NUMER 08-09/2020
NUMER 08-09/2020
Temat numeru:
IV pakiet kolejowy
szukaj
Śledź nas:

Koleje Dolnośląskie kupią Elfy? Jest przetarg na finansowanie projektu taborowego

| Jakub Madrjas 21.04.2020 443

Koleje Dolnośląskie kupią Elfy? Jest przetarg na finansowanie projektu taborowego
Fot. Koleje Dolnośląskie
Koleje Dolnośląskie nie rezygnują ze zrealizowania przynajmniej części swojego projektu taborowego. Przewoźnik ogłosił właśnie przetarg na udzielenie kredytu na zakup pięciu jednostek. Nieoficjalnie wiadomo, że najkorzystniejszą ofertę w przetargu na ich dostawę złożyła Pesa.
W pierwszej połowie kwietnia zarząd Kolei Dolnośląskich unieważnił przetarg na zakup nowego taboru w części dotyczącej zakupu sześciu pociągów hybrydowych. Wciąż jednak na stole jest druga część przetargu, czyli dostawa pięciu elektrycznych zespół trakcyjnych. Więcej o specyfikacji zamówienia pisaliśmy tutaj.

Finansowanie z kredytu 

Mimo trudnej sytuacji sektora transportu, która również w KD wymusiła odwoływanie wielu połączeń, a zarząd województwa miał brać pod uwagę nawet całkowite zawieszenie transportu kolejowego. Część komentatorów uznała, że w takiej sytuacji nie będzie możliwa realizacja projektu taborowego – tym bardziej że wykonawca wciąż nie został wybrany (a jest to już trzeci przetarg w tej sprawie), a złożone oferty znacznie przekroczyły kosztorys. 

Jak się okazuje, spółka będzie dalej starać się zrealizować projekt. Właśnie ogłoszony został przetarg na udzielenie kredytu bankowego na konkretny cel: zakup pięciu nowych, pięcioczłonowych elektrycznych
zespołów trakcyjnych w związku z realizacją projektu pn. ,,Aglomeracyjna Kolej Dolnośląska – zakup taboru kolejowego do obsługi ruchu pasażerskiego we Wrocławskim Obszarze Funkcjonalnym”. Jest on podzielony na dwa zadania: sfinansowania udziału własnego w związku z zakupem jednostek oraz na udzielenie kredytu na zapłatę podatku VAT od tego zakupu. 

Rzecznik Kolei Dolnośląskich, Bartłomiej Rodak potwierdza, że spółka chce doprowadzić zamówienie na nowe jednostki elektryczne do końca. – Ogłoszenie przetargu na udzielenie kredytu wynika wprost z przyjętego harmonogramu całego postępowania przetargowego – dodaje.

Elfy po raz pierwszy w KD?


W części postępowania dotyczącej pojazdów elektrycznych swoje oferty złożyli krajowi producenci taboru – Newag (161 mln zł brutto) i Pesa (145 mln zł brutto). Budżet na to zadanie wynosi 123,123 mln zł brutto, co oznacza, że trzeba będzie go podnieść. Czas na rozstrzygnięcie przetargu na elektryczne zespoły trakcyjne spółka ma do 22 czerwca.

Według nieoficjalnych informacji oferta Pesy jest korzystniejsza niż Newagu (cena stanowi 90% kryterium udzielenia zamówienia). Ewentualna wygrana bydgoskiego producenta oznaczałaby pojawienie się w województwie nowego typu jednostek - Elf2. – Potwierdzamy gotowość do realizacji tego zamówienia, jeżeli nasza oferta zostanie uznana za najkorzystniejszą – potwierdza Maciej Grześkowiak, szef komunikacji Pesy. 
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Dolnośląskie (711)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Dolnośląskie (711)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 08-09/2020
NUMER 08-09/2020
W najnowszym raporcie przyglądamysię bieżącej sytuacji związanej z otwartym dostępem do torów, prezentujemy uwagi Railway Business Forum do projektu nowelizacji ustawy o transporcie kolejowym. Były minister transportu, Tadeusz Syryjczyk, zastanawia się, czy IV pakiet kolejowy wprowadzi rewolucję na kolei, czy jednak będzie tylko zalążkiem umiarkowanych zmian.

Jak zawsze zachęcamy do czytania rozmów z osobami na co dzień związanymi ze środowiskiem kolejowym. Tym razem na nasze pytania odpowiadają – Artur Martyniuk, prezes Polregio, Cezary Mączka, członek zarządu i dyrektor zarządzania zasobami ludzkimi w Budimeksie, oraz Thomas Gratez, odpowiedzialny za szybką kolej w Siemens Mobility.

 Zachęcamy również do sięgnięcia do pozostałych artykułów, w tym m.in. tekstu Pawła Rydzyńskiego o pociągach nocnych, artykułu Witolda Urbanowicza podsumowującego status tramwaju na warszawski Gocław, czy materiału Kaspra Fiszera o potrzebie rozwoju połączeń kolejowych z Wielunia.

W dziale historia Włodzimierz Winek wprowadzi czytelników w tematykę pierwszych autobusów kolejowych.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5