Mróz sprawia duże problemy kolejarzom. W poniedziałek także nie obyło się bez sporych opóźnień i odwołań pociągów, jednak ich skala jest mniejsza niż w niedzielny wieczór. Najgorsza sytuacja panuje na Ślasku oraz w południowo-wschodniej Polsce, gdzie odwołano dużą część pociągów dalekobieżnych prowadzonych trakcją spalinową.
PKP PLK informuje o opóźnieniach najnowszych pociągów wyprodukowanych przez Stadlera (Flirt) i Pesę (Dart) prawie wylącznie w kontekście zdarzeń wynikających z winy zarządcy infrastruktury. Wyjątkiem jest IC Sukiennice (Flirt) relacji Kraków Gł.. – Szczecin Gł., który z uwagi na problemy z otwarciem/zamknięciem części drzwi zaliczył opóźnienie rzędu 60 minut. Z uwagi na wypadek z udziałem osoby postronnej pod Wrocławiem rozwiązany został jeden z porannych pociągów EIP prowadzony pociągiem Pendolino z Warszawy do Wrocławia, spore opóźnienia mają też pociągi które wracają z Czech (EIC z Ostrawy do Warszawy dotrze z około 110 minutowych opóźnieniem), z uwagi na brak napięcia w sieci trakcyjne w pobliżu stacji Tychy.
Spore opóźnienia na Śląsku
Problem na Śląsku dotyczy oczywiście także pociągów lokalnych, głównie Kolei Śląskich, które są opóźnione nawet o 2 godziny. Według PKP PLK, jeszcze przez kilka godzin należy liczyć się z opóźnieniami pociągów od 30 do 90 minut. Jak poinformował rzecznik Kolei Śląskich Michał Wawrzaszek opóźnienia dotyczą pociągów relacji Katowice-Zwardoń, Katowice- Wisła Głębce, Sosnowiec Główny-Katowice-Tychy Lodowisko oraz Katowice-Rybnik-Wodzisław Śląski. Cztery pociągi pomiędzy Tychami a Katowicami i Sosnowcem odwołano na części trasy.
Groźny wypadek pomiędzy Toruniem a Olsztynem
W województwie kujawsko-pomorskim wpływ na opóźnienia pociągów ma także wypadek z udziałem auta przewożącego butle z gazem. Doszło do niego w miejscowości Mariany. Szerzej o nim piszemy TUTAJ.
Problemy z Gamami
W dalszym ciągu trwają problemy z prowadzeniem pociągów trakcją spalinową na odcinkach Rzeszów – Zamość, Rzeszów – Zagórz, Stróże – Zagórz oraz Krzyż – Gorzów Wielkopolski, gdzie dziś także odwołano pociąg TLK Osterwa z uwagi na problemy techniczne lokomotywy. Na wszystkich wspomnianych odcinkach wagony PKP Intercity ciągną spalinowozy SU160 Gama, wyprodukowane przez Pesę i zakupione przez przewoźnika w drodze przetargu w minionym roku. Jak poinformowało wczoraj PKP Intercity „Producent został wezwany do niezwłocznego usunięcia usterek. 4 stycznia lokomotywy mają być już dla nas w pełni dostępne”. Niestety, jak widać problemy z ich eksploatacją wciąż się powtarzają.
Odbieramy bardzo wiele sygnałów, że tam gdzie nie pojechały pociągi, a uruchomiono zastępczą komunikację autobusową, była ona dalece niewspółmierna do potrzeb. Tak było m.in. na stacjach Zagórz, Sanok i Jasło, ale też w Zamościu. Opóźnione autobusy komunikacji zastępczej opóźniały na dodatek odjazd pociągów ze stacji węzłowych, co przekładało się na dalszy brak możliwości przesiadek do innych pociągów.
Usuwanie skutków wypadku na Mazurach
W wyniku wykolejenia pociągu z cysternami wciąż zamknięty jest szlak pomiędzy Wydminami a Starymi Juchami na Mazurach. Po tym odcinku nie kursuje 16 pociągów PKP Intercity i Przewozów Regionalnych, które zastąpiły autobusy komunikacji zastępczej. W niedzielę po godzinie 15 PKP PLK poinformowało, że z miejsca zdarzenia zabranych zostało 19 stojących cystern. Również jedna z 8 wykolejonych została ustawiona na torach i odprowadzona. Na miejscu działają dwa pociągi techniczne i ciągnik gąsienicowy, który odsuwa od toru leżące 7 wagonów.
