NUMER 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Temat numeru:
Renesans nocnych pociągów
szukaj
Śledź nas:

Kolej wciąż słabsza niż przed pandemią. Wyniki przewozowe za czerwiec

| Jakub Madrjas 29.07.2021 1,5k

Kolej wciąż słabsza niż przed pandemią. Wyniki przewozowe za czerwiec
Fot. Mariusz Tuszyński, SM42.pl
Znacznie lepsze wyniki niż przed rokiem – tak Urząd Transportu Kolejowego podsumowuje czerwiec zarówno w przewozach pasażerskich, jak i towarowych. Trzeba jednak zauważyć, że szczególnie przewozom osób daleko do osiągnięć z wcześniejszych lat.
W czerwcu koleją podróżowało 21,1 mln osób, co oznaczało wzrost o 45,1% w porównaniu z tym samym okresem w 2020 r. Duży wzrost miał miejsce również w przypadku innych danych eksploatacyjnych. Praca przewozowa została zrealizowana na poziomie 1,4 mld pasażerokilometrów (wzrost o 58,4%), a praca eksploatacyjna 14,5 mln pociągokilometrów (wzrost o 23,6%). Pasażerowie podróżowali też w dłuższych relacjach. Średnia odległość przejazdu 1 pasażera wyniosła 66 km i była o 6 km dłuższa niż rok temu – informuje UTK. Warto jednak przypomnieć, że w czerwcu 2019 roku polskie pociągi przewiozły ponad 27,3 mln pasażerów.

Umiarkowany optymizm 


Jak podkreśla UTK, pod względem wyników czerwiec wyprzedził maj, który do tej pory był najlepszym miesiącem w 2021 r. W czerwcu podróżowało o 2,2 mln osób więcej niż w maju (wzrost o 11,5%). Wykonano również pracę przewozową większą o ponad 256 mln pasażerokilometrów (22,7%). Niższa o 0,07 mln (-0,5%) pociągokilometrów była praca eksploatacyjna. W tym przypadku może się to wiązać pracami modernizacyjnymi na liniach kolejowych i koniecznością uruchamiania komunikacji zastępczej. Średnia odległość podróży była dłuższa o 6 km.

– Za nami I półrocze 2021 r., na które należy patrzeć z umiarkowanym optymizmem. Okres ten był na pewno stabilniejszy od I półrocza 2020 r., a w ostatnich dwóch miesiącach widoczny jest zdecydowany powrót pasażerów na kolej. Trwający okres wakacyjny i urlopowy powinien ten trend podtrzymać, szczególnie że kolej jest bezpiecznym i komfortowym środkiem transportu, szczególnie przy nasilonym ruchu turystycznym na drogach – podkreśla dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego cytowany w komunikacie.

W I półroczu 2021 r. kolej wybrało nieco ponad 97 mln pasażerów. Praca przewozowa w tym okresie wyniosła 5,9 mld pasażerokilometrów, a praca eksploatacyjna 86,5 pociągokilometrów. Średnia odległość osiągnęła 60,5 km. W pierwszym półroczu 2019 roku polska kolej pasażerska przewiozła 161,2 milionów pasażerów  a w I poł. 2020 roku – 104 mln pasażerów. 

Wzrosty w przewozach ładunków koleją

W przewozach towarowych czerwiec okazał się kolejnym miesiącem ze wzrostem parametrów przewozowych w stosunku do wyników sprzed roku. Koleją przewieziono 19,8 mln ton towarów w (wzrost o 13,5%), a praca przewozowa wyniosła 4,5 mld tonokilometrów (o 9,2% więcej). Praca eksploatacyjna była większa o 0,6 mln (9,8%) pociągokilometrów, a średnia odległość przewozu zmniejszyła się do 229 km (-3,8%).

Dane eksploatacyjne w czerwcu były niewiele niższe niż w maju. Masa przewiezionych dóbr była mniejsza o 0,6 mln ton (-3,1%), praca przewozowa o 147,7 mln tonokilometrów (-3,2%), a praca eksploatacyjna o 0,2 mln pociągokilometrów (-3%). Średnia odległość była taka sama, czyli 229 km.

– Sektor przewozu towarów koleją osiągnął stabilny poziom. Początkowe wahania rynku w pierwszym miesiącach I półrocza dały o sobie zapomnieć w kolejnych miesiącach. Dane za dotychczasowe 6 miesięcy 2021 r. nie tylko są zdecydowanie lepsze od analogicznych danych z 2020 r., ale także bardzo podobne do wyników sprzed dwóch lat – komentuje dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego. – Umacnia się również rynek przewozów intermodalnych, na którym ma miejsce systematyczny wzrost – dodaje.

116,8 mln ton przewieźli w I półroczu 2021 r. uczestnicy towarowego rynku kolejowego. Praca przewozowa i praca eksploatacyjna wyniosły kolejno 26,6 mld tonokilometrów oraz 39,5 mln pociagokilometrów. Średnia trasa przejazdu wyniosła w tym okresie 227,6 km. W pierwszym półroczu 2020 roku przewoźnicy przetransportowali 105 mln ton, co w porównaniu z 2019 rokiem oznaczało spadek o 13 mln ton (11%).
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (45814)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (45814)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Europejska może niezbyt szybko, ale dość konsekwentnie zmierza w kierunku gospodarki przyjaznej dla środowiska i nieuzależnionej od paliw kopalnych. Oczywiście największe znaczenie mają tu zmiany w energetyce, ale i do transportu przykłada się bardzo dużą wagę. Stąd od lat realizowane są projekty promujące rozbudowę infrastruktury kolejowej czy rozwijające transport publiczny. Jednym z małych kroków prowadzących do ograniczenia emisji ma być także ograniczenie ruchu lotniczego na rzecz kolejowego – tam, gdzie jest to możliwe. Oczywiście na niektórych trasach „wystarczy” wybudować koleje dużych prędkości, ale przy większych odległościach alternatywą mają być pociągi nocne. Na razie pojawiają się pierwsze po latach nowe dalekobieżne nocne połączenia – plany są bardzo ambitne, ale czy okażą się skuteczne? 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5