PKP PLK zwraca uwagę na szansę reaktywacji zamkniętej dla pociągów pasażerskich w 2000 roku z Raciborza do Głubczyc. Pomysł popierają pochodzący z Opolszczyzny ministrowie.
Zarówno pochodzący z Opola Janusz Kowalski, wiceminister w Ministerstwie Aktywów Państwowych, jak i urodzony w Raciborzu Michał Woś, obecny minister środowiska, lobbują za odbudową ruchu pasażerskiego i towarowego na linii 177, pomiędzy Raciborzem a Głubczycami i na linii 294, z Głubczyc do Racławic Ślaskich. Ministrowie widzą szanse na ich odbudowę w Programie Kolej Plus. Ustawę w sprawie programu podpisał
właśnie prezydent Andrzej Duda.
– Przywrócenie ruchu pasażerskiego na linii Racibórz – Głubczyce jest dla mnie priorytetem. Odtworzone połączenie zapewni możliwość komunikacji dla dziesiątek tysięcy mieszkańców. Pozytywnie wpłynie na rozwój miejsc pracy – powiedział Janusz Kowalski, wiceminister w Ministerstwie Aktywów Państwowych.
– To oczekiwana przez mieszkańców ziemi raciborskiej inwestycja, gdyż po ponad 20 latach będą mogli oni korzystać z połączeń kolejowych. Szybka i wygodna kolej będzie zachętą do korzystania z tego środka transportu, co oznacza mniej samochodów na drogach i więcej korzyści dla środowiska – zaznaczył Michał Woś, minister środowiska.
Modernizacja linii 177 i 294 w ramach Programu Kolej Plus?PKP PLK w informacji prasowej na ten temat zaznacza, że program Kolej Plus i Regionalny Program Operacyjny dają jednostkom samorządu terytorialnego możliwość sfinansowania dokumentacji projektowej, a później realizacji prac dla odcinków linii Racibórz – Głubczyce (nr 177) i Racławice Śląskie - Głubczyce (nr 294). Polskie Linie Kolejowe prowadzą prace przygotowawcze do uruchomienia tego programu. Możliwe będzie finansowanie prac projektowych oraz robót budowlanych obejmujących linie kolejowe. Według programu 85% kosztów będzie pokryte ze środków budżetu państwa, a 15% ze środków jednostek samorządu terytorialnego. Podmiotami, które mogą uczestniczy w Programie Kolej Plus są jednostki samorządu terytorialnego.
Powiat głubczycki jest jedynym powiatem na Opolszczyźnie, który nie ma połączeń kolejowych. Kursy pociągami pasażerskimi „przestały się tu opłacać” w 2000 roku. W ostatnich latach społecznikom i strażakom na powrót udało się udrożnić szlak między Głubczycami a Baborowem (w kierunku Raciborza) tak, aby możliwy był ruch drezynowy. Akcja miała na celu wskazanie konieczności powrotu autobusów szynowych przynajmniej od strony Raciborza. Odcinek od Baborowa do Raciborza jest sporadycznie wykorzystywany.
Opolszczyzna musi brać pod uwagę różne inwestycje w kolej
– Odtworzenie połączenia kolejowego na odcinku Racibórz- Głubczyce- Racławice Śląskie jest także rozważane w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na perspektywę 2021-2027. Urzędy marszałkowskie województwa opolskiego i śląskiego popierają projekt: „Rewitalizacja połączenia Racibórz – Racławice Śląskie” i widzą potrzebę uwzględnienia go w planach inwestycji regionalnych w przyszłej perspektywie 2021-2027. Według samorządów przywrócenie ruchu kolejowego na trasie Racibórz – Racławice Śląskie istotnie poprawi transport publiczny w regionie – poinformowały Polskie Linie Kolejowe.
Warto jednak pamiętać, że przed Opolszczyzną konieczność wykonania modernizacji linii z Opola do Kluczborka i z Nysy do Brzegu. Miały być wykonane do 2023, ale pieniędzy starczyło
w obu przypadkach tylko na projekt.