– Wykonany już zakres robót wskazuje, że możliwe jest przywrócenie ruchu na trasie Ełk – Giżycko do czwartku – informuje PKP PLK
2016-01-04 11:37:06 Autor: gustaw
---.dynamic.chello.pl
a jak będzie -20 i dojdzie śnieg to tylko 07 i 09 pojadą
2016-01-04 11:45:12 Autor: arnold
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
Najlepszym testem dla kolei jest mroźna i śnieżna zima. Wszystkie prowizorki, buble i niedociągnięcia od razu się ujawniają.
2016-01-04 11:45:39 Autor: Artur B.
---.dynamic.chello.pl
Ciekawe, że jeszcze nikt nie wpadł na pomysł, żeby w sytuacji, gdy IC nie posiada sprawnych lokomotyw spalinowych i nie ma czym pociągnąć składu wagonowego po linii niezelektryfikowanej, zacząć organizować komunikacje zastępczą złożoną z szynobusów (wydzierżawionych od PR lub województw), a nie autobusów drogowych. Szynobus jest w stanie utrzymać rozkład jazdy przewidziany dla składu wagonowego, jedyny kłopot wiąże się z przesadzeniem pasażerów na stacji węzłowej. Dzięki temu nie będzie opóźnień przenoszących się na inne skomunikowane pociągi. A i tak wyjdzie taniej niż diesel w wagonami.
2016-01-04 11:46:28 Autor: analityk kuuper van basten
---.dynamic.chello.pl
I EN57, ale tylko te bez żadnych ulepszeń :)
2016-01-04 11:50:00 Autor: analityk kuuper van basten
---.dynamic.chello.pl
Szynobusy też mają problemy i ledwo jeżdżą, albo nie jeżdżą, choćby na Opolszczyźnie czy ziemi Nasielskiej.
2016-01-04 11:51:28 Autor: Korrek
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
@Artur B.
Mistrzu intelektualnej riposty,
chciałbym tylko zwrócić uwagę iż trudno wynająć coś, czego ktoś nie posiada. A jak posiada, to wykorzystuje we własnym zakresie.
2016-01-04 12:01:02 Autor: Pytający
---.dynamic.gprs.plus.pl
Cytat : „Z uwagi na wypadek z udziałem osoby postronnej pod Wrocławiem rozwiązany został jeden z porannych pociągów EIP prowadzony pociągiem Pendolino”
Co to znaczy rozwiązany? To znaczy, że w ogóle nie pojechał?
Ludzi zabrano następnym w kolejce EIC Łużyce?
Dało się upchać wszystkich chętnych?
Przecież ten skład zapewne pękał w szwach począwszy od Bolesławca.
2016-01-04 12:01:30 Autor: gamagama
---.tktelekom.pl
a jeszcze kilka miesięcy temu różni tacy pisali jakie to awaryjne są SU45 i SU46 i jakim to zbawieniem maja być Gamy ...
2016-01-04 12:02:48 Autor: Fikod nikod
---.dynamic.chello.pl
A co z ED74?? Od kilku dni jedna z EDyt jezdzaca na pociagu Wit Stwosz jezdzi bez ogrzewania, codziennie godzina opoznienia i zero dzialania ze strony PKP IC!!!!!!!!!!!
2016-01-04 12:08:30 Autor: Stefan banderą
---.sggw.waw.pl
Na najbliższej mi stacji kolejowej w proannym szczycie wszystkie pociągi spaźnione >15 minut.
A moje 2 fury:
-rok produkcji 1989 - zapaliła bez problemu za 4 razem po 100 dniach nie odpalania, akumulator nieładowany i ciągle w furze
-rok produkcji 2001 - zapaliła bez problemu za 1 razem po 2 dniach stania, a akumulator od >roku nieładowany i ciągle w furze.
Wniosek:
1.szanujesz swój czas. Licz na swoją furę, a nie na pojazdy jeżdżące po szlakach PKP PLK.
2. PKP PLK do zaorania!
PS.
termometr przed świtem na mojej chałupie pokazywał zaledwie -17,5 st C.
W Polszy bywały już mrozy i po -40 st.C, np. w Siedlcach w 1940 roku
2016-01-04 12:09:13 Autor: HiHi
---.tktelekom.pl
Wczoraj jechałem z Pardubic do Wrocka i pociąg prowadziła Edyta (serii 163) i jak przystało na kobitkę grzała ślicznie:)
2016-01-04 12:13:09 Autor: Artur B.
---.dynamic.chello.pl
@ Korrek
Ja natomiast przytoczę przykład szynobusów SA133 należących do Małopolski, które są wydzierżawione przez inny region, gdyż chwilowo nie znajdują zatrudnienia w swoim macierzystym województwie.
2016-01-04 12:13:33 Autor: Elżbieta B.
---.81.168.130
@ Stefan banderą
Pozazdrościć ogrzewanej stodoły.
2016-01-04 12:23:30 Autor: Tarnowiak
---.google.com
Stefan z Banderą co znaczy słowo spaźniony?
2016-01-04 12:30:59 Autor: Nemo
---.dynamic.chello.pl
Naprawdę strach pomyśleć, co będzie jak do tego mrozu dojdzie z 10 cm śniegu...
2016-01-04 12:33:54 Autor: analityk kuuper van basten
---.dynamic.chello.pl
@Artur
No właśnie. Ten kto nie potrzebuje już ich nie ma, a ten kto je wypożyczył to je najwidoczniej potrzebuje. I kto ma wynająć IC?
2016-01-04 12:51:03 Autor: huciński.asm.
---.play-internet.pl
Ale trzeba zwrócić uwagę na fakt, dużej dynamiki zmienności pogody. 10 dni od miejscami + 15 w wigilię, do - 15 w nowy rok. To bardzo dużo, w krótkim czasie. To skrajność. Ma to wpływ na infrastrukturę i maszyny i urządzenia. Złośliwość rzeczy "martwych".
2016-01-04 12:59:55 Autor: Marduq
---.kwidzyn.mm.pl
Marduq TLK Moniuszko zakończył bieg w Pile Głównej, do Gorzowa Wielkopolskiego uruchomiono KKZ, która na pewno będzie generowała opóźnienie wtórne, bo musi po kiepskich drogach przedrzeć się z Piły do Trzcianki i Krzyża, potem tragiczny odcinek do Drezdenka i dalej powinno być ciut lepiej. Obydwie SU160 tj. 008 i 009 uziemione stoją ponoć w Krzyżu. TLK Osterwa odwołany z Gorzowa, a TLK Noteć ponoć przekierowali na Poznań.
2016-01-04 13:23:02 Autor: dfcvmb
---.cdma.centertel.pl
Wszystkie opóźnienia i awarie taboru to kompetencje techniczne i operacyjne. To chyba wiadomo kto za to odpowiada w IC. Tylko po co sie przykładać? Ciepły stołeczek już przygotowany u producenta.
2016-01-04 13:33:30 Autor: vAv
---.itvmedia.pl
Na modernizowanych liniach, na małych przystankach, likwidowane są poczekalnie. Gdzie pasażerowie mają się schronić przed mrozem, gdy pociągi są opóźnione? Dużo dzieci dojeżdża pociągami do szkół.
2016-01-04 13:40:00 Autor: mkk
---.10.12.79
czemu po kliknięciu linku o wypadku z udziałem pojazdu przewożącego butle - link kieruje na tą samą stronę co artykuł?
2016-01-04 13:45:23 Autor: zeus04
---.play-internet.pl
Właśnie zszedłem z lokomotywy od kolegi, którą uziemił mały przekaźnik na płycie sterownika szwajcarskiej produkcji. Rok produkcji to druga połowa 2012. Sterowniki tej firmy są montowane w taborze wielu producentów. Bez odpowiedniego programu i uprawnień administratora, musiałbym płytę wydobyć z wnętrza komputera, lutownicę w dłoń i byłaby jazda, a tak lokomotywa stoi.
2016-01-04 14:15:16 Autor: Stefan banderą
---.sggw.waw.pl
@Elźbieta B
moje fury stoją na dworzu (na polu) i w dziurawym garażu blaszanym bez ogrzewania
@Tarnowiak
spaźniony = spóżniony. Tak mówiła moja wychowawczyni w średniej szkółce, a pochodziła ona musi z Podhala
Miejmy nadzieję, że chociaż w popołudniowym szczycie puciongi będą punktualne, bo oddam w kasie bilety miesięczne, które dziś rano zakupiłem
2016-01-04 14:17:16 Autor: Stefan banderą
---.sggw.waw.pl
@zeus04
w moich wiekowych furach nie ma żadnych przekaźników made in Swiss AD 2012, temu dają radę na mrozie.
EN57 też chyba jeździły haraszo siewodnia utra.
Lubię jak czasem zawieje z Rossiji mrozem :)
2016-01-04 14:17:57 Autor: skutki bankomatowe?
---.adsl.inetia.pl
A może nie tylko mróz jest powodem wysypu awarii taboru kolejowego? Może to także wynik polityki kolesiów Petru i Balcerowicza (czyli prezesów-bankomatów), której efektem jest zniszczenie pionów utrzymaniowych i eksploatacyjnych? Fachowców zwolniono lub zgnojono, a ich miejsca zajęli ignoranci i aroganci, których zaletą było to, że są równie niekompetentni jak ci, którzy ich powołali na te stanowiska.
2016-01-04 14:37:49 Autor: Elżbieta B.
---.81.168.130
@Stefan banderą
Kolega jak zwykle konfabuluje i mąci.
Po co Waści bilety miesięczne na kolej, skoro ją tak opluwa i posiada dwie niezawodne fury?
2016-01-04 14:40:09 Autor: Wodzirej
---.56.13.217
Plastic nie sprawdza sie w podbiegunowym kraju. Sprzedać to do Afryki.
2016-01-04 15:04:24 Autor: Gizmo
---.telmark.waw.pl
Tak, tak, była wina pekapowskiego betonu, teraz jest wina bankomatów, za rok będzie wina...?
A sorry zapomniałem, pewnie sejm nocą przegłosuje odwołanie zimy:P
2016-01-04 15:14:04 Autor: Stefan banderą
---.sggw.waw.pl
@Elżbieta B "sorry, taki mamy klimat"
1.furą jeździ kobitą
2.furę mam w celach kolekcjonerskich
Nie stać mnie na 3.furę i nienawidzę stać w korze na zjeździe z highway'a do Warszawki, przeto kupiłem dziś rano 2 bilety miesięczne
2016-01-04 15:36:07 Autor: Stefan banderą
---.sggw.waw.pl
@Elżbieta B "sorry, taki mamy klimat"
ja nie opluwam kolei, tylko PKP, UTK itp ministerstwa
Ja uwielbiam kolej żelazną. Przecie już nie raz pisałem, że jestem MiKolem i byłem kolejarzem (ale krótko i dawno temu).
Ja nawet preferuję kolej ponad motoryzację
2016-01-05 10:18:44 Autor: Gosia
---.dynamic.mm.pl
W nocy z niedzieli na poniedziałek jechałam Aurorą z Warszawy do Gorzowa,w Poznaniu standard 60minut opóźnienia,w Krzyżu po kolejnej godzinie stania łaskawie poprosili o przejście do regio Krzyż-Gorzów(z zachowaniem ważności biletów na tlk-i)jest to kurs szkolny z dojazdem młodzieży do szkół to nie trzeba pisać jaki ścisk panował w tym szynobusie,o dziwo te nocne połaczenie z Warszawy miało wzięcie bo około 50 osób się przesiadło do regio tworząc razem z szkolniakami zatłoczenie na maxa tego niewielkiego szynobusa.Po 7 rano byliśmy w Gorzowie a tam nikt nie poinformował pasażerów że odwołany jest poranny kurs Osterwy do Krakowa/Warszawy,ludzie stali w mrozie na peronach jak długo to nie wiem bo nie czekałam ale napewno 30 minut,jak nie więcej.Wczoraj odwołano wszystkie tlk-i do i z Gorzowa(Moniuszko zakończył bieg w Pile),Noteć przekierowana przez Poznań.Nie wiem jak z innymi gamami ale ta co miała pociągnąć Aurore staneła dosłownie 50 metrów przed wagonami i już nie ruszyła.Ja się pytam gdzie się podziały SU45,gdzie jak gdzie ale w Krzyżu powinny być.To tak teraz zawsze będzie że jak gama odmówi posłuszeństwa to będą odwoływać wszystkie tlk-i przejeżdzające przez Krzyż?.Podobne pismo wysyłam do PKP zobaczymy czy chociaż zechcą mi odpisać.
2016-01-06 17:46:04 Autor: Kolejarz realista
---.dynamic.mm.pl
Panie WYBORSKI do roboty , albo wstydu oszczędź i podaj się szybko do dymisji.