, opiewającą na ponad dwa miliardy złotych. Na realizację tej inwestycji spółka aplikowała o środki unijne z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014–2020 w ramach konkursu zorganizowanego przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Dofinansowanie UE dla powyższych projektów przyznane zostało na poziomie 50 proc. kwoty wydatków kwalifikowalnych projektu, co daje łączną kwotę dofinansowania w wysokości 580,25 mln zł. Dodatkowo Koleje Mazowieckie otrzymają wsparcie na zakup 6 ezt z Regionalnego Programu Operacyjnego w wysokości 96 158 600,13 zł.

Dobra współpraca z bankami pomaga realizować wielki projekt taborowy


– Cieszymy się, że nasze projekty zostały tak wysoko ocenione przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Niewątpliwie jest to także wynik bardzo dobrego ich przygotowania. Pozyskane środki pozwolą zrealizować nam nasze plany inwestycyjne zgodnie z przyjętą strategią spółki. I choć wsparcie Unii Europejskiej przerosło nasze oczekiwania, musimy jeszcze pozyskać pozostałą część kwoty niezbędnej dla sfinansowania zakupu 71 Flirtów oraz budowy zaplecza technicznego w Radomiu. Dzięki ofercie banków BGK i PKO BP możliwa będzie realizacja naszych zamierzeń – powiedział Robert Stępień, prezes zarządu Kolei Mazowieckich.

Koleje Mazowieckie już w przeszłości współpracowały z PKO BP i BGK. Obecna umowa kredytowa obejmuje:

• zaciągnięcie kredytów inwestycyjnych do kwoty 714.797.502,25 zł w celu sfinansowania kosztów zakupu 71 szt. nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych (oraz budowę bazy utrzymaniowo-naprawczej w Radomiu

• zaciągnięcie kredytu do kwoty 422.217.462,71 zł na refinansowanie aktualnego zadłużenia spółki

Kiedy pierwsze pojazdy?

Koleje Mazowieckie mogą teraz przejść do fazy podpisania ze Stadlerem umów wykonawczych (wcześniej podpisano umowę ramową, która była bardziej deklaracją woli), pomimo tego, że w sądach toczy się sprawa z powództwa innych producentów, podważających wybór Flirtów przez Koleje Mazowieckie (a także decyzję KIO). Stanie się to niebawem.

Jako pierwsze produkowane będzie sześć 5-członowych pociągów, które zbudowane zostaną w Siedlcach. Od momentu podpisania umowy (planowanej na kwiecień tego roku) siedlecki Stadler będzie miał 18 miesięcy na wyprodukowanie i przekazanie w ręce przewoźnika pierwszej sztuki. Nie uda się więc zbudować pierwszego Flirta w 2018 roku.

Umowa ramowa zawiera zapis o zakupie 71 pociągów, ale na razie nie ma pełnego finansowania dla zakupu 10 dwuczłonowych Flirtów wraz z budową dla nich bazy w Radomiu, choć także w tym celu przewoźnik wziął kredyt. Decyzja o ewentualnym zakupie tych pociągów zostanie podjęta w przyszłości. Oczywiście, jeśli znajdą się na nie pieniądze. Trzeba będzie ją podjąć do końca 2020 roku. Produkcja wszystkich Flirtów będzie musiała zakończyć się z ostatnim miesiącem 2022 roku.



VII Kongres Kolejowy
 

VI Kongres Infrastruktury Polskiej odbędzie się 14 czerwca w Hotelu Sheraton w Warszawie. W tym roku Kongres ponownie stanie się miejscem wymiany opinii i informacji na temat kondycji szeroko pojmowanego polskiego rynku infrastruktury.

Tematyka tegorocznego Kongresu obejmie obszary związane z inwestycjami w infrastrukturę drogową i kolejową, plany rozwojowe żeglugi śródlądowej oraz strategiczne inwestycje z obszaru infrastruktury transportowej. Dyskutować będziemy także o zagrożeniach w realizacji projektów, technologiach dla inteligentnego budownictwa oraz infrastrukturze na potrzeby nowych środków komunikacji. Sprawdź program i zarejestruj się tutaj

Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 04/2018
NUMER 04/2018
Lata zaniedbań w szkolnictwie kolejowym i niskie płace na kolei sprawiły, że do pracy w naszej branży niewielu się garnęło. Teraz kolej musi konkurować o młodych ludzi, a nie będzie to zadaniem łatwym. O tym piszemy w aktualnym raporcie. Oprócz tego w numerze: Rozmowy z D. Blocherem (Budimex), J. Krupińskim i A. Śliwińskim (Strabag), podsumowanie przewozów intermodalnych w 2017 roku oraz rynku tramwajowego w tym samym okresie. Polecamy obszerny artykuł Jana Raczyńskiego na temat Kolei Dużych Prędkości w ujęciu międzynarodowym.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS