Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

UTK: Kierunek zmian w obowiązkach dyżurnych jest dobry

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
12-01-2025
Ostatnia modyfikacja:
11-01-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
UTK: Kierunek zmian w obowiązkach dyżurnych jest dobry
fot. UTK
Wprowadzenie obowiązku informowania maszynistów przez dyżurnych ruchu o zmianach w organizacji ruchu było dobrą decyzją, a jej wprowadzenie poprawiło poziom bezpieczeństwa – twierdzi rzecznik prasowy Urzędu Transportu Kolejowego Tomasz Frankowski, broniąc słuszności zmian wprowadzonych w instrukcji Ir-1. Prezes urzędu uważa też, że do czasu szerszego wdrożenia systemu ETCS powinno się przywrócić wymóg podwójnej obsady powyżej 130 km/h. Zapewnienie wystarczającej liczby pracowników oraz poprawa warunków ich pracy to, w jego ocenie, odpowiedzialność PKP PLK.

O sprzeciwie Związku Zawodowego Dyżurnych Ruch PKP wobec nowych obowiązków pisaliśmy w grudniu ubiegłego roku. Zmiany w instrukcji Ir-1, wprowadzone 12 września 2024 r., nakładają na dyżurnych obowiązek informowania maszynistów drogą radiową o zmianach w organizacji ruchu, skutkujących koniecznością zmniejszenia prędkości lub zatrzymania w określonym miejscu.

UTK: liczba zdarzeń SPAD rosła...

W ocenie ZZDR PKP takie zmiany prowadzą do przebodźcowania dyżurnych i przeciążenia ich pracą, przyczyniając się w efekcie do pogorszenia bezpieczeństwa na sieci kolejowej. „Liczba zadań, które wykonywać musi dyżurny ruchu w ciągu 12 godzin swojej służby, już dawno osiągnęła maksymalny możliwy do akceptacji poziom. (…) Ludzka pamięć i możliwość prawidłowej oceny sytuacji, gdy pracuje się kilkanaście godzin pod presją, mają swoje ograniczenia i zalecamy zaprzestanie testowania na żywym organizmie ich możliwości poprzez dopisywanie do obowiązków dyżurnym ruchu kolejnych zadań” – stwierdzili przedstawiciele ZZDR PKP w liście do prezesa PKP PLK. Zarządca infrastruktury odpowiedział wówczas, że jednocześnie dokonano także innych zmian w instrukcji, zmniejszając w efekcie obciążenie dyżurnych – obowiązek nawiązania rozmowy z maszynistą ma istnieć tylko w razie odstępstw od założonego rozkładu jazdy. Dyżurnych to jednak nie przekonało.

Ponieważ jako inicjatora nowego zapisu wskazano Urząd Transportu Kolejowego, poprosiliśmy jego przedstawicieli o odniesienie się do sprawy. – Postulat zmian do instrukcji Ir-1 był wnioskiem ze spotkania zespołu monitorowania poziomu bezpieczeństwa sektora kolejowego w Polsce, które 29 sierpnia 2024 r. zorganizował Prezes UTK. Spotkanie było poświęcone zdarzeniom typu SPAD [przejechanie sygnału „Stój” – przyp. RK]. Było ono pokłosiem niebezpiecznych zdarzeń kolejowych kategorii C44, które wydarzyły się w stacji Trzebinia, na szlaku Cierpice – Solec Kujawski oraz w stacji Psary – przypomina rzecznik UTK Tomasz Frankowski.

UTK przypomina, że w tym kierunku zmierzały także rekomendacje prezesa Urzędu wydane w czerwcu 2024 r. – Ich podstawą były inne niebezpieczne zdarzenia kolejowe, tj. kolizja pociągu PKP CARGO z pociągiem Kolei Mazowieckich z 24 sierpnia 2023 r. w stacji Skierniewice oraz wjazd pociągu nr LTE 445526 w drogę ochronną przebiegu pociągu EIP 6124 27 października 2023 r. w stacji Herby Stare. Swoje stanowisko Prezes UTK wyraził również w piśmie z października 2024 r. do Przewodniczącego Krajowej Sekcji Kolejarzy Sekcja Zawodowa Infrastruktury Kolejowej NSZZ „Solidarność” – zaznacza przedstawiciel regulatora.

...i wciąż rośnie

Ze względu na kolejne niebezpieczne zdarzenia SPAD prezes UTK zwołał kolejne spotkanie zespołu monitorowania poziomu bezpieczeństwa sektora kolejowego w Polsce dotyczące takich zdarzeń. – Na spotkaniu 12 grudnia 2024 r. ponownie omówiono wybrane zdarzenia kolejowe, w tym incydent kategorii C44 w Trzebini 24 sierpnia 2024 r. Omówiona została także kwestia zmian w instrukcji Ir-1. Uczestnicy spotkania zgodzili się, że informacja dyżurnego ruchu stacji Trzebinia skierowana do maszynisty pociągu PKP Intercity Zielona Góra – Przemyśl Bakończyce spowodowała finalnie wdrożenie hamowania pociągu przez maszynistę, dzięki czemu uniknięto wypadku o trudnych do wyobrażenia skutkach. Podkreślamy, że dyżurny ruchu nie był zobowiązany do podania tej informacji, a jednak powiadomił maszynistę o semaforze wyjazdowym ustawionym na sygnał Stój – zwraca uwagę Frankowski.

Według jego relacji na spotkaniu zgodzono się, że sprawa komunikacji między dyżurnym ruchu a maszynistą musi ulec szybkiej i zdecydowanej poprawie. – Przedstawiciele zarządcy infrastruktury, przewoźników kolejowych oraz strony społecznej wskazywali, że komunikacja między dyżurnymi ruchu już się odbywa w formie dobrych praktyk. W ocenie Prezesa UTK obecny stan, w którym na przestrzeni kilku ostatnich lat odnotowano blisko 50% wzrost zdarzeń typu SPAD, przeczy tezie, że dobre praktyki w komunikacji między dyżurnymi ruchu i maszynistami działały i były wystarczające – argumentował rzecznik UTK.

– Nadrzędnym powinien być cel, dla którego zmiany w przepisach są niezbędne, tj. zminimalizowanie zdarzeń typu SPAD, których konsekwencje są trudne do przewidzenia – stwierdził. Jak dodał, prezes UTK dostrzega jednak, że komunikacja między dyżurnym ruchu a maszynistą musi odbywać się w różnej formie, zależnej od rodzaju i obciążenia posterunku zadaniami w zakresie prowadzenia ruchu – ważne jest rozpoznanie i wdrożenie optymalnej organizacji pracy danego posterunku i ergonomii stanowisk pracy dyżurnych ruchu oraz przeprowadzania badań obciążenia pracą.

Czy wróci podwójna obsada powyżej 130 km/h?

Prezes UTK zobowiązał PKP PLK do przeprowadzenia dogłębnej analizy w zakresie zapewnienia odpowiedniego komfortu pracy, z zachowaniem zasad ergonomii pracy na stanowiskach odpowiedzialnych za prowadzenie i bezpieczeństwo ruchu kolejowego. – Zastosowanie mają tu wewnętrzne regulacje i procedury systemu zarządzania bezpieczeństwem, w szczególności dotyczące zarządzania ryzykiem operacyjnym i ryzykiem zawodowym oraz zarządzania zmianą (w ramach posiadanej autoryzacji bezpieczeństwa), co wynika z przepisów rozporządzenia 2018/762 z 8 marca 2018 r. oraz rozporządzenia 402/2013 z 30 kwietnia 2013 r. – zaznaczył.

Jakie działania zamierza podjąć sam Urząd w tej sprawie? – Prezes UTK oczekuje, aby zarządca infrastruktury PKP PLK SA dokonał zmian w instrukcji Ir-1 w sposób zgodny z rekomendacjami. Jednocześnie Prezes UTK zwrócił się do Ministerstwa Infrastruktury o podjęcie kroków umożliwiających obsługę dwuosobową pociągu przy prędkości powyżej 130 km/h przy braku systemu ETCS – poinformował Frankowski. Warto przypomnieć, że wymóg podwójnej obsady zniesiono stosunkowo niedawno – i to przy sprzeciwie UTK. – Jednocześnie Prezes UTK pozostaje w stałym kontakcie z Prezesem Urzędu Ochrony Danych Osobowych, by wypracować zmiany w przepisach, które umożliwią przewoźnikom kolejowym montaż monitoringu w kabinie maszynisty – dodał rzecznik.

Same zmiany instrukcji nie wystarczą

Jak podkreślił, nie powinien to być jedyny sposób walki z zagrożeniem. – Aby uniknąć zdarzeń SPAD, konieczne są działania na wielu płaszczyznach, w tym działania w perspektywie długookresowej o charakterze technicznym, tj. powszechne wdrożenie na sieci kolejowej i w pojazdach kolejowych w Polsce systemu ETCS, a także działania krótkookresowe o charakterze legislacyjnym, technicznym i organizacyjnym – przekonywał rzecznik. Wśród tych wymienił:

* powrót do przepisów umożliwiających obsługę dwuosobową pociągu przy prędkości powyżej 130 km/h przy braku systemu ETCS,

* wprowadzenie przepisów umożliwiających montaż pełnego monitoringu w kabinie maszynisty, rejestrującego zarówno wizję, jak i dźwięk,

* zmiany w instrukcji Ir-1 wprowadzające obowiązek powiadamiania maszynistów przez dyżurnych ruchu w nadzwyczajnych przypadkach pojawienia się zmian w sytuacji ruchowej, która wymaga zatrzymania pociągu lub zmniejszenia jego prędkości.

UTK nie rozstrzyga, czy dyżurnych na sieci PKP PLK powinno być więcej. – Obsada posterunku jest zadaniem pracodawcy – zarządcy infrastruktury kolejowej – i powinna zależeć od szeregu czynników, w tym od rodzaju zastosowanych na posterunku urządzeń oraz od obłożenia pracą danego posterunku. Zadania te zarządca infrastruktury powinien realizować w ramach posiadanej autoryzacji bezpieczeństwa, w szczególności realizując procedury zarządzania ryzykiem operacyjnym i ryzykiem zawodowym oraz zarządzania zmianą, co wynika z przepisów rozporządzenia 2018/762 z 8 marca 2018 r. oraz rozporządzenia 402/2013 z 30 kwietnia 2013 r. – odpowiedział nasz rozmówca.

Związkowcy i PKP PLK prosili o zwołanie spotkania w tej sprawie z udziałem przedstawicieli UTK, ZZDR, PKP PLK i Państwowej Komisji Badania Wypadków Kolejowych. Zdaniem UTK wspomniane spotkanie 12 grudnia było spełnieniem tego postulatu.
Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

UTK: Prawie 32 mln pasażerów w lutym

Pasażer

UTK: Prawie 32 mln pasażerów w lutym

Roman Czubiński 31 marca 2025

UTK: Przewozy pasażerskie w styczniu wciąż w górę

Biznes

Przewozy towarowe: Wskaźniki wciąż w dół

Biznes

Przewozy towarowe: Wskaźniki wciąż w dół

Urząd Transportu Kolejowego 03 lutego 2025

Pociągi PKP Intercity zwolnią? UTK za zmianą przepisów!

Infrastruktura

Pociągi PKP Intercity zwolnią? UTK za zmianą przepisów!

Łukasz Malinowski, UTK 28 stycznia 2025

Zobacz również:

UTK: Prawie 32 mln pasażerów w lutym

Pasażer

UTK: Prawie 32 mln pasażerów w lutym

Roman Czubiński 31 marca 2025

UTK: Przewozy pasażerskie w styczniu wciąż w górę

Biznes

Przewozy towarowe: Wskaźniki wciąż w dół

Biznes

Przewozy towarowe: Wskaźniki wciąż w dół

Urząd Transportu Kolejowego 03 lutego 2025

Pociągi PKP Intercity zwolnią? UTK za zmianą przepisów!

Infrastruktura

Pociągi PKP Intercity zwolnią? UTK za zmianą przepisów!

Łukasz Malinowski, UTK 28 stycznia 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij