NUMER 05/2022
NUMER 05/2022
Temat numeru:
Rynek taboru kolejowego
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Koleją z Poznania do Piły 46 minut krócej

| inf. prasowa 24.04.2017 793

Koleją z Poznania do Piły 46 minut krócej
Poznań Główny Fot. Dariusz Żaruk, SM42.pl
Koleją z Poznania do Piły 46 minut krócej
Koleją z Poznania do Piły 46 minut krócej
W Urzędzie Marszałkowskim Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu 21 kwietnia 2017 r. marszałek Marek Woźniak, w imieniu Instytucji Zarządzającej Wielkopolskim Regionalnym Programem Operacyjnym na lata 2014-2020, podpisał umowę z PKP Polskimi Liniami Kolejowymi o dofinansowanie wartego blisko 615 mln zł projektu związanego z modernizacją linii kolejowej nr 354 Poznań Główny POD – Piła Główna. W wydarzeniu udział wzięli Arnold Bresch, członek zarządu PKP PLK oraz Wojciech Jankowiak, wicemarszałek województwa wielkopolskiego. Z kolei 24 kwietnia PORR Polska Construction podpisał z PKP PLK umowę na realizację tego jakże ważnego projektu.
Rekordowy wkład własny

– To największa umowa dotacyjna w naszym WRPO 2014+ – podkreślił marszałek Marek Woźniak. – Linia kolejowa z Poznania do Piły nie miała szans na finansowanie ze środków krajowych, a to niezwykle ważne połączenie w ruchu pasażerskim i towarowym pomiędzy dwoma dużymi miastami naszego województwa. To również część aglomeracyjnego systemu komunikacji kolejowej. Dlatego podjęliśmy decyzję o sfinansowaniu jej modernizacji ze środków będących w dyspozycji samorządu województwa wielkopolskiego. Przeznaczyliśmy na ten cel blisko 423 mln zł. Mam nadzieję, że inwestycja będzie przebiegać sprawnie, tak prawdziwie po wielkopolsku i wkrótce będzie mogła służyć naszym mieszkańcom – dodał.

Z kolei Arnold Bresch z PKP PLK zaznaczył, że Krajowy Program Kolejowy, który ma za zadanie zmodernizować polskie linie kolejowe, realizowany jest przy wsparciu środków unijnych z regionalnych programów operacyjnych. – Projekt Wielkopolski jest wyjątkowy, bo jest rekordzistą w skali kraju, jeśli chodzi o wkład województwa – podkreślił.

Szybsze podróże

Linia nr 354 Poznań – Piła o długości blisko 93 km zlokalizowana jest w północno-centralnej części województwa i przebiega przez obszar powiatów: poznańskiego, obornickiego, chodzieskiego i pilskiego. – Planujemy, aby po modernizacji pociągi poruszały się po niej z prędkością 120 km/h, a czas przejazdu skrócił o ok. 40 minut – dodał wicemarszałek Wojciech Jankowiak.

– Efektem będzie wzrost konkurencyjności kolei w stosunku do innych gałęzi transportu. Modernizacja poprawi przepustowość tej linii, zwiększy dostępność transportu kolejowego, poprawi także bezpieczeństwo oraz zracjonalizuje koszty eksploatacji i utrzymania zarządzanej infrastruktury – podkreślił Jankowiak.

Cztery nowe przystanki

PKP Polskie Linie Kolejowe w ramach projektu wybudują 4 nowe przystanki: Poznań Podolany, Poznań Osiedle Grzybowe, Złotkowo i Gołaszyn. Przebudowanych zostanie 8 stacji i 12 przystanków. Pasażerowie zyskają komfortowe perony z wiatami, czytelnym systemem informacji pasażerskiej, nowoczesnym oświetleniem i oznakowaniem. Dojścia do peronów będą dostosowane do potrzeb osób z ograniczoną mobilnością. Dodatkowo na stacjach w Chodzieży i Pile wyremontowane będą przejścia pod torami. Tunele zostaną wyposażone w windy, które ułatwią obsługę. Wszystkie stacje i przystanki zostaną wyposażone w stojaki dla rowerów.

W Poznaniu powstanie lokalne centrum sterowania ruchem kolejowym (LCS), które zapewni sprawny nadzór nad linią. Komputerowy system będzie wspierał prace dyżurnych ruchu. Bezpieczeństwo zwiększy się dzięki wymianie rozjazdów i modernizacji przejazdów kolejowo-drogowych. Aż 76 skrzyżowań toru z drogą zyska dodatkowe zabezpieczenie i nowe urządzenia. Sprawniej, szybciej i bezpieczniej pojadą pociągi także dzięki modernizacji 105 obiektów inżynieryjnych.

Porr wykonawcą

Modernizacja linii między Poznaniem a Piłą w trybie projektuj i buduj, będzie kosztować około 500 mln zł netto. Wykonawcą jest firma Porr Polska Construcion S.A. Prace budowlane rozpoczną się pod wiosną 2018 r. a zakończą w 2019 r. Umowa z wykonawcą została podpisana 24 kwietnia.

– Kolejny raz w ciągu ostatnich pięciu lat nasz polski zespół dał się poznać jako niezwykle kompetentny wykonawca w zakresie budownictwa kolejowego. Fakt, że powierzono nam modernizację linii kolejowej nr 354 oznacza, że nasze umiejętności są wysoko cenione na rynku – wyjaśnia Karl-Heinz Strauss, prezes zarządu Porr.

– Szczególnie cieszy nas fakt, że tym razem decydującym kryterium w przetargu nie było tylko kryterium najniższej ceny. O naszym sukcesie zadecydowała optymalizacja planu budowy oraz skrócenie okresu, w którym linia będzie wyłączona z eksploatacji. To pozwoli nam, z korzyścią dla pasażerów, ograniczyć do minimum utrudnienia w ruchu kolejowym. Jest to niewątpliwie wyzwanie, któremu zamierzamy sprostać dzięki naszemu doświadczeniu oraz zastosowaniu najnowocześniejszych rozwiązań technicznych i logistycznych – dodaje Siegfried Weindok, członek Zarządu Porr Polska Construction odpowiedzialny za sektor budownictwa kolejowego.

Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Wielkopolskie (969)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Wielkopolskie (969)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 05/2022
NUMER 05/2022
Najnowszy numer "Rynku Kolejowego" poświęcamy tematowi taboru kolejowego. Doskonałą okazją do tego było Europejskie Forum Taborowe, który przyniosło wiele ważnych dyskusji. Przyszłością, która już teraz wjeżdża na tory są pociągi hybrydowe i wodorowe. Coraz bliżej jest też do uruchomienia środków unijnych, a przewoźnicy zaczynają ogłaszać przetargi.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5