NUMER 04/2021
NUMER 04/2021
Temat numeru:
Maszyniści
szukaj
Śledź nas:

Koleją ponad ulicami Krakowa. PLK prezentuje postęp prac [zdjęcia]

| inf. pras. PKP PLK 16.04.2021 157

Koleją ponad ulicami Krakowa. PLK prezentuje postęp prac [zdjęcia]
Fot. PKP Polskie Linie Kolejowe SA
W Krakowie na nowych kolejowych estakadach układane są trzy tory. PKP Polskie Linie Kolejowe zwiększą możliwości podróży aglomeracyjnych i dalekobieżnych dzięki dodatkowym torom, estakadom, wiaduktom i mostom. Nowe przystanki ułatwią dostęp do pociągów. Zastosowane rozwiązania ograniczą oddziaływanie kolei na otoczenie. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską, w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę”.
Nowe estakady pozwoliły zlikwidować nasypy, które ograniczały komunikację w centrum Krakowa. Betonowe konstrukcje przygotowane są na długości 700 m, dla czterech torów od ulicy Blich do ul. Miodowej. Zastosowane rozwiązanie, m.in. przez oddzielenie ruchu dalekobieżnego od aglomeracyjnego pozwoli zwiększyć ofertę kolejowych podróży. Dostęp do pociągów ułatwi nowy przystanek kolejowy Kraków Grzegórzki.

Zachowanie ruchu kolejowego przez centrum Krakowa wymaga etapowania prac. Pierwsze pociągi pojechały po nowym torze na estakadach nad ulicami w 2019 roku. Później wykonawca kontynuował rozbiórkę nasypu ziemnego i roboty przy betonowych konstrukcjach.

Od kwietnia na estakadach układane są kolejne trzy tory. Dla zmniejszenia oddziaływania ruchu kolejowego na otoczenie na betonowej powierzchni zastosowano maty ograniczające drgania i hałas. Pracownicy przygotowują na nich warstwę tłucznia. Setki ton materiału są dostarczane pociągami, co ogranicza zmiany w ruchu drogowym.

Aby kolej na krakowskiej średnicy maksymalnie „wyciszyć”, zastosowano pomiędzy płytą estakady a podporami tłumiki. 28 specjalnie dobranych elementów ma „pochłaniać” energię jadących bądź hamujących pociągów.

Większe możliwości przygotowania atrakcyjnych i konkurencyjnych czasowo podróży koleją zapewnią dodatkowe tory. Cztery tory będą pomiędzy stacjami Kraków Główny a Kraków Płaszów. Rozbudowa kolei wymaga rozszerzenia wiaduktów i nasypów, oraz budowy nowych mostów nad Wisłą. Dodatkowy tor na odcinku od stacji Kraków Bieżanów do stacji Kraków Płaszów zapewni sprawny i szybszy przejazd przez Kraków pociągów dalekobieżnych. Nowy przystanek Kraków Złocień zwiększy dostęp do kolei dla mieszkańców południowo-wschodnich rejonów miasta.

Projekt „Prace na linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej” ułatwi podróże pociągiem pomiędzy Podłężem a Krakowem Głównym. To ważny odcinek trasy o znaczeniu lokalnym, międzyregionalnym i międzynarodowym. Pociągi będą mogły jechać do 160 km/h na odcinku do Krakowa Płaszowa, a „w mieście” od Krakowa Płaszowa do Krakowa Głównego 100 km/h.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 04/2021
NUMER 04/2021
W najnowszym numerze przeczytają państwo raport na temat bardzo ważny dla przyszłości kolei: pracy maszynistów. Oprócz tego polecamy przekrojowe materiały o Kolei Dużych Prędkości na świecie, planach modernizacji warszawskiej linii średnicowej czy problemach z budową Szybkiej Kolei Miejskiej w Szczecinie. Jak zawsze nie brakuje też ciekawych rozmów.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5