Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Koleje Hiszpańskie kupiły pociągi, które nie zmieściłyby się w tunelach

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
13-02-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Koleje Hiszpańskie kupiły pociągi, które nie zmieściłyby się w tunelach
Fot. wikimedia, Smiley.toerist
W styczniu 2022 roku hiszpańska gazeta El Comercio ujawniła fatalny błąd Kolei Hiszpańskich. Renfe zamówiło kilkadziesiąt pojazdów, które nie mogłyby wyjechać na linie, dla których je przeznaczono.

37 pociągów podmiejskich zostało zamówionych przez Renfe w 2020 roku. Mają one zastąpić starzejącą się flotę pojazdów elektrycznych dla sieci kolejowej o rozstawie szyn 1000 mm. Problem dotyczy linii kolejowych w dwóch regionach, Asturii i Kantabrii, dla których przeznaczono 31 elektrycznych pojazdów (5 ma mieć dodatkowo silnik spalinowy).

Co poszło nie tak?

Zdaniem dziennikarzy odpowiedzialność za pomyłkę jest złożona. Po udzieleniu kontraktu, w efekcie przetargu, CAF (producent pojazdów) otrzymał od Renfe (przewoźnik) dokładne dane, konieczne do zwymiarowania i produkcji pojazdów. Renfe twierdzi, że dostarczyło pomiary w oparciu o specyfikacje infrastruktury dostarczone przez Adif – który jest odpowiednikiem polskiego PKP PLK.

Co istotne – w 2021 roku CAF ostrzegał Renfe, że dane mogą nie być poprawne. Producent zdawał sobie sprawę, że budowane w XIX wieku górskie linie Kantabrii mają rozmaite standardy skrajni. Mimo to Renfe trwało w błędzie.

Złość i zwolnienia

Według hiszpańskiej gazety regionalnej El Diario Montañés prezydent regionu Kantabria Miguel Ángel Revilla nazwał pomyłkę kolejarzy „niewymownym partactwem” i zażądał dymisji na kolei. Minister transportu Hiszpanii Raquel Sanchez powiedziała, że dopiero niedawno została poinformowana o problemie. Prowadzony jest audyt w Renfe oraz Adif. Hiszpański sekretarz generalny ds. infrastruktury, Xavier Flores, przyznał, że został poinformowany o problemie kilka miesięcy temu. Do tej pory z pracą pożegnały się dwie osoby - dyrektor taboru w Renfe i szef ds. kontroli i technologii u zarządcy infrastruktury – Adif. Adif ma ponadto przeprowadzić szeroko zakrojoną inwentaryzację swojej infrastruktury, z naciskiem na tunele.

Szczęście w nieszczęściu, że produkcja pojazdów jeszcze się nie rozpoczęła. Niestety – konieczność wykonania drugiego projektu oznacza, że zamiast w 2024 roku, nowe pociągi zaczną kursować na północy Hiszpanii (we wspomnianej Kantabrii i w Austrurii) dopiero w 2026 roku. 37 zespołów trakcyjnych kosztowało Renfe 258 milionów euro.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Hiszpania: Testy prototypowego pociągu wodorowego

Tabor i technika

Hiszpania: Testy prototypowego pociągu wodorowego

Mikołaj Kobryński 17 czerwca 2023

Hiszpański CAF zbuduje we Francji pociągi dla Afryki

Tabor i technika

Hiszpański CAF zbuduje we Francji pociągi dla Afryki

Michał Szymajda 12 kwietnia 2023

CAF podsumowuje rok 2022. „Historycznie najlepszy”

Biznes

Holandia chce zespoły trakcyjne od CAF

Infrastruktura

Holandia chce zespoły trakcyjne od CAF

Michał Szymajda 01 września 2022

CAF dostarczy więcej pociągów do zachodnich Niemiec

Infrastruktura

CAF dostarczy więcej pociągów do zachodnich Niemiec

Przemysław Farsewicz 17 lipca 2022

CAF dostarczy do Montpellier do 77 tramwajów

Zintegrowany transport

CAF dostarczy do Montpellier do 77 tramwajów

Witold Urbanowicz 23 czerwca 2022

Zobacz również:

Hiszpania: Testy prototypowego pociągu wodorowego

Tabor i technika

Hiszpania: Testy prototypowego pociągu wodorowego

Mikołaj Kobryński 17 czerwca 2023

Hiszpański CAF zbuduje we Francji pociągi dla Afryki

Tabor i technika

Hiszpański CAF zbuduje we Francji pociągi dla Afryki

Michał Szymajda 12 kwietnia 2023

CAF podsumowuje rok 2022. „Historycznie najlepszy”

Biznes

Holandia chce zespoły trakcyjne od CAF

Infrastruktura

Holandia chce zespoły trakcyjne od CAF

Michał Szymajda 01 września 2022

CAF dostarczy więcej pociągów do zachodnich Niemiec

Infrastruktura

CAF dostarczy więcej pociągów do zachodnich Niemiec

Przemysław Farsewicz 17 lipca 2022

CAF dostarczy do Montpellier do 77 tramwajów

Zintegrowany transport

CAF dostarczy do Montpellier do 77 tramwajów

Witold Urbanowicz 23 czerwca 2022

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5