Renfe – państwowy operator kolejowy z Hiszpanii – nie poprzestaje na ogłoszonych ostatnio olbrzymich przetargach na zakup taboru. 26 lipca Renfe ogłosiło przetarg na 57 elektrycznych zespołów trakcyjnych dla połączeń regionalnych i pospiesznych.
O ogłoszeniu przetargu zdecydowała rada nadzorcza Renfe. Przetarg właśnie się pojawił. Dotyczy zakupu 29 regionalnych zespołów trakcyjnych do obsługi połączeń pod handlową nazwą Cercenias i 28 dla pociągów Media Distancia, które w Polsce nazwalibyśmy pociągami pospiesznymi lub interregio. Zakup pojazdów wraz z 15-letnim utrzymaniem i częściami zamiennnymi ma być warty 483 miliony euro. Nie ulega wątpliwości, że konkurs ofert zainteresuje największych europejskich graczy na rynku taborowym.
Renfe w ciągu najbliższych 5-lat chciałoby wycofać z ruchu najstarsze pojazdy, które nie rokują już na kolejną modernizację, są też nieefektywne energetycznie i nie skłaniają pasażerów, do przesiadki z aut. Chodzi głównie o zespoły trakcyjne produkowane na początku lat 90-tych.
Wielki plan wymiany floty Renfe, głównie w obszarze taboru regionalnego i międzyregionalnego, ogłoszono w 2020 roku. Wymiana obejmie około 50% taboru, który pracuje na liniach dotowanych przez regiony lub państwo. Tylko w zeszłym roku udało się zakontraktować łącznie 248 zespołów trakcyjnych, wartych 3 miliardy euro. Więcej na temat tych zakupów
piszemy w tym miejscu.