NUMER 12/2022
NUMER 12/2022
Temat numeru:
Polska-Ukraina
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Kolej pasażerska wróci do Lubina. Znamy harmonogram prac torowych

| Michał Szymajda 03.04.2017 1,8k

Kolej pasażerska wróci do Lubina. Znamy harmonogram prac torowych
Stacja kolejowa Lubin GórniczyFot. Montiverdi, CC BY-SA 3.0
Pochodząca z Lubina posłanka Elżbieta Stępień zapytała Ministerstwo Infrastruktury o zakres i terminy modernizacji linii kolejowej 289 z Rudnej Gwizdanów do Legnicy. Wiemy już, że modernizacja pozwoli na powrót pociągów pasażerskich w relacji Legnica – Lubin, a być może nawet dalej, do Głogowa.
Lubin to drugie największe miasto w Europie Środkowej, które nie ma dostępu do pociągów pasażerskich, pomimo tego, że ma dostęp do kolei. Pociągi, z uwagi na zły stan infrastruktury, przestały tu dojeżdżać w 2010 roku. Dzięki pieniądzom z Regionalnego Programu Operacyjnego, Lubin ma wrócić na kolejową mapę Polski.

Osobowym z prędkością 120 km/h

Dzięki remontowi, pociągi pasażerskie po modernizacji będą mogły pojechać z prędkością 120 km/h, towarowe natomiast 80 km/h, przy zachowaniu dopuszczalnego nacisku na oś 221 kN.
– Szacunkowy koszt projektu wynosi 250 mln zł, a jego realizacja (…) zakończy się w 2020 roku. Obecnie trwa procedura przetargowa na wybór wykonawcy prac projektowych i robót budowlanych. Podpisanie umowy planowane jest w III kwartale 2017 roku – poinformował Andrzej Bittel, podsekretarz stanu w MIB.

Na pierwszy ogień pójdzie stacja Lubin Górniczy, którą PKP PLK zajmie się w czwartym kwartale 2017. Prace potrwają tam do lata 2019. Odcinek Lubin Górniczy – Legnica będzie remontowany od czwartego kwartału 2018 r. do jesieni 2020. Odcinek Lubin Górniczy – Rudna Gwizdanów będzie natomiast naprawiany od trzeciego kwartału 2019 r. do czwartego kwartału 2020 r.

Jeden tor wystarczy

– W ramach zadania nie jest przewidziana budowa drugiego toru szlakowego na odcinku Lubin – Legnica, ani prace przystosowujące ww. odcinek do zabudowy drugiego toru w przyszłości. Podczas prac nad studium wykonalności została przeprowadzona m.in. analiza prognoz ruchu w 30-letnim horyzoncie czasowym, z której wynika, że jeden tor wraz z mijanką w Koźlicach jest wystarczający, przy uwzględnieniu prognoz natężenia ruchu na linii kolejowej nr 289. Jednakże PLK nie wyklucza możliwości budowy drugiego toru na wskazanym odcinku w przyszłości w ramach innego zadania, jeśli analizy prognoz potoku podróżnych i przewozu towarów wykażą uzasadnienie ekonomiczne realizacji takiej inwestycji oraz przy zapewnieniu odpowiednich środków finansowych – wyjaśnił obszernie Andrzej Bittel.

Co na stacji Lubin Górniczy?

W Lubinie Górniczym zbudowane zostaną dwa nowe perony (peron nr 1 przydworcowy o wysokości 76 cm i długości 200 m, peron nr 2 wyspowy dwukrawędziowy o wysokości 76 cm i długości 200 m), które spełniać będą wymagania TSI PRM. Pojawi się mała architektura (wiaty peronowe, ławki, gabloty). Jednocześnie MIB poinformował, że zakres prac na stacji Lubin Górniczy nie uwzględnia budowy przejścia podziemnego lub kładki nad torami, a zmiana zakresu rzeczowego projektu jest niemożliwa z uwagi na stopień zaawansowania projektu.

– Budowa przejścia podziemnego w stacji Lubin Górniczy może być zrealizowana w ramach odrębnego projektu inwestycyjnego. W obecnej perspektywie finansowej PKP PLK SA planuje realizację projektu pn. „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami – Etap III”, w ramach którego możliwe jest rozważenie współfinansowania budowy przedmiotowego przejścia przy udziale władz samorządowych miasta Lubina. Z otrzymanych informacji wynika, że obecnie ustalane są wstępne założenia dla ww. projektu pomiędzy PKP PLK SA i Urzędem Miasta w Lubinie – napisał Andrzej Bittel.

O szczegółach prowadzonego przetargu na prace przy linii 289 można przeczytać tutaj.


Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Lubin (46)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Lubin (46)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2022
NUMER 12/2022
Tematem grudniowego numeru są polsko-ukraińskie relacje kolejowe. Analizujemy to, co dzieje się obecnie na granicy, a także perspektywy rozwoju transportu kolejowego dla dwóch krajów. Gratką numeru jest rozmowa z byłym prezesem Kolei Ukraińskich - Wojciechem Balczunem. Sporo miejsca w numerze poświęcamy trudnej sytuacji na rynku wykonawców, wobec ciągłego braku unijnych środków na modernizację infrastrukturę i taboru.

Wiele miejsca poświęcamy efektom debat na kolejnym listopadowym Kongresie Kolejowym. Rozmawiamy też z prezydentem Poznania o przyszłości transportu w tym mieście. Niezwykle ciekawy jest tekst Michała Szymajdy, który opisał eksperyment jaki miał miejsce na jednej z polskich uczelni, gdzie studenci próbowali kupować bilety kolejowe na rozmaite relacje z Polski za granicę. Jak im poszło?

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5