Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Kolej z Raciborza do Głubczyc i Racławic Śląskich?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
09-03-2020
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Kolej z Raciborza do Głubczyc i Racławic Śląskich?
Fot. Ralf Lotys (Sicherlich), CC BY 3.0Stacja kolejowa w Głubczycach
PKP PLK zwraca uwagę na szansę reaktywacji zamkniętej dla pociągów pasażerskich w 2000 roku z Raciborza do Głubczyc. Pomysł popierają pochodzący z Opolszczyzny ministrowie.

Zarówno pochodzący z Opola Janusz Kowalski, wiceminister w Ministerstwie Aktywów Państwowych, jak i urodzony w Raciborzu Michał Woś, obecny minister środowiska, lobbują za odbudową ruchu pasażerskiego i towarowego na linii 177, pomiędzy Raciborzem a Głubczycami i na linii 294, z Głubczyc do Racławic Ślaskich. Ministrowie widzą szanse na ich odbudowę w Programie Kolej Plus. Ustawę w sprawie programu podpisał właśnie prezydent Andrzej Duda.

– Przywrócenie ruchu pasażerskiego na linii Racibórz – Głubczyce jest dla mnie priorytetem. Odtworzone połączenie zapewni możliwość komunikacji dla dziesiątek tysięcy mieszkańców. Pozytywnie wpłynie na rozwój miejsc pracy – powiedział Janusz Kowalski, wiceminister w Ministerstwie Aktywów Państwowych.

– To oczekiwana przez mieszkańców ziemi raciborskiej inwestycja, gdyż po ponad 20 latach będą mogli oni korzystać z połączeń kolejowych. Szybka i wygodna kolej będzie zachętą do korzystania z tego środka transportu, co oznacza mniej samochodów na drogach i więcej korzyści dla środowiska – zaznaczył Michał Woś, minister środowiska.

Modernizacja linii 177 i 294 w ramach Programu Kolej Plus?

PKP PLK w informacji prasowej na ten temat zaznacza, że program Kolej Plus i Regionalny Program Operacyjny dają jednostkom samorządu terytorialnego możliwość sfinansowania dokumentacji projektowej, a później realizacji prac dla odcinków linii Racibórz – Głubczyce (nr 177) i Racławice Śląskie - Głubczyce (nr 294). Polskie Linie Kolejowe prowadzą prace przygotowawcze do uruchomienia tego programu. Możliwe będzie finansowanie prac projektowych oraz robót budowlanych obejmujących linie kolejowe. Według programu 85% kosztów będzie pokryte ze środków budżetu państwa, a 15% ze środków jednostek samorządu terytorialnego. Podmiotami, które mogą uczestniczy w Programie Kolej Plus są jednostki samorządu terytorialnego.

Powiat głubczycki jest jedynym powiatem na Opolszczyźnie, który nie ma połączeń kolejowych. Kursy pociągami pasażerskimi „przestały się tu opłacać” w 2000 roku. W ostatnich latach społecznikom i strażakom na powrót udało się udrożnić szlak między Głubczycami a Baborowem (w kierunku Raciborza) tak, aby możliwy był ruch drezynowy. Akcja miała na celu wskazanie konieczności powrotu autobusów szynowych przynajmniej od strony Raciborza. Odcinek od Baborowa do Raciborza jest sporadycznie wykorzystywany.

Opolszczyzna musi brać pod uwagę różne inwestycje w kolej

– Odtworzenie połączenia kolejowego na odcinku Racibórz- Głubczyce- Racławice Śląskie jest także rozważane w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na perspektywę 2021-2027. Urzędy marszałkowskie województwa opolskiego i śląskiego popierają projekt: „Rewitalizacja połączenia Racibórz – Racławice Śląskie” i widzą potrzebę uwzględnienia go w planach inwestycji regionalnych w przyszłej perspektywie 2021-2027. Według samorządów przywrócenie ruchu kolejowego na trasie Racibórz – Racławice Śląskie istotnie poprawi transport publiczny w regionie – poinformowały Polskie Linie Kolejowe.

Warto jednak pamiętać, że przed Opolszczyzną konieczność wykonania modernizacji linii z Opola do Kluczborka i z Nysy do Brzegu. Miały być wykonane do 2023, ale pieniędzy starczyło w obu przypadkach tylko na projekt.


Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Kolej Plus: Przedostatni przetarg w Śląskiem

Infrastruktura

Kolej Plus: Przedostatni przetarg w Śląskiem

Roman Czubiński 21 lipca 2023

Podlaskie i PLK podpisały umowę na linię do Łomży z Kolej+

Infrastruktura

Kolej Plus: Kolejna śląska inwestycja z przetargiem na projekt

Infrastruktura

Kolej jednak wróci do Głubczyc

Infrastruktura

Kolej jednak wróci do Głubczyc

Redakcja/inf. pras. 26 czerwca 2023

Kolej Plus: Jest umowa na dokumentację linii do Wielunia

Biznes

Kolej do Łomży bez elektryfikacji. Co na to Polregio?

Infrastruktura

Zobacz również:

Kolej Plus: Przedostatni przetarg w Śląskiem

Infrastruktura

Kolej Plus: Przedostatni przetarg w Śląskiem

Roman Czubiński 21 lipca 2023

Podlaskie i PLK podpisały umowę na linię do Łomży z Kolej+

Infrastruktura

Kolej Plus: Kolejna śląska inwestycja z przetargiem na projekt

Infrastruktura

Kolej jednak wróci do Głubczyc

Infrastruktura

Kolej jednak wróci do Głubczyc

Redakcja/inf. pras. 26 czerwca 2023

Kolej Plus: Jest umowa na dokumentację linii do Wielunia

Biznes

Kolej do Łomży bez elektryfikacji. Co na to Polregio?

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5