100 milionów euro – taka jest wartość zamówienia, które zrealizuje firma Siemens. Producent dostarczy Kolejom Czeskim ČD siedem siedmioczłonowych pociągów Railjet. Kontrakt przewiduję opcję zwiększenia zamówienia o osiem kolejnych pojazdów. Pierwsze pociągi zostaną dostarczone w 2014 roku - informuje Siemens.
Przypomnijmy, że Koleje Czeskie zamówiły we wrześniu 2011 roku składy RailJet przejmując opcję, którą miały w kontrakcie Koleje Austriackie (OBB). Wartość kontraktu wyniosła 206,7 mln euro. Składy zamówione przez Czechów są trzecią i ostatnią serią dużego zamówienia dla ÖBB na 67 Railjetów. Ostatecznie Austriacy zamówili 51 jednostek od Siemensa, z których 40 zostało już dostarczonych przez producenta. Railjety przyjadą do Czech w latach 2013-2014.
Po podpisaniu umowy, czeski narodowy przewoźnik doszedł jednak do wniosku że zamówione przez OBB składy nie do końca odpowiadają jego potrzebom. Dlatego zamówienie ma zostać zmienione, a zamiast szesnastu siedmiowagonowych składów Siemens dostarczy siedem siedmiowagonowych i osiem ośmiowagonowych składów - zatem w efekcie jeden wagon sterowniczy zostanie zamieniony na dwa środkowe (dając w sumie 113 wagonów).
Pociągi Railjet firmy Siemens będą przeznaczone od obsługi połączeń kategorii Intercity. Zamówienie pozwoli na poprawienie jakości podróży na najważniejszych liniach kolejowych Czech, oraz w relacjach międzynarodowych – przede wszystkim między Czechami a Austrią, ale przewoźnik nie wyklucza także uruchamiania pociągach w innych relacjach międzynarodowych.
Pociągi Railjet mogą osiągać maksymalną prędkość do 230 km/h. Są one przystosowane do prowadzenia międzynarodowych przewozów. Pojazdy bazują na systemach proponowanych przez Siemensa pod marką Viaggio Comfort. Każdy pociąg ma być wyposażony w 446 siedzeń znajdujących się w trzech klasach: pierwszej, ekonomicznej oraz biznesowej. W pociągach będzie znajdowało się zaplecze restauracyjne, toalety przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych, platforma dla wózków inwalidzkich, niewielka, specjalna przestrzeń dla dzieci do zabawy oraz miejsce na wózki dziecięce.
Całkowita długość pociągu to około 185 metrów. Wózki pociągów będą produkowane w zakładzie producenta w Graz, a montaż pociągów będzie prowadzony w Wiedniu.
Na razie ma być realizowana dostawa siedmiu siedmioczłonowych pojazdów, jednak zamawiający ma opcję zwiększenia zamówienia o osiem ośmioczłonowych pociągów.