100 milionów euro – taka jest wartość zamówienia, które zrealizuje firma Siemens. Producent dostarczy Kolejom Czeskim ČD siedem siedmioczłonowych pociągów Railjet. Kontrakt przewiduję opcję zwiększenia zamówienia o osiem kolejnych pojazdów. Pierwsze pociągi zostaną dostarczone w 2014 roku - informuje Siemens.
Przypomnijmy, że Koleje Czeskie zamówiły we wrześniu 2011 roku składy RailJet przejmując opcję, którą miały w kontrakcie Koleje Austriackie (OBB). Wartość kontraktu wyniosła 206,7 mln euro. Składy zamówione przez Czechów są trzecią i ostatnią serią dużego zamówienia dla ÖBB na 67 Railjetów. Ostatecznie Austriacy zamówili 51 jednostek od Siemensa, z których 40 zostało już dostarczonych przez producenta. Railjety przyjadą do Czech w latach 2013-2014.
Po podpisaniu umowy, czeski narodowy przewoźnik doszedł jednak do wniosku że zamówione przez OBB składy nie do końca odpowiadają jego potrzebom. Dlatego zamówienie ma zostać zmienione, a zamiast szesnastu siedmiowagonowych składów Siemens dostarczy siedem siedmiowagonowych i osiem ośmiowagonowych składów - zatem w efekcie jeden wagon sterowniczy zostanie zamieniony na dwa środkowe (dając w sumie 113 wagonów).
Pociągi Railjet firmy Siemens będą przeznaczone od obsługi połączeń kategorii Intercity. Zamówienie pozwoli na poprawienie jakości podróży na najważniejszych liniach kolejowych Czech, oraz w relacjach międzynarodowych – przede wszystkim między Czechami a Austrią, ale przewoźnik nie wyklucza także uruchamiania pociągach w innych relacjach międzynarodowych.
Pociągi Railjet mogą osiągać maksymalną prędkość do 230 km/h. Są one przystosowane do prowadzenia międzynarodowych przewozów. Pojazdy bazują na systemach proponowanych przez Siemensa pod marką Viaggio Comfort. Każdy pociąg ma być wyposażony w 446 siedzeń znajdujących się w trzech klasach: pierwszej, ekonomicznej oraz biznesowej. W pociągach będzie znajdowało się zaplecze restauracyjne, toalety przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych, platforma dla wózków inwalidzkich, niewielka, specjalna przestrzeń dla dzieci do zabawy oraz miejsce na wózki dziecięce.
Całkowita długość pociągu to około 185 metrów. Wózki pociągów będą produkowane w zakładzie producenta w Graz, a montaż pociągów będzie prowadzony w Wiedniu.
Na razie ma być realizowana dostawa siedmiu siedmioczłonowych pojazdów, jednak zamawiający ma opcję zwiększenia zamówienia o osiem ośmioczłonowych pociągów.
2012-08-23 11:15:36 Autor: Gliwiczanin
---.gl.digi.pl
i nasuwa sie jedna mysl Czy railjet-y nie byly by unas lepsze niz te pendolino bez wychylnego pudla
2012-08-23 11:21:08 Autor: Stalowowolanin
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
Nie jechałem ETR 600, ale RJ to najlepszy pociąg, jakim jechałem. Pod względem komfortu i designu bije na głowę wszelkie pociągi dużych prędkości. To zbyt piękne by było prawdziwe, żeby takie jeździły u nas :/
2012-08-23 11:22:53 Autor: Maciek
---.50.108.98
Wychodzi o połowę taniej od Pendolinków.
