NUMER 06/2020
NUMER 07/2020
Temat numeru:
Inwestycje napędzą gospodarkę?
szukaj
Śledź nas:

Kolej czy samochód? Przyzwyczajenia w konfrontacji z faktami

| inf. pras 20.07.2020 86

Kolej czy samochód? Przyzwyczajenia w konfrontacji z faktami
Fot. Bartosz Jasiński, SM42.pl
Przed podróżą warto zastanowić się, jaki środek lokomocji wybrać, by szybko, tanio i bezpiecznie dotrzeć do celu. Dokonaliśmy analizy tego, co bardziej się opłaca, co zyskujemy, a co tracimy, decydując się na konkretne rozwiązanie komunikacyjne. Porównaliśmy koszty i czas przejazdu na wybranych trasach obsługiwanych przez różnych przewoźników kolejowych i skonfrontowaliśmy to z transportem drogowym.
W ramach akcji #czekamynawas przewoźnicy skupieni w Związku Samorządowych Przewoźników Kolejowych prezentują najważniejsze argumenty za tym, że kolej jest doskonałą alternatywą, jeśli chodzi o wybór codziennego środka transportu. – W przypadku kolei faktycznym kosztem ponoszonym przez podróżnego jest kupno biletu. Tego samego nie można powiedzieć o podróży samochodem, dla której koszt przejazdu należy obliczać, uwzględniając wszystkie wydatki związane z jego eksploatacją. Dlatego skalkulowaliśmy to na podstawie stawki za 1 km, określonej w rozporządzeniu ministra infrastruktury z 25 marca 2002 roku – czytamy.

Kierując samochodem, jesteśmy nie tylko podróżnym, ale także przewoźnikiem, ze wszystkimi tego konsekwencjami. Kierowca, tak jak maszynista pociągu, musi być uważny i przestrzegać przepisów ruchu. Ponadto płaci za ubezpieczenie, parking czy serwisowanie pojazdu. Wszystko to obciąża kieszeń, ale liczą się przecież nie tylko kwestie finansowe. Po dotarciu do celu, prowadzący pojazd zwykle jest zmęczony podróżą i potrzebuje odpoczynku. Dodatkowo, do czasu przejazdu nieraz trzeba także doliczyć przerwy na postój i tankowanie paliwa.

Wydatek, jaki poniesiemy, podróżując samochodem (uwzględniając wyłącznie uśrednione zużycie paliwa na trasie w wysokości 6l/100 km) w porównaniu z ceną biletu na określonej trasie, także przemawia na korzyść kolei. Pasażer, kupując bilet kolejowy, może również liczyć na dodatkowe benefity, np. w postaci bezpłatnej komunikacji miejskiej czy ulg na wiele atrakcji oferowanych w różnych miejscowościach czy regionach (np. tańszy wstęp do obiektów sportowych i rekreacyjnych oraz kulturalnych) – w przypadku Kolei Mazowieckich z biletem na przejazd skorzystamy ze zniżek oferowanych przez placówki kulturalne, które przyłączyły się do akcji „Koleją do Kultury”. Atrakcyjną ofertą jest także Bilet lotniskowy, który umożliwia przejazd pociągiem KM na trasie z Warszawy do stacji PKP Modlin, a następnie skorzystanie z przejazdu autobusem lotniskowym do terminala. Dodatkowo taki bilet to możliwość 75-minutowej podróży środkami transportu publicznego w I strefie.

Podróżując koleją, możemy się zrelaksować lub – jeśli wolimy – popracować. Pozwala na to m.in. bezpłatny dostęp do Internetu, który większość przewoźników kolejowych udostępnia na pokładach swoich pociągów. W samochodzie kierujący pojazdem nie ma już takich możliwości. Pasażer pociągu w dowolnym momencie – nie przerywając podróży – może również skorzystać z toalety, albo umilić sobie czas lekturą książki czy gazety.

Te dwa środki transportu nie konkurują jednak wyłącznie ceną. Z analizy połączeń na wybranych trasach wynika również, że w większości badanych przypadków pociągiem dotrzemy do celu szybciej niż samochodem.

Jedynym ograniczeniem kolei jest brak możliwości swobodnego wyboru trasy prowadzącej do celu. Jadąc samochodem, rzeczywiście jesteśmy bardziej elastyczni. Ale czy o to nam chodzi, gdy mamy jasno wyznaczony cel podróży i chcemy tam dotrzeć szybko, komfortowo i bezpiecznie?


Porównując korzyści i straty związane z wyborem codziennego środka transportu, warto wziąć pod uwagę również środowisko naturalne. Kolej jest jednym z najbardziej ekologicznych środków transportu, a czyste powietrze to korzyść dla nas i naszych dzieci!

Konkluzja z powyższych rozważań wydaje się oczywista. Wystarczy ją tylko zastosować  i kupić bilet. Można zrobić to nie wychodząc z domu czy z pracy, np. przez Internet lub jedną z wielu dostępnych aplikacji na urządzenia mobilne. Jeśli nawet podróż pociągiem będzie wiązać się z częściowym pokonaniem trasy pieszo (dojście na stację czy przystanek), to warto sobie uświadomić, że spacer to przecież aktywność fizyczna, czyli samo zdrowie - podsumowuje ZSPK.

Porównanie kosztu i czas przejazdu na wybranych trasach:
 

Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (44558)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Pasażer

Wiecej z regionu:

Polska (44558)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07/2020
NUMER 07/2020
W najnowszym raporcie wracamy do zorganizowanego w czerwcu przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR VIII Kongresu Infrastruktury Polskiej i analizujemy podejmowane w trakcie jego trwania tematy kolejowe, w tym wpływ pandemii na obecną sytuację kolei w Polsce, czy kwestię potrzeby zmiany paradygmatu inwestycji kolejowych.

Jak zawsze zachęcamy do czytania rozmów z osobami na co dzień związanymi ze środowiskiem kolejowym, tym razem są to Petr Vavrouška, wiceprezesem mmcite+ – firmy zajmującej się projektowaniem architektury infrastrukturalnej, oraz Jackiem Ratajczykiem, który w firmie Stadler Signalling odpowiada za integrację ETCS.

Polecamy ponadto arcyciekawe materiały dotyczące nowych dwusystemowych pociągów elektryczno-spalinowych dla Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, prezentację wstępnego planu III linii metra na warszawski Gocław, wynikach i nowym motto Siemens Mobility czy nowym pomyślnie współpracy PKP i PKS.

W dziale historia przeczytacie tekst, którego autor spogląda na początki turyzmu kolejowego w Polsce, czyli coś w sam raz na wakacje.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5