Specjalne strefy ekonomiczne w krótkim czasie zyskały sporą popularność jako sposób na przyciągnięcie przedsiębiorstw dających zatrudnienie w różnych rejonach naszego kraju. Dla ich funkcjonowania kluczowe znaczenie ma logistyka i dostępność infrastruktury różnych środków transportu. Jak zapewnił podczas Forum Operatorów Kolejowych Arkadiusz Krężel, przewodniczący rady nadzorczej PKP PLK, spółka pamięta o tym, tworząc wieloletnie plany modernizacyjne.
- Chciałbym podkreślić znaczenie sieci kolejowej dla poprawnego funkcjonowania specjalnych stref ekonomicznych. Nowy program modernizacyjny PKP PLK jest tworzony z zamiarem poprawy dostępności transportu intermodalnego dla podmiotów funkcjonujących w SSE - mówił podczas konferencji Krężel.
- Zauważmy, że logistyka jest jednym z kluczowych czynników decydujących do skokowym wzroście inwestycji, stojąc w jednym szeregu np. z kwestiami podatkowymi - podkreślił.
- Paradoksalnie, kryzys nam sprzyja. Radzimy sobie z nim całkiem nieźle, bo np. koszty produkcji we Francji wzrosły ogromnie, zwiększając szanse naszych podmiotów - zaznaczył Krężel.
Specjalna strefa ekonomiczna (SSE) to wydzielona część terytorium kraju, w której działalność gospodarcza może być prowadzona na preferencyjnych warunkach, tj. przedsiębiorstwom, które uzyskały zezwolenie na działalność w strefie przysługuje pomoc publiczna w formie zwolnienia podatkowego. Celem funkcjonowania SSE jest przyspieszenie rozwoju regionów poprzez m.in. przyciąganie nowych inwestycji, rozwój eksportu i tworzenie nowych miejsc pracy. W Polsce specjalne strefy ekonomiczne funkcjonują od 1995 r. (pierwszą była SSE Euro-Park Mielec). Jest ich obecnie 14.