Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

PLK: Kolej w województwie śląskim zmienia się na lepsze

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Autor:

PKP PLK

Data publikacji:
26-12-2024
Ostatnia modyfikacja:
24-12-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. PKP PLK

Podziel się ze znajomymi:

PKP Polskie Linie Kolejowe realizują największe inwestycje kolejowe w historii woj. śląskiego, a jednocześnie sukcesywnie zapewniane są coraz lepsze przejazdy pociągiem w regionie. W mijającym roku rozpoczęto przebudowę katowickiego węzła kolejowego. Pasażerowie zyskali m.in. przebudowane i wygodne stacje w Bytomiu i Chorzowie. Dla sprawnych podróży przygotowywane są nowe tory, a z myślą o bezpieczeństwie – budowane są bezkolizyjne skrzyżowania torów z drogami. Szykują się dogodne i dostępne podróże w Śląskiem.

W tym roku rozpoczęła się jedna z największych i najważniejszych inwestycji w historii regionu. W kwietniu, przy wsparciu funduszy unijnych, podpisano dwie umowy o łącznej wartości ponad 5 mld zł na odcinki Katowice Szopienice Południowe – Katowice – Katowice Piotrowice oraz Zabrzeg – Zebrzydowice. Dobudowa nowych torów i oddzielenie ruchu aglomeracyjnego i dalekobieżnego na węźle katowickim poprawi przepustowość, dzięki czemu zwiększy się częstotliwość kursowania pociągów. Wzrośnie też prędkość składów. Prace obejmują już m.in. stację Katowice oraz pięć wiaduktów kolejowych i jeden drogowy. Jednocześnie, zaawansowane roboty prowadzone są na pozostałych dwóch odcinkach tej inwestycji, od Będzina przez Sosnowiec do Katowic Szopienic Południowych oraz od Tychów do Goczałkowic. W tym roku ogłoszono też przetarg na wyłonienie wykonawcy prac projektowych dla linii Katowice Piotrowice – Tychy.

Powrót pociągów na południową część "Węglówki" i dużo nowych przystanków.

Z myślą o pasażerach PLK przygotowały wygodne stacje i przystanki na zmodernizowanej linii Chorzów Batory – Bytom – Nakło Śląskie. Mieszkańcy zyskali lepszą dostępność i większy komfort m.in. na stacjach Bytom, Chorzów Miasto i Radzionków. Korzystają też z zupełnie nowego przystanku Chorzów Uniwersytet. Większe bezpieczeństwo na styku torów i dróg zapewniają nowe wiadukty kolejowe w Chorzowie i Radzionkowie. O bezpieczne prowadzenie pociągów na odcinku od Chorzowa Miasta do Radzionkowa zadbają dyżurni ruchu z nowoczesnego lokalnego centrum sterowania w Bytomiu.

Dla pasażerów wybierających w codziennych podróżach kolej, wybudowano nowe perony, które zwiększą dostęp do pociągów w woj. śląskim. W grudniu udostępniono nowe przystanki Zabrze Maciejów i Zabrze Północ na linii kolejowej Gliwice – Bytom reaktywowanej całkiem niedawno oraz Sosnowiec Jęzor Południowy na linii kolejowej Katowice – Kraków. Podróżni zyskali też perony na linii Częstochowa - Chorzew Siemkowice: na terenie woj. śląskiego - Rząsawa, Mykanów, Stary Cykarzew, Cykarzew Północny, Stary Broniszew oraz woj. łódzkiego - Ważne Młyny, Nowa Brzeźnica, Dubidze, Dubidze-Kolonia, Biała Szlachecka. Obiekty zostały dostosowane do obsługi wszystkich pasażerów. Od września mieszkańcy Radlina mają lepszy dostęp do pociągów na przebudowanym przystanku Radlin Obszary na linii kolejowej Rybnik – Wodzisław Śląski.

Stacja Mysłowice i parkingi przy kolei

Dla wygodniejszych podróży z Mysłowic w stronę Katowic czy Krakowa przebudowane zostaną perony i odnowione zostanie przejście podziemne na stacji. To planowane efekty podpisanej w listopadzie umowy o wartości 14 mln zł.

Budowane są też nowe parkingi przy kolei w 13 miejscowościach w woj. śląskim. W przyszłym roku pasażerowie w Dąbrowie Górniczej Gołonogu, Będzinie Ksawerze, Siewierzu, Pyrzowicach Lotnisku, Porębie, Blachowni, Częstochowie Gnaszynie, Koszęcinie, Rusinowicach, Turowie, Teklinowie, Jackowie i Kusiętach Nowych będą mogli zostawić swoje samochody przy peronach i wygodnie przesiąść się do pociągów.

Kolej Plus na Śląsku

Przygotowywane są sprawne połączenia na linii Pszczyna – Żory. Od marca PLK realizuje umowę o wartości prawie 260 mln zł na zaprojektowanie i wykonanie prac, które podniosą standard podróży pociągiem. Dzięki realizacji tego zadania, skróci się czas przejazdu między Pszczyną a Żorami i dalej w stronę Rybnika, i granicy z Czechami. Finansowanie pochodzi z unijnych środków KPO.

Inwestycje prowadzone w ramach programu Kolej + zwiększą atrakcyjność kolei w woj. śląskim. Od lipca realizowana jest umowa o wartości 9,7 mln zł na zaprojektowanie połączenia z Bielska-Białej do Skoczowa. Z kolei w październiku podpisano umowę o wartości ok. 350 mln zł na odbudowę alternatywnego połączenia Katowic z Gliwicami przez Rudę Kochłowice.

Cyfryzacja sterowania ruchem

PLK podkreślają również, że bezpieczeństwo jest priorytetem dla spółki. W tym roku zrealizowano zadanie o wartości ponad 90 mln zł, dzięki któremu zwiększyło się bezpieczeństwo w Zawierciu. Dyżurni ruchu z nowoczesnej nastawni nadzorują sprawne i bezpieczne podróże oraz przewozy towarów. Nowe urządzenia i cyfrowe systemy sterowania usprawnią zarządzanie ruchem kolejowym na stacji. W ramach tego zadania, dla wygody podróżnych, przebudowano też perony. Na stacji Częstochowa Towarowa o sprawne i bezpieczne przewozy ładunków zadbają dyżurni z nowoczesnej nastawni. Dzięki wymianie torów, więcej towarów przejedzie przez Częstochowę w kierunku Kielc, Krakowa, Łodzi, Warszawy czy portów morskich. W czerwcu podpisano umowę z wykonawcą na realizację prac o wartości 64,5 mln zł. Dofinansowanie pochodzi ze środków Krajowego Planu Odbudowy.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Kutno: Zdalne sterowanie ruchem kolejowym wreszcie uruchomione

Infrastruktura

Kutno: Zdalne sterowanie ruchem kolejowym wreszcie uruchomione

Kasper Fiszer 22 października 2025

Łódzkie: Utrudnienia pod Radomskiem i nowe perony pod Drzewicą

Pasażer

Szybciej i bezpieczniej na Magistrali Podsudeckiej pod Legnicą

Infrastruktura

Zobacz również:

ŁKA pozostanie na trasie do Częstochowy przez Zduńską Wolę

Pasażer

ŁKA pozostanie na trasie do Częstochowy przez Zduńską Wolę

Kasper Fiszer 03 października 2025

Czy zlikwidowane perony na „Węglówce” należy odbudować?

Infrastruktura

Śląskie: Od niedzieli szybciej z Chorzowa do Tarnowskich Gór

Infrastruktura

Pozostałe z wątku:

Kutno: Zdalne sterowanie ruchem kolejowym wreszcie uruchomione

Infrastruktura

Kutno: Zdalne sterowanie ruchem kolejowym wreszcie uruchomione

Kasper Fiszer 22 października 2025

Łódzkie: Utrudnienia pod Radomskiem i nowe perony pod Drzewicą

Pasażer

Szybciej i bezpieczniej na Magistrali Podsudeckiej pod Legnicą

Infrastruktura

Zobacz również:

ŁKA pozostanie na trasie do Częstochowy przez Zduńską Wolę

Pasażer

ŁKA pozostanie na trasie do Częstochowy przez Zduńską Wolę

Kasper Fiszer 03 października 2025

Czy zlikwidowane perony na „Węglówce” należy odbudować?

Infrastruktura

Śląskie: Od niedzieli szybciej z Chorzowa do Tarnowskich Gór

Infrastruktura

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij