NUMER 10/2022
NUMER 10/2022
Temat numeru:
InnoTrans 2022
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Kolej autonomiczna. Pierwsze testy lokomotyw Traxx już za nami

| Jakub Madrjas 30.05.2021 4,2k

Kolej autonomiczna. Pierwsze testy lokomotyw Traxx już za nami
Lokomotywa Traxx w Szwajcarii, zdjęcie ilustracyjneFot. Nelso Silva, flickr
Coraz większe zainteresowanie budzą rozwiązania dotyczące transportu autonomicznego – również na kolei. Technologię rozwija m. in. koncern Alstom.
Coraz większe zainteresowanie budzą rozwiązania dotyczące transportu autonomicznego – również na kolei. Technologię rozwija m. in. koncern Alstom. Jak mówi „Rynkowi Kolejowemu” Sławomir Nalewajka, dyrektor zarządzający Alstom w Polsce, w grudniu przeprowadzone zostały w Szwajcarii próby z lokomotywą Traxx (produkcji Bombardiera, który połączył się z Alstomem), wyposażoną w moduł prowadzenia autonomicznego. Pojazd przejechał z wagonami założoną trasę, pokazując możliwości obecnie wykorzystywanych technologii.

- Proces wprowadzania technologii autonomicznych jest łatwiejszy na kolei, niż w ruchu samochodowym. Do tego od kilku lat obserwujemy trend rosnącej luki pokoleniowej wśród maszynistów. Pojazdy autonomiczne mogłyby rozwiązać ten problem – uważa Nalewajka. Zdaniem szefa Alstom w Polsce, w przyszłości ruch autonomiczny przestanie być domeną zamkniętych systemów, takich jak linie metra czy kolej lotniskowa, i upowszechni się także w normalnym kolejowym ruchu pasażerskim i towarowym. - Związane z nim technologie są przedmiotem opracowań i dyskusji wielu koncernów oraz instytucji badawczych, w tym także Polskiej Akademii Nauk – mówi.

Co ciekawe, druga linia warszawskiego metra jest technicznie przystosowana do wprowadzenia w przyszłości jazdy autonomicznej. Na razie nie ma jednak decyzji w tej sprawie. W kraju brakuje też przepisów pozwalających na stosowanie autonomicznych pojazdów szynowych. - Była próba podjęcia takich prac, ale nie wiadomo, kto właściwie miałby to zrobić. W trakcie dyskusji nad lotniskowym monorailem kierowaliśmy pytania do Ministerstwa Infrastruktury i Ministerstwa Rozwoju – zdradza Sławomir Nalewajka.

- Prowadzenie autonomiczne może znaleźć zastosowanie nie tylko w transporcie szynowym i drogowym, ale także w ruchu statków, choć w tym przypadku wiąże się z innymi wyzwaniami. Technologia idzie jednak do przodu – być może w przyszłości pojawią się autonomiczne samoloty? Wracając do pojazdów szynowych: jazda autonomiczna powoli nie tylko na skrócenie czasu następstwa, a więc na zwiększenie przepustowości linii, ale także na optymalizację zużycia energii. Transport kolejowy stanie się dzięki temu jeszcze bardziej ekologiczny i tańszy – podsumowuje.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Szwajcaria (177)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Szwajcaria (177)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 10/2022
NUMER 10/2022
W najnowszym numerze naszego miesięcznika podsumowujemy targi Innotrans 2022, które na pewno zapadną całej branży w pamięć. Oprócz tego dużo piszemy o logistyce na szlakach do Ukrainy i przyszłości branży kolejowej i budowlanej. Piszemy też o systemie, który zmieni zarządzanie przepustowością na kolei... i o tym jak tę przepustowość na polskich torach likwidowano w ostatnich 30 latach.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5