NUMER 11/2019
NUMER 11/2019
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Trako 2019
szukaj
Śledź nas:

Koleje Dolnośląskie nie zgadzają się na opłatę dworcową. Sprawa trafiła do WSA

| Michał Szymajda 24.10.2019 62

Koleje Dolnośląskie nie zgadzają się na opłatę dworcową. Sprawa trafiła do WSA
Fot. ms, rynek-kolejowy (zdjęcie ilustracyjne)
Koleje Dolnośląskie nie zgadzają się z decyzją prezesa Urzędu Transportu Kolejowego, który nakazał spółce wnoszenie opłaty za korzystanie z infrastruktury dworcowej. Przewoźnik wnosi sprawę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.
15 października UTK podtrzymał swoją ostatnią decyzję dotyczącą tzw. „opłaty dworcowej”. Wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy złożyły zarówno Koleje Dolnośląskie, jak i Arriva RP. Z decyzją urzędu nie zgadza się także największy polski przewoźnik regionalny: Przewozy Regionalne. Opłata, którą zamierza egzekwować od przewoźników PKP SA najbardziej uderzy w przewoźników regionalnych i uderzy w ich budżet. Operatorzy stoją zaś na stanowisku, że dworce powinny być udostępniane na tych samych zasadach co perony, czyli w ramach minimalnego dostępu. Tym bardziej, że wszyscy z wymienionych przewoźników ponoszą na rzecz PKP SA np. opłaty za wynajem kas, powierzchni pod biletomaty, czy tytułem umieszczania informacji dla pasażerów.

W ostatniej decyzji UTK nie zmienił swojej decyzji co do tego, że PKP SA musi ustalać cennik za dostęp do infrastruktury dworcowej, a przewoźnicy wnosić za ich używanie opłaty. Urząd stoi na stanowisku, że pasażerowie bez wątpienia korzystają z dworców. Przewoźnicy nie rozumieją w jaki sposób klient kolei, jeszcze przed wejściem do pociągu, ma być wiązany ze spółką i dlaczego to ona musi płacić za np. pobyt w poczekalni, choć pasażer równie dobrze może ją ominąć.

– Koleje Dolnośląskie kwestionują podstawy prawne wprowadzenia przez PKP SA opłaty od każdorazowego zatrzymania pojazdu przy stacji pasażerskiej, której to opłaty nie wymienia Ustawa o transporcie kolejowym. W tej sprawie 16 października złożyliśmy skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie – napisał Bartłomiej Rodak, rzecznik prasowy KD. Jak uzasadnia, wprowadzenie takiej opłaty i zmuszenie przewoźników kolejowych do jej ponoszenia zwiększy obciążenia budżetowe spółki, a w konsekwencji także organizatora przewozów – urzędu marszałkowskiego.

– To z kolei może wpłynąć na podwyżkę cen biletów, uderzając bezpośrednio w pasażerów. Ostatecznie więc to pasażer będzie musiał zapłacić za wprowadzenie opłaty dworcowej. A na to nie ma zgody dolnośląskiego przewoźnika – powiedział Rodak.

„Rynek Kolejowy” dowiedział się nieoficjalnie, że podobną skargę do WSA wniosły również Przewozy Regionalne.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (43689)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Prawo i polityka
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (43689)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 11/2019
NUMER 11/2019
Trako 2019 za nami! Serdecznie dziękujemy wszystkim, którzy zajrzeli na nasze stoisko. Dla tych, którzy nie mieli okazji przyjechać do Gdańska przygotowaliśmy w tym numerze obszerną relację z targów. To oczywiście nie wszystko; piszemy również o integracja oferty ŁKA z autobusami regionalnymi, rozwoju Rail Capital Partners czy wyzwaniach dla przewozów towarowych. W numerze dużo o przyszłości: taborze do obsługi CPK, pociągach na wodór i przebiegu linii Ygrek przez aglomerację kalisko-ostrowską. 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5