2012-08-23 11:30:55 Autor: Gliwiczanin
---.gl.digi.pl
to ze taniej to raz a dwa mamy juz lokomotywy siemensa railjety w ic tez by bylo fajnie jak by taki chrobry krakus gornik panorama itd podjechal Mysle ze pendolino ktore ma unas jezdzic max 200 km/h a railjet ktory tez by jechal 200km/h wole railjeta
2012-08-23 11:49:25 Autor: Euro2222
---.core.lanet.net.pl
I dalej jedna śpiewka... A jechałem tym i tym i te całe railjety wcale takie dobre nie są - po podróży 8 godzinnej tym pociągiem miałem dość...
2012-08-23 11:56:57 Autor: Denix
---.play-internet.pl
piękny tabor i bardziej SENSOWNY niż jakieś Pendolino, a raczej \"kastrat\" bez wychylnego pudła
2012-08-23 12:35:15 Autor: Goofy
---.internetdsl.tpnet.pl
Prawda jest taka, że te Railjety bardzo fajnie by się wkomponowały w obecną infrę. Loki już u nas śmigają, tylko wagony sterownicze trzeba by dopuścić. 200 km\\\\h pojedzie, więc byłoby i szybko, i komfortowo i dużo taniej od Pendopodobnych. Nie wspominając o tym, że RJ pozwoliły by na prowadzenie ciekawych relacji międzynarodowych... No ale co, kto woli...
2012-08-23 13:51:34 Autor: ja
---.adsl.inetia.pl
Nie zbyt ładne to malowanie czeskich RJ...
2012-08-23 15:13:59 Autor: bad worm
---.255.37.129
Lokomotyw nie mamy bo posiadane Siemensy praktycznie na styk wystarczaja do obslugi pociagow miedzynarodowych: ostatnio nawet doszlo do sytuacji, ze niektore BWE jezdzily miedzy Warszawa a Poznaniem z dziewiatkmi a tylko pomiedzy Berlinem a Poznaniem prowadzil je Siemens. Husarze przy naszym systemie zasilania nie pojada szybciej niz 200km/h a ETR610 moze pojechac 230km/h. Poza tym niektorzy tutaj zapominaja, ze podana w artykule cena jest za same wagony - za ES64U4 trzeba by dodatkowo zaplacic 10mln Euro. Co do komfortu jazdy to sie nie wypowiadam bo nie wiem czy nasze Pendolino beda mialy takie same pudla jak wloskie i szwajcarskie, ktore z racji tilta sa chyba nieco wezsze przez co jest ciasniej w przejsciu miedzy rzedami foteli. Oba typy taboru maja swoje wady i zalety.
2012-08-23 21:32:57 Autor: Edward G.
---.tktelekom.pl
@ Euro2222 : Nie ma takiego pociągu w którym po 8 godz. jazdy nie odczuwa się zmęczenia.
2012-08-23 23:31:53 Autor: Adam Zz
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
No i to jest pociąg, a nie jakieś tramwaje!
:-)
...i jaki tani!!! Cegielski by zrobił jeszcze taniej!
2012-08-24 00:43:16 Autor:
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
YYY tam, Newagowe tramwaje są lepsze ,
a i czy , sprawa sie oprze o czeske KIO ?
2012-08-24 10:35:31 Autor: Goofy
---.internetdsl.tpnet.pl
@bad worm - zapominasz, że ten skład, dzięki standardowemu kablowi sterowania, może współpracować z większością nowoczesnych lokomotyw - możesz więc wynająć choćby Traxxa i po problemie... więc, de facto, twój wydumany problem \\\\\\\"kupna\\\\\\\" loków odpada...
Do Pseudolino raczej nic nie wynajmiesz, bo i na półsprzęgu za szybko jechać się nie da...
A to, że PIC ma problem z obsługą pociągów Husarzami, świadczy tylko o PICu i ich sposobie myślenia... z resztą postawienie na Pendo, to kolejny argument przeciwko nim... Tym bardziej pitolenie, że \\\"z powodu tilta jest węższe przejście\\\" jest także przykładem jak pokrętną logikę prezentują fanboye tych składów - czyli lepiej kupić nowy pociąg, wykastrowany ze swojej największej zalety tilta, tylko po to aby uzyskać marne kilka cm... a to, że bez tilta pojedziesz dłużej - kij, ważne, że \\\"przejście między fotelami będzie szersze\\\"...
2012-08-24 14:13:04 Autor: straphan
---.156.210.141
Jesli chodzi o ceny Railjetow dla CD i Pendolino dla PKP to porownanie jest IMHO nietrafione. Umowa warta 665 mln Euro zawarta miedzy PKP a Alstomem obejmuje kupno taboru, budowe zaplecza technicznego i utrzymanie przez 17 lat. Umowa miedzy CD a Siemensem obejmuje wylacznie kupno taboru.
Mozemy sie oczywiscie spierac, czy Railjety mozna by bylo w Polsce eksploatowac wykorzystujac istniejace zaplecza techniczne, ale to juz inna bajka.
2012-08-24 17:34:30 Autor: badworm
---.adsl.inetia.pl
@Goofy: jakby nie było lokomotyw nie ma i różnica czy je wynająć czy kupić jest nieduża. Traxxów w wersji na 200km/h póki co nie ma więc jeśli nie Taurus to tylko Vectron albo Skoda wchodzi w grę - wybór nie jest wielki. Co do Husarzy - 6 sztuk ma non-stop zajęcie z pociągami międzynarodowymi z tym, że chyba nie wszystkie 10 może wjechać do Niemiec ze względu na systemy zabezpieczeń. Maszyny wypadają ze względu na przeglądy, usterki, kolizje z samochodami (niestety...), za jakiś czas pewnie każda po kolei będzie odstawiana na jakiś czas na montaż ETCS. Nawet jeśli dochodzi do takiej sytuacji jak ostatnio, że Husarz jedzie z BWE tylko na odcinku Poznań-Berlin to opóźnienie z tego tytułu wyniesie raptem kilka minut a te pociągi nierzadko już na granicy mają po kilkadziesiąt minut opóźnienia. Gdzie ja napisałem, że Pendolino bez tilta jest lepsze bo ma szersze przejście? Stwierdziłem tylko, że szwajcarskie i włoskie ETR610 mają nieco węższe przejście i chyba wynika to z zawężenia pudła w związku z koniecznością zachowania skrajni przy tilcie. New Pendolino bez tilta jeszcze nie miałem okazji jechać. Co do prędkości - po przebiciu przechyłek różnica tilt-nietilt na E65 byłaby nieduża - po szczegóły odsyłam do stosownego wątku na forum SSC. Gdybym miał się kierować komfortem jazdy przy wyborze składów zespolonych dla Intercity to powstało by skrzyżowanie szwajcarskiego Pendolino (seria RABDe 500) z duńskim \"gumowym nosem\" w wersji spalinowej (seria IC3). Nic ich nie przebije.
2012-08-25 21:37:55 Autor: MichałM
---.via.zamek.net.pl
Z tym brakiem lokomotyw to chyba jest coś na rzeczy bo w piątek widziałem jak Ondraszka ciągnęła \"siódemka\" i to nie pierwszy raz.
Może w przyszłości czeski RailJet zastąpi skład EC Praha.
2012-08-25 21:40:51 Autor: Smystrzak
---.dynamic.gprs.plus.pl
@straphan
Rzeczywiście nietrafione. RailJet na 446 miejsc siedzących, a Pendolino 402. Jakby nie było 10% mniej bez klasy business. Poza tym umowa na pendolino nie obejmuje stawki od km - kolejne 2 euro za km.
2012-08-27 21:23:32 Autor: mikolaj
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
brawo, już wielokrotnie na forum wychwalałem Railjety są najlepszym rozwiązaniem dla linii do 200km/h. Niestety nie w Polsce ale co tam będę z Wiednia jeżdził do Ostrawy RJ a potem EZTem do Krakowa 6 godzin wkońcu jade na wschód.....