NUMER 04/2021
NUMER 04/2021
Temat numeru:
Maszyniści
szukaj
Śledź nas:

Kolej Plus. Bliżej odbudowy linii Skoczów – Bielsko i Szamotuły – Międzychód

| Michał Szymajda 13.05.2021 121

Kolej Plus. Bliżej odbudowy linii Skoczów – Bielsko i Szamotuły – Międzychód
Fot. ms (zdjęcie ilustracyjne)
Władze stowarzyszenia Aglomeracja Beskidzka podpisały umowę na wykonanie wstępnego studium planistyczno-prognostycznego dla modernizacji linii kolejowej 190 między Skoczowem a Bielskiem-Białą. Krok w kierunku naprawy linii Szamotuły – Sieraków – Międzychód zrobiło też województwo wielkopolskie. Obie linie miałaby być naprawiane w ramach projektu „Kolej Plus”.
„Rewitalizacja linii kolejowej nr 190 na odcinku Skoczów – Bielsko-Biała jako niezbędny element połączenia Śląska Cieszyńskiego z Krakowem (Cieszyn – Skoczów – Bielsko-Biała – Wadowice – Kraków)" – tak nazywa się projekt, którego możliwości modernizacji sprawdzi studium.

– Cieszę się, że po długich rozmowach udało się porozumieć z prezydentem Bielska-Białej i samorządami. Nie jest to zadanie łatwe, bo przecież pociąg do naszej południowej granicy nie jeździ od dawna – powiedział starosta bielski Andrzej Płonka, zastępca przewodniczącego zarządu Aglomeracji Beskidzkiej.

Z dokumentacją trzeba się spieszyć

Wykonawca będzie miał kilka miesięcy, a dokumentacja ma zostać złożona w listopadzie, w ramach II etapu rządowego Programu Kolej Plus. W ramach tworzenia dokumentacji prowadzone mają być również konsultacje społeczne gmin leżących przy linii 190, a więc m.in. Bielska-Białej, Jaworza, Jasienicy oraz Skoczowa.

– To wprawdzie milowy krok w tym kierunku, ale nie gwarantujący pełnego sukcesu. Trzeba podkreślić, że bez tego opracowania, na które złożyło się 10 samorządów naszej aglomeracji i samorząd województwa śląskiego, nie mielibyśmy szansy na odtworzenie tej linii – powiedział prezydent Bielska-Białej Jarosław Klimaszewski.

Realizatorem części inwestycyjnej projektu ma być PKP PLK, które są właścicielem linii. Zgodnie z założeniami programu Kolej Plus samorządy partycypować będą w kosztach realizacji inwestycji na poziomie 15%, przy czym 50% wkładu samorządowego Stowarzyszenie Aglomeracja Beskidzka pozyskało już od samorządu województwa śląskiego. Ostatni raz pociągi pasażerskie po linii 190 jeździły w 2009 r. Bez remontu odcinka linii między Skoczowem a Bielskiem-Białą nie będzie możliwe uruchomienie szybkich pociągów do Cieszyna.

Będzie odbudowa linii 368 w Wielkopolsce?

Krok w kierunku odbudowy linii 368 ma miejsce także w Wielkopolsce. Tamtejszy urząd marszałkowski ogłosił właśnie przetarg na wyłonienie wykonawcy wstępnego studium planistyczno-prognostycznego dla linii na odcinku Międzychód – Sieraków – Szamotuły. Analizowane będą dwa warianty linii – w starym śladzie i przez Wronki.

Oferty w przetargu można było składać do 12 maja, zgodnie z wymaganiami dokument ma być gotowy pod koniec listopada. Opracowania dokumentacji wstępnej do tego czasu wymaga bowiem PKP PLK. 
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 04/2021
NUMER 04/2021
W najnowszym numerze przeczytają państwo raport na temat bardzo ważny dla przyszłości kolei: pracy maszynistów. Oprócz tego polecamy przekrojowe materiały o Kolei Dużych Prędkości na świecie, planach modernizacji warszawskiej linii średnicowej czy problemach z budową Szybkiej Kolei Miejskiej w Szczecinie. Jak zawsze nie brakuje też ciekawych rozmów.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5