Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Koleją wąskotorową do Rybnika

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Data publikacji:
20-04-2017
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Koleją wąskotorową do Rybnika
Fot. Lestat (Jan Mehlich), CC BY-SA 3.0Rudy - Stacja kolejki wąskotorowej, stan na maj 2006 r.
Jest bardzo prawdopodobne, że zabytkowa kolej wąskotorowa w Rudach wjedzie do Rybnika. Będzie to możliwe po rewitalizacji fragmentu linii. Samorząd miasta ogłosił przetarg na wykonanie projektu oraz wykonanie robót budowlanych między stacjami Paproć a Stodoły.

Koleje wąskotorowe na Górnym Śląsku do lat 90. ubiegłego wieku odznaczały się bardzo długą sieci. W najlepszych czasach po torach o prześwicie 785 mm można było dotrzeć na północy do Miasteczka Śląskiego, na wschodzie do Katowic, a na zachodzie i południu w Raciborzu. Obecnie wykorzystywane są jedynie na odcinkach Bytom – Miasteczko Śląskie, gdzie ruch prowadzi Stowarzyszenie Górnośląskich Kolei Wąskotorowych, oraz na odcinku Stanica - Ruda – Paproć. Tutaj pociągi uruchamiane są przez Zabytkową Stację Kolei Wąskotorowych w Ruchach. Istnieje realna szansa, że w przypadku drugiej z obsługiwanych fragmentów sieci kolei wąskotorowych, pociągi będą kursowały na dłuższej trasie.

Samorząd Rybnika ogłosił postępowanie przetargowe pod nazwą „Budowa dworca kolejki wąskotorowej w Rybniku, w dzielnicy Stodoły; realizacja zadania w systemie <<zaprojektuj i wybuduj>>", w ramach którego poszukuje wykonawcy zadania polegającego na rewitalizacji odcinka Paproć – Stodoły. Przed przygotowaniem projektu budowlanego wykonawca będzie musiał uzyskać niezbędne uzgodnienia, w tym ze służbą ochrony zabytków oraz z operatorem rudzkiej kolei wąskotorowej. W ramach prac zakłada się rewitalizację infrastruktury kolejowej, podczas której zdemontowany zostanie istniejący tor na odcinku ok. 500 m. Następnie wykonawca będzie musiał wykonać warstwę filtracyjną, rozłożyć tłuczeń, a następnie ułożyć 700 m toru. Odtworzone mają zostać rowy oraz przepust. Obowiązkiem wykonawcy będzie także m.in. wyposażenie w samoczynną sygnalizację przejazdową wyremontowanego w ubiegłym roku skrzyżowania toru z ul. Rudzką w Rybniku.

Ponadto przebudowany zostanie nieczynny przystanek Stodoły na stację, gdzie będą kończyły jazdę pociągi wąskotorowe. W tym miejscu planowana jest rozbiórka istniejącego peronu oraz zbudowanie nowego o długości 100 m. Będzie to obiekt oświetlony i monitorowany, wyposażony w wiatę oraz inne elementy jak ławki, kosze na śmieci i barierki. W ramach inwestycji wybudowany zostanie również parking. Na czas wykonywania robót budowlanych zamawiający na wykonawcę nałożył również wiele obowiązków na rzecz ochrony powietrza m.in. zraszanie wodą terenu prowadzenia robót budowlanych oraz stosowania zabezpieczenia pylistych materiałów sypkich przed rozwiewaniem.

Jak poinformował portal „rybnik.com.pl” przywrócenie kursowania pociągów wąskotorowych w Rybniku przez cieszącą się dużym zainteresowaniem rudzką koleją wąskotorową ma na celu rozwój turystyki poprzez wyeksponowanie dziedzictwa regionu. Ma się również przyczynić do poprawienia atrakcyjności miasta.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Linia 38: Ostatnie prace przed grudniową reaktywacją

Infrastruktura

Linia 38: Ostatnie prace przed grudniową reaktywacją

PKP PLK 24 października 2025

Łódzkie: Utrudnienia pod Radomskiem i nowe perony pod Drzewicą

Pasażer

Szybciej i bezpieczniej na Magistrali Podsudeckiej pod Legnicą

Infrastruktura

Zobacz również:

Stadler zaprezentował pierwszy bateryjny pociąg wąskotorowy [zdjęcia]

Tabor i technika

Stadler zaprezentował pierwszy bateryjny pociąg wąskotorowy [zdjęcia]

Mikołaj Kobryński 03 października 2025

Przewodnik „Poznaj polskie koleje wąskotorowe” – wydanie 2025

Pasażer

Wąskotorówki wracają do łask

Pasażer

Wąskotorówki wracają do łask

Urząd Transportu Kolejowego 01 maja 2024

Pozostałe z wątku:

Linia 38: Ostatnie prace przed grudniową reaktywacją

Infrastruktura

Linia 38: Ostatnie prace przed grudniową reaktywacją

PKP PLK 24 października 2025

Łódzkie: Utrudnienia pod Radomskiem i nowe perony pod Drzewicą

Pasażer

Szybciej i bezpieczniej na Magistrali Podsudeckiej pod Legnicą

Infrastruktura

Zobacz również:

Stadler zaprezentował pierwszy bateryjny pociąg wąskotorowy [zdjęcia]

Tabor i technika

Stadler zaprezentował pierwszy bateryjny pociąg wąskotorowy [zdjęcia]

Mikołaj Kobryński 03 października 2025

Przewodnik „Poznaj polskie koleje wąskotorowe” – wydanie 2025

Pasażer

Wąskotorówki wracają do łask

Pasażer

Wąskotorówki wracają do łask

Urząd Transportu Kolejowego 01 maja 